סגור
בתים בשכונת היוקרה הלונדונית קנזינגטון
בתים בשכונת היוקרה הלונדונית קנזינגטון (צילום: בלומברג)

FT
בריטניה נלחמת בכסף מלוכלך: רוכשי נדל"ן יחויבו להיחשף

החוק שהואץ בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה ימנע מזרים הרוכשים נכסים בממלכה להסתתר מאחורי חברות קש. המטרה: לחשוף אוליגרכים המנצלים נדל"ן כדי להסתיר הון לא חוקי. מפרי החוק מסתכנים בקנסות כבדים ובעונשי מאסר

בריטניה השיקה אתמול נוהל רישום חדש שמטרתו להציף את זהותן של חברות זרות המחזיקות בבעלותן קרקעות בבריטניה — זאת שש שנים לאחר שהודיע על המהלך ראש הממשלה דאז דיוויד קמרון.
שיטת הרישום החדשה נועדה להתמודד עם זרימה של כ־100 מיליארד ליש"ט בשנה של מימון לא חוקי אשר להערכת הסוכנות הלאומית למלחמה בפשיעה מתועלים דרך בריטניה מדי שנה.
הרישום החדש יחייב בעלים או רוכשים זרים אנונימיים של נכסים בריטיים לחשוף את זהותם, זאת כדי לוודא כי גורמי פשיעה לא יוכלו להסתתר מאחורי מקבצים של חברות קש חשאיות. הכלי נועד כדי לסייע לממשלה לחשוף אוליגרכים רוסים — או קלפטוקרטים אחרים — המשתמשים בקרקעות בבריטניה על מנת להסתיר את הונם הבלתי חוקי.
ממשלת בריטניה קידמה את החקיקה שנועדה לפעול נגד "כסף מלוכלך" שזרם לבריטניה בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה. בחודש מרץ האחרון, הפרלמנט העביר לשם כך חוק פשעים כלכליים חדש.
3 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בעבר דוויד קמרון
ראש ממשלת בריטניה בעבר דוויד קמרון
ראש ממשלת בריטניה לשעבר, דיוויד קמרון. התניע את המהלך לפני שש שנים
(צילום: AP)
החל מאתמול, כל רכישה המערבת קונים זרים תהיה מחוייבת בפרסום זהות הבעלים בפני רשם החברות, באמצעות מידע שיעבור תהליכי אשרור, זאת לפני שניתן יהיה להגיש בקשה למשרד לרישום קרקעות בריטניה. עבור נכסים שנרכשו ב־23 השנים האחרונות תוגדר תקופת חסד של ששה חודשים לחשיפת זהות הבעלים.
באנגליה, כל רכישה של נכסים וקרקעות שהתבצעה על ידי ישויות אנונימיות מעבר לים מאז 1999, תהיה מחוייבת ברישום עד סוף ינואר הבא. לגבי סקוטלנד, יידרש תיעוד של כל העסקאות מהסוג הזה שנעשו מאז 2014, בעוד שבצפון אירלנד הרישום לא יהיה רטרואקטיבי.
גורמים שלא יחשפו את זהות בעלי הנכסים יסתכנו בהגבלת יכולתם למכור רכוש, כמו גם בעונש מאסר של עד חמש שנים. בנוסף יחולו עליהם קנסות של עד 2,500 ליש"ט ליום — סכום שווה ערך ל־912,500 ליש"ט בשנה — על הימנעות מפרסום פרטי הבעלות המדויקים.
לורד קלהאן, שר העסקים הבריטי, אמר כי הרישום החדש "יחשוף את האליטה המושחתת וירים מסך מעל הפושעים הללו המנסים להסתיר את הונם שהושג במרמה".
בתיאוריה, הרישום חל רק על מקרים שבהם הישות האנונימית מחזיקה ביותר מ־25% מהנכס, כפי שמקובל בעולם. בה בעת, קלהאן אומר כי גם אם בעלי נכסים ינסו להימנע מציות לחוק באמצעות חלוקת הבעלות על הרכוש — למשל בין ארבעה ילדים — הם עדיין יהיו מחוייבים לחשיפה מלאה. "אי אפשר להשתמש בכך כאמצעי עקיפה. אתה עדיין בעל השליטה בעסק הזה כך שאתה עדיין תהיה חשוף לקנסות", ציין.
בנוסף, לפי התקנות החדשות, כל ישות זרה שמכרה נכסים מאז ה־28 בפברואר 2022 תהיה חייבת עדיין בהגשת הצהרה לרשם החברות. לואיס סמית', מנכ"לית רשם החברות, ציינה כי השקת כלי הרישום הזה מהווה "אבן דרך משמעותית" בהתמודדות עם פשיעה כלכלית.
ג'יימס גילברט־גרין, סוכן נדל"ן העובד על עסקאות בסכומים של 20 מיליון ליש"ט ומעלה, אמר כי הרישום יקשה על רוכשים המעוניינים להישאר מתחת לרדאר, אבל לא צפוי להקטין את זרימת ההון הזר ללונדון. "האם זה יעזור לחשוף בעלים חשאיים? אולי במקרים נדירים מאוד. אבל בפועל מאוד מאוד קשה לרכוש בבריטניה אם אתה גורם מפוקפק", ציין, והוסיף כי בנקים, עורכי דין וסוכני נדל"ן שימשו כשומרי סף יעילים מאוד בשנים האחרונות.
לדבריו, הצגת בדיקות למניעת הלבנת כספים על ידי מוכרים ב־2014 כמו גם דרישה חדשה מסוכני נדל"ן לבצע בדיקות נאותות של רוכשים שנכנסה לתוקף ב־2018, סייעו ביעילות לצמצם כניסה של כסף מלוכלך.
רורי סקאריסבריק, סוכן נדל"ן יוקרה בלונדון, סבור כי הרישום החדש יהיה "יותר שינוי עבור בעלים קיימים של כלים בעלי ייעוד מיוחד מאשר רוכשים חדשים. צריך לקבל החלטה: אתה רוצה את השם שלך שם בחוץ או לא", סיכם.