סגור
לירה טורקית מטבע כסף שטרות טורקיה
לירה טורקית (צילום: איי אף פי)

ארדואן משנה כיוון: הבנק של טורקיה הקפיץ את הריבית, מ-8.5% ל-15%

הנגידה החדשה חפיזה גאיה ארקאן מובילה, בהתאם לשינוי המדיניות של הנשיא, מהלך מוניטארי נגד האינפלציה - עם העלאת ריבית ראשונה מאז מרץ 2021; בשנים האחרונות לחץ ארדואן לבצע הורדות ריבית במטרה לעודד את הצמיחה, במחיר של אינפלציה דוהרת

הבנק המרכזי של טורקיה משנה כיון, בהמשך למינויה של הנגיד החדשה חפיזה גאיה ארקאן – עדות למפנה בגישתו של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן. הבנק הקפיץ היום את הריבית ב-650 נקודות בסיס, מ-8.5% ל-15%, החלטה המכוונת בפעם הראשונה מזה זמן רב למאבק באינפלציה הדוהרת בטורקיה.
זוהי העלאת ריבית ראשונה שמבצע הבנק הטורקי מאז מרץ 2021, שכן עד כה הוביל בהוראת ארדואן מהלכים של הורדות ריבית, במטרה לעודד את הצמיחה, על חשבון אינפלציה גבוהה. הסימן הראשון למפנה במדיניות היה מייד לאחר נצחונו של ארדואן בבחירות במאי, לכהונה נוספת של 5 שנים כנשיא. אז מינה את ארקאן לתפקיד הנגידה הראשונה של הבנק המרכזי, זאת לצד מינויו של שר אוצר חדש, מחמט סימסק.
סימסק ששימש בעבר בתפקיד שר האוצר הוא כלכלן מוערך בעל ניסיון בין לאומי במגזר המימון. הוא הצהיר עם כניסתו לתפקיד כי טורקיה צריכה לחזור "לקרקע המציאות" והדגיש כי משימת העל שלו תהיה לסייע לבנק המרכזי להוריד את האינפלציה.
המינוי של ארקאן למעשה נראה יותר של סימסק מאשר של ארדואן. לפי הדיווחים מטורקיה, סימסק שנפגש עם ארקאן השבוע התרשם ממנה וממה שהשמיעה לו כיצד היא רואה את הדרך לטיפול באינפלציה ולכן הפכה המועמדת המובילה שלו מתוך מספר מועמדים שהיו ברשימה. הפגישה שלה עם ארדואן הייתה החותמת הסופית למינויה.
ארדואן עצמו הבהיר לאחר המינויים כי המדיניות שלו ושל ההנהגה הכלכלית תכוון למאבק באינפלציה – שינוי דרמטי מאמירות קודמות. רק אתמול אמר בעניין זה: "אנחנו נבצע צעדים חדים במאבק נגד האינפלציה – נגדיל את המאמצים שלנו להגן על חלקים רבים בעם מההשפעות של האינפלציה".
מדד המחירים לצרכן בטורקיה עמד במאי על 39.6%, ובאפריל על 43.7%. בצד המעודד, מדובר בירידה שביעית ברציפות בקצב האינפלציה במדינה. בה בעת, הסיבה העיקרית לירידה היתה מלאכותית – מימוש ההחלטה של ארדואן טרם הבחירות לספק גז ללא תשלום לתושבים, למשך שנה שלמה. חברת המחקר ENAG אף טוענת שהנתון הרשמי רחוק מלהיות מדויק, ושהאינפלציה האמיתית בטורקיה עומדת על כ-100%.
העתיד הכלכלי של טורקיה תלוי במידת העצמאות שארדואן יאפשר לבנק המרכזי. נאג'י אקבאל הנגיד האחרון שהעז להעלות ריבית בשנת 2021 פוטר על ידי ארדואן שכפה כאמור על הנגידים שבאו אחריו הורדת ריבית, דבר שתרם להאצת האינפלציה, להרתעת המשקיעים ולהיחלשות ניכרת של המטבע הטורקי.