סגור

הסיכוי לדלקת שריר הלב - עד פי 4 יותר בחיסון של מודרנה לעומת פייזר

כך לפי מחקר חדש שפורסם בדנמרק, וכלל 85% מאוכלוסיית המדינה מגיל 12; ברוב המקרים מדובר בדלקת קלה בלבד, כשהחיסון של פייזר קשור בעיקר להופעתה אצל נשים

הסבירות ללקות בדלקת שריר הלב בעקבות קבלת חיסון נגד קורונה של מודרנה גדולה עד פי ארבעה לעומת החיסון של פייזר, כך מצא מחקר דני שפורסם ב"בריטיש מדיקל ג'ורנל" שלשום (ה').


המחקר, בו השתתפו 4.9 מיליון בני אדם, שהם 85% מאוכלוסיית דנמרק מגיל 12 ומעלה, בדק את הקשר בין חיסוני mRNA נגד קורונה לדלקת בשריר הלב, הידועה גם כמיוקרדיטיס או מיופריקרדיטיס. החוקרים מצאו מקרה אחד ל-71,400 מחוסנים בחיסון של פייזר, ואחד ל-23,800 בחיסון של מודרנה, כאשר ברוב המקרים היה מדובר בדלקת קלה.


1 צפייה בגלריה
חיסון ילדים קורונה מודרנה
חיסון ילדים קורונה מודרנה
מתן חיסון של מודרנה
(צילום: גטי אימג'ס)

מחקרים קודמים שנערכו בישראל ובארצות הברית מצאו סיכון מוגבר למחלה לאחר החיסונים, הן של פייזר-ביונטק והן של מודרנה. "חיסון mRNA-1273 (של מודרנה) נמצא קשור לסיכון גבוה בהרבה למיוקרדיטיס ומיופריקרדיטיס באוכלוסייה הדנית", כך נמצא במחקר.
עם זאת, הסיכוי ללקות בדלקת בשריר הלב עקב החיסונים נותר נמוך ביותר, על פי המחקר שערכו המדענים הדנים: "ככלל הסבירות לדלקת בשריר הלב היתה גבוהה פי שלושה עד ארבעה בחיסון של מודרנה, לעומת BNT162b2 (החיסון של פייזר-ביונטק)".
עוד נמסר כי החיסון של פייזר נקשר לסיכון לדלקת שריר הלב רק אצל נשים, באופן שמנוגד לממצאי המחקרים שבוצעו בישראל וארצות הברית. כותבי המחקר אמרו שההבדל אולי טמון בגיל הממוצע של האוכלוסייה שנבדקה, בהפרש הזמן במתן הזריקות, או מכיוון ששיעור ההידבקות בקורונה בדנמרק הוא נמוך יחסית. "הממצאים שלנו לא מטילים צל על היתרונות הרבים שיש למי שמחוסן. יש לזכור שהחלופה של הידבקות בקורונה גם היא כרוכה בסיכון לדלקת בשריר הלב", אמר אנדרס הבייד (Anders Hviid), המדען החתום על המחקר.