סגור
נגידת הבנק המרכזי ב טורקיה חפיזה גאיה ארקאן
נגידת הבנק המרכזי בטורקיה, חפיזה גאיה ארקאן (צילום: CENTRAL BANK OF TURKEY)

בתוך 3 חודשים: הבנק המרכזי בטורקיה הכפיל את תחזית האינפלציה ל-58%

הבנק המרכזי, תחת הנגידה החדשה חפיזה גאיה ארקאן, העלה מוקדם יותר החודש את הריבית, לאחר שלא עשה זאת במשך שנתיים למרות האינפלציה הגבוהה; כעת הוא גם מקפיץ את תחזית האינפלציה

הבנק המרכזי של טורקיה צופה כי האינפלציה תגיע ל-58% עד סוף 2023, כך לפי הנגידה החדשה חפיזה גאיה ארקאן במסיבת העיתונאים הראשונה שלה היום (ה'). תחזית זו יותר מכפולה מהתחזית שפרסם הבנק לפני שלושה חודשים, ואשר עמדה על 22.3%.
לדברי ארקאן, התפתחויות בשער החליפין, שינויים במדיניות הכלכלית, ביקוש מקומי חזק מהצפוי וגישת חיזוי חדשה - תרמו כולם לתחזית הגבוהה יותר. אנליסטים אמרו שהגעתה של ארקאן, אשר מונתה לבנק המרכזי ב-9 ביוני, יחד עם שר אוצר טורקי חדש, יכולים לאותת על שינויים במדיניות המוניטרית לאחר שנים של ריביות נמוכות ואינפלציה גואה.
ציפיות אלו התממשו כבר החודש, כשהבנק המרכזי הכפיל כמעט את הריבית מ-8.5% ל-15%, העלאה ראשונה מאז מרץ 2021. בעוד שבכלכלות רבות ברחבי העולם היו עליות מחירים, בטורקיה האינפלציה הגיעה לרמות גבוהות במיוחד של עד 85%. ביוני הגיעה האינפלציה ל-38.2% על בסיס שנתי, ו-3.9% בחישוב חודשי. במסיבת העיתונאים אמרה ארקאן, כי אינפלציית המזון תגיע על פי התחזיות ל-60% בסוף השנה.
הבנק המרכזי תיקן בנוסף את התחזית שלו לסוף 2024 ל-33%, ואת התחזית לסוף 2025 ל-15%. "באמצעות החלטות על הידוק כמותי, נבטיח התפתחות יציבה בנזילות הלירה הטורקית", אמרה ארקאן. "נבצע אופטימיזציה דינמית של תהליך ההידוק המוניטרי באמצעות ניטור ההשפעה של ההחלטות שלנו על האינפלציה והשווקים".