סגור
משבר אקלים

המדינות שאמורות להפסיק להשקיע בדלקי מאובנים מבהירות: זה לא יקרה

ביפן, אוסטרליה ונורבגיה ביקרו את הדו"ח החריף של סוכנות האנרגיה הבינלאומית, לפיו יש לעצור מיידית את כל ההשקעות החדשות בתשתיות פחם, נפט וגז על מנת להגביל את ההתחממות הגלובלית ל-1.5 מעלות. גם גופי תעשייה בעלי אינטרס - כמו איגוד הפחם העולמי - ביקרו את המלצות הארגון

לעצור כבר עכשיו את ההשקעות בדלקי מאובנים? לא כל כך מהר. חרף הדו"ח החריף של סוכנות האנרגיה הבינלאומית (IEA), שהבהיר בשבוע שעבר שיש לעצור מיידית את כל ההשקעות החדשות בתשתיות פחם, נפט וגז על מנת להגביל את ההתחממות הגלובלית ל-1.5 מעלות, מדינות שנחשבות לצרכניות גדולות של דלקי מאובנים מבהירות: אין לנו שום כוונה לעשות את זה.
הדו"ח מהווה מפת דרכים מקיפה ראשונה שמתווה את הצעדים שעל המדינות לנקוט כדי להגיע לאיפוס מלא של פליטות פחמן עד 2050. אחת ההמלצות המרכזיות היתה להפסיק את ההשקעות בתשתיות דלקי מאובנים חדשות. ואולם, מדינות שחברות בסוכנות טענו שההמלצות לא משקללות באופן הולם את הסיכון לביטחון אנרגטי בעתיד, ולא מתייחס לתרחיש שבו העום לא מצליח ליצור די חלופות דלות-פחמן ראויות.
לפי דיווח של הפיננשל טיימס, יפן, חברה מייסדת ב-IEA, דחתה את ההמלצות. "זו עובדה שיש חלקים בממשלת יפן שלא מסכימים איתן", אמר שר הכלכלה, המסחר והתעשייה, הירושי קאגִ'יָאמה. אף שיפן התחייבה להגיע לאיפוס מלא של פליטות פחמן עד 2050, היא טרם גיבשה את תוכנית הפעולה שתאפשר לה לעמוד ביעד זה.
שר המשאבים והמים של אוסטרליה, קית' פיט, ציין שדוחות קודמים של IEA התוו תפקיד גדול יותר לפחם, ושהדו"ח העדכני לא לוקח בחשבון טכנולוגיות לכידת פחמן. "פחם, נפט וגז ימשיכו להיות חלק גדול מתמהיל האנרגיה של אוסטרליה", אמר. אוסטרליה היא בין המדינות המערביות המעטות שטרם קבעו יעד להגעה לאפס פליטות.
גם בנורבגיה, שם הן הקואלציה הימנית והן האופוזציה השמאלנית תומכות מסורתית בהמלצות ה-IEA, הביעו סקפטיות לגבי הדו"ח וההמלצות. "אם נורבגיה תפסיק את פעילות הנפט שלה, לא יהיה בכך שום הבדל מבחינה עולמית", אמרה שרת הנפט, טינה ברו. "כיצרנית הנפט הגדולה באירופה, אנחנו יכולים לנפק נפט וגז עם פליטות נמוכות בהשוואה למדינות רבות אחרות".
1 צפייה בגלריה
קידוח נפט אסדות קידוח המפרץ הפרסי איראן
קידוח נפט אסדות קידוח המפרץ הפרסי איראן
אסדות קידוח נפט במפרץ הפרסי
(צילום: רויטרס)
גם גופי תעשייה, בעלי אינטרס ברור להמשיך בזיהום ופליטת דלקי מאובנים, ביקרו את המלצות הארגון. איגוד הפחם העולמי כינה את ההמלצות "לא מציאותיות", ואיגוד הגז הבינלאומי אמר שהן מהוות סיכון רציני לביטחון האנרגטי. "אנחנו נראה שיבושים משמעותיים באספקת החשמל ובמערכות התחבורה, ועלייה משמעותית במסי אנרגיה", נמסר.
מנהל ה-IEA, ד"ר פתיח בירו, דחה את הביקורת על הדו"ח. "במשך שנים רבות התמקדנו בעיצוב עתיד אנרגטי בטוח ובר-קיימא לכולם, שדורש מעבר לאנרגיה נקייה", הוא כתב בלינקדאין. "עולם שנהרס בגלל שינוי אקלים שנגרם כתוצאה מפליטות דלקי מאובנים לא יהיה בטוח".