סגור
סניף קרדיט סוויס בז'נבה
סניף קרדיט סוויס בז'נבה (צילום: Fabrice COFFRINI / AFP)

"קריסה של קרדיט סוויס היתה מסכנת את היציבות הפיננסית בשווייץ ובעולם"

מנכ"ל רשות הרגולציה הפיננסית בשווייץ, אורבן אנגהרן, בריאיון ל-CNBC: "בנקים שוויצריים רבים אחרים היו עומדים בפני בריחה של פיקדונות, כפי שקרה לקרדיט סוויס בעצמו ברבעון הרביעי של 2022"

פשיטת רגל של קרדיט סוויס, לו הייתה מתאפשרת, הייתה משתקת את הכלכלה השוויצרית ואת המרכז הפיננסי שלה, וקרוב לוודאי שהייתה מובילה לבריחת פיקדונות בבנקים אחרים, כך לטענת מנכ"ל רשות הרגולציה הפיננסית בשווייץ, FINMA, בריאיון לאתר CNBC.
הרכישה של UBS את קרדיט סוויס בחודש שעבר ב-3.3 מיליארד דולר אורגנה על ידי FINMA והבנק המרכזי במדינה. כחלק מתנאי העסקה הורו הרגולטורים לקרדיט סוויס למחוק אג"ח בשווי 16 מיליארד פרנק. לדבריו של מנכ"ל הרגולטור, אורבן אנגהרן (Urban Angehrn), התוכנית נהגתה מכיוון שקרדיט סוויס הוגדר כ"חשוב מדי מערכתית".
לטענתו, לקרדיט סוויס היו נכסים בשווי של מעל 350 מיליארד פרנק. "לא קשה לדמיין את ההשלכות ההרסניות שהיו יכולות להיות לפשיטת רגל של בנק וחברת ניהול הון בגודל של קרדיט סוויס על המרכז הפיננסי של שוויץ ועל תעשיית הבנקאות הפרטית", הזהיר. "בנקים שוויצרים רבים אחרים היו עומדים בפני בריחה של פיקדונות, כפי שקרה לקרדיט סוויס בעצמו ברבעון הרביעי של 2022".
עוד הוסיף כי לו היו נוקטים רק צעדי חירום היו אמנם מצילים את חטיבות התשלומים וההלוואות של קרדיט סוויס, אך המחיר היה "נזק לכלכלה השוויצרית, למרכז הפיננסי של המדינה ולמוניטין, עם השלכות חסרות תקדים על הכנסות ממסים ועבודות". לפיכך ההעדפה הייתה על מיזוג שנועד גם לייצב את קרדיט סוויס וגם למנוע התפשטות של המשבר לסקטור הבנקאות העולמי.
"המצב הפגיע הנוכחי של שוקי ההון בשל המעבר להידוק מוניטרי ב-2022, חוסר הוודאות הכלכלית, המשבר בבנקים מסוימים בארה"ב והרקע הגאופוליטי, היו בעלי השפעה על קבלת ההחלטה שלנו", הוסיף אנגהרן. "הייתה סבירות גבוהה שהקריסה של בנק בעל חשיבות מערכתית עולמית הייתה מובילה להתפשטות המשבר ומסכנת את היציבות הפיננסית בשווייץ וברחבי העולם".
עם זאת המהלך ספג ביקורת ציבורית נרחבת ואילץ את הרגולטור לחשוף יותר מהרגיל, כך לדבריה של מרלן אמסטד, יו"ר הדירקטוריון של הרגולטור. "במקרה הזה יש צורך ספציפי לחשוף את העובדות החשובות ביותר ולהכחיש את השמועות", הסבירה. אנגהרן התייחס גם לבנק הקונה UBS; לדבריו, מדובר בבנק יציב ומאורגן היטב, שהתוכניות האסטרטגיות שלו "ממומנות" ויעמוד בפני דרישות רגולציה גדלות לאחר השלמת הרכישה.