סגור
נשיא צרפת עמנואל מקרון ונשיא סין שי ג'ינפינג  אתמול בפריז
נשיא צרפת עמנואל מקרון ונשיא סין שי ג'ינפינג, אתמול בפריז. "מסע התחנפות" (צילום: רויטרס)

רכבים חשמליים וקוניאק מאיימים על יחסי סין ואירופה

נשיא סין מקיים ביקור אירופי ראשון זה חמש שנים שבמהלכו ינסה למנוע הידרדרות למלחמת סחר. בראש סדר היום: מכסים אירופיים שיושתו על מכוניות חשמליות סיניות והאיום הסיני למכסים על אלכוהול צרפתי

במסגרת ביקורו הראשון באירופה זה חמש שנים נפגש היום (ב') נשיא סין שי ג'ינפינג עם נשיא צרפת עמנואל מקרון בארוחה ממלכתית בארמון האליזה. הביקור נועד להפיג את המתיחות בין שתי המדינות ברקע תמיכתה של סין ברוסיה.
אולם, נושא נוסף שצפוי לכבוש את סדר היום לצד המערכה באוקראינה הוא מלחמת הסחר המתפתחת בין אירופה לסין. "סין נחושה שלא לתת למערכת היחסים שלה עם אירופה להידרדר כפי שאירע עם ארצות הברית", אמר ל"פייננשל טיימס" האנליסט יו ג'יה מחברת המחקר הבריטית צ'אתאם האוס. "הסינים ייצאו למסע התחנפות אבל במקביל יעבירו אזהרה לאיחוד האירופי בנוגע להשלכות של פרוטקציוניזם במסחר".
בהובלת צרפת, האיחוד האירופי פתח בשנה האחרונה בשורה של חקירות לגבי מוצרים סיניים, זאת מחשש שייצור היתר בסין יוביל להיצף של המוצרים באירופה. מדובר באופן מיוחד במכוניות חשמליות, סוללות, פאנלים סולאריים ומוצרים אחרים הקשורים לתעשיית האנרגיה הירוקה. מלבד החקירה של האיחוד האירופי, צרפת השיקה יוזמה שמעניקה יתרון ליצרניות המכוניות האירופיות בקבלת סובסידיות והטבות מס. לפי חלק מההערכות, באיחוד האירופי ישיתו כבר בנובמבר מכסים של 15%-30% על המכוניות החשמליות המיובאות מסין.
בתגובה מאיים שי להשית מכסים על קוניאק, ממוצרי היצוא המובילים של צרפת. בינואר פתחו הרשויות בסין בחקירה סביב היצף אפשרי של משקאות אלכוהוליים אירופיים, כאשר מותגי הברנדי והקוניאק הצרפתיים מייצגים 99% מכלל היבוא הסיני של המוצרים הללו. "נושא הקוניאק מעורר בהחלט הכי הרבה עניין מצד הרשויות הצרפתיות, ובעיקר מצד הנשיא", אמר בכיר באליזה בתדרוך לעיתונאים לקראת הפגישה. "הנושא יעלה לדיון במהלך הפגישה, וזאת כדי להבטיח שהאינטרסים הצרפתיים נשמרים במסגרת ההליך שהשיקו הרשויות בסין".
על אף המתיחות בחזיתות השונות נראה ששי הגיע לפגישה בטון מפויס יחסית. כך, בניסיון ראשוני להרגיע את החששות, נשיא סין התייחס עוד לפני הפגישה עם מקרון לאפשרות של המשך פתיחת השוק הסיני למוצרי קוסמטיקה וחקלאות צרפתיים. "אנחנו מברכים על הגעתם לשוק הסיני של יותר מוצרי חקלאות ומוצרי קוסמטיקה איכותיים מצרפת, כדי לענות על הצרכים הגדלים תדיר של העם הסיני לאיכות חיים טובה יותר", כתב שי במאמר שהתפרסם בעיתון הצרפתי "לה פיגארו". הדברים הללו, בעיקר לגבי הקוסמטיקה, נועדו קרוב לוודאי כדי לחזר אחר מגזר אירופי המתקשה לחדור לשוק הסיני. יצרניות הקוסמטיקה באירופה מתלוננות כבר זמן מה כי רגולציות חדשות בסין בשלל תחומים, מניסויים על בעלי חיים ועד לתוויות, הן עמומות מדי או לא מעשיות ומקשות עליהן למכור בשוק הסיני. באופן כללי, החברות האירופיות הפועלות בסין טוענות שהרשויות במדינה מציבות מכשולים מינהליים כמעט בכל המגזרים.
במאמרו התייחס שי ליוזמות נוספות לקירוב לבבות סיני־אירופי, בהן פטור מוויזה לתיירים מצרפת ומכמה מדינות נוספות באיחוד. עוד הוסיף, כי סין "פתחה לגמרי" את מגזר הייצור שלה ומעודדת חברות סיניות להשקיע בצרפת, אך בתמורה ציין כי הוא מקווה שהחברות הללו יוכלו "לפעול בסביבה עסקית הוגנת ושוויונית".
גם מקרון נקט מהלכי ריכוך ערב הביקור. בריאיון שהעניק בסוף השבוע לעיתון הצרפתי "לה טריביון", אמר נשיא צרפת כי הוא מעוניין להגיע להדדיות רבה יותר במסחר עם סין, וזאת כדי לחזק את הביטחון הכלכלי של צרפת.
ביקורו של שי באירופה יימשך שישה ימים והוא צפוי לבקר גם בסרביה ובהונגריה, מדינות שדווקא מגבירות את המתיחות עם האיחוד האירופי משום שהן נחשבות מקורבות יותר לרוסיה. ברקע הסיור האירופי ושאיפתו של שי להימנע ממלחמת סחר, מרחפת גם הסכנה לעתיד הסחר הסיני־רוסי. בעקבות צו מינהלי שהוציאה ארצות הברית בשנה שעברה נגד בנקים בינלאומיים שיסייעו למוסקבה, נרשמה ירידה חדה בנפח המסחר של רוסיה עם שותפות מרכזיות כמו סין וטורקיה.
"סין לא יכולה להרשות לעצמה שהשוק האירופי ייסגר בפני חברות סיניות", ציינה אביגיל ואסלייה ממכון המחקר מריקס בברלין בשיחה עם "פייננשל טיימס". "השאלה המרכזית היא עד כמה יצליח שי במשימתו לשנות את המסלול הנוכחי של קשרי אירופה־סין".