סגור

"כמו שדה קרב": החברות בשנגחאי מנסות לחזור לפעילות - למרות סגר הקורונה

חברות בעיר הענק בסין, בהן טסלה ו-3M, שוכרות בתי מלון ומקימות מגורים משותפים ארעיים במטרה לעמוד בכללי הקורונה שקבעו הרשויות; כמה יצרניות רכב, בהן ג'נרל מוטורס, ביקשו מהעובדים לישון על הרצפה במפעל; סין מתעקשת: "ממשיכים במדיניות אפס ההדבקה"

חברות בסין המבקשות לפתוח מחדש את המפעלים שלהן בשנגחאי, הנתונה לסגר בשל התפרצות קורונה, נאלצות לשכור חדרים בבתי מלון עבור העובדים, והופכות חללים ריקים למתקני בידוד. כך מדווחת סוכנות רויטרס.

מאות חברות, בהן טסלה ו-3M האמריקאיות, פתחו מחדש את המפעלים שלהן באזור שנגחאי, לאחר שהרשויות התנו זאת בכך שיוכלו להשאיר את העובדים ב"מעגל סגור".
ואולם בכירים אומרים כי המפעלים לא חזרו לתפוקה מלאה, וכי הם נתקלים בקשיים לוגיסטיים שבעטיים עובדים רבים נאלצים להישאר בבתיהם.
3M למשל, שכרה חדרי מלון עבור העובדים, ובכל יום נאלצת להסיע אותם למקום העבודה וחזרה למלון.
קושי נוסף שבו נתקלות החברות הוא שיעור התפוסה הגבוה של בתי המלון בשנגחאי, שרבים מהם מאוכלסים על ידי צוותים רפואיים ואחרים הנאבקים בהתפרצות המגיפה.
לפי רויטרס, כמה יצרניות רכב, בהן ג'נרל מוטורס, ביקשו מהעובדים לישון על הרצפה של אולמות הייצור.
מפיקת הגז הצרפתית Air Liquide הודיעה כי הקימה מגורים משותפים ארעיים עבור העובדים.

2 צפייה בגלריה
תושבת שנגחאי נבדקת לנגיף הקורונה במסגרת מבצע בדיקה קורונה המוני בעיר
תושבת שנגחאי נבדקת לנגיף הקורונה במסגרת מבצע בדיקה קורונה המוני בעיר
בדיקת קורונה בשנגחאי
(צילום: גטי אימג'ס)
קבוצת SAIC-פולקסווגן משתמשת במתחם ייצור ישן, ששטחו שווה לזה של כמה מגרשי כדורסל, לטובת בידוד עובדים שאובחנו כחיוביים לקורונה ומי שבאו עימם במגע, כמו גם מבקרים במפעלים. בחברה ביקשו מהעובדים שלא להתקלח במקלחות המשותפות, אלא להשתמש בדליים.
יצרנית הכימיקלים הגרמנית BASF הודיעה כי רוב עובדיה בבייג'ינג עובדים מהבית מאז יום שני, וכי רוב אתרי הייצור של בסין, כולל בשנגחאי, פועלים, אם לעתים בהיקפים נמוכים יחסית.
מוקדם יותר החודש, רגולטור התעשייה בסין פרסם רשימה של 666 חברות (כשליש מהן בבעלות זרה, מלאה או חלקית) שהמשך פעילותן נמצא בעדיפות עליונה, למרות סגר הקורונה.
הרשויות בשנגחאי מסרו כי בשבוע שחלף כ-70% מהחברות חידשו את פעילותן. התוצר התעשייתי ירד ב-7.5% במרץ - חודש ראשון שבו נרשמת ירידה מזה שנתיים.

2 צפייה בגלריה
מפעל מסכות ב שנגחאי
מפעל מסכות ב שנגחאי
מפעל מסכות בשנגחאי
(צילום: בלומברג)
קושי נוסף בו נתקלות החברות הוא שרק עובדים המתגוררים באזורים בעלי "סיכון נמוך" בשנגחאי רשאים לחזור לעבודה - מדובר באזורים בהם מתגוררים כ-50% מכלל אוכלוסיית העיר המונה 26 מיליון תושבים. לפני החזרה למפעלים, העובדים חייבים להיבדק לקורונה. בחלק מהמקומות, העובדים צריכים להמתין יומיים-שלושה אחרי הבדיקה עד שהם רשאים לחזור למפעלים.
"החזרה לעבודה במפעל כעת דומה להימצאות בשדה קרב", אמר לרויטרס עובד בשנגחאי.
היום נועדים בכירי ההנהגה בסין ("פוליטבירו"), ודנים בין השאר בנושא ההאטה הכלכלית. לפי פרסומים, המנהיגים חזרו על מחויבותם למדיניות "אפס ההדבקה" - והמשמעות היא שלא צפויות בזמן הקרוב הקלות בהגבלות הקורונה.
אתמול דווחו במדינה 5,600 מקרים של מאומתים עם סימפטומים - רובם באזור שנגחאי.