סגור
אדם סוחב שק בצל בשוק בהיידרבאד, הודו
אדם סוחב שק בצל בשוק בהיידרבאד, הודו. "ההארכה היא הפתעה ולגמרי לא נחוצה, בהתחשב בירידות המחירים ועליית האספקה מהיבול העונתי החדש" (צילום: Mahesh Kumar A. |AP)

לפני הבחירות: הודו מאריכה ללא הגבלה את האיסור ליצוא בצל

האיסור הוארך עד להודעה חדשה, למרות שמחירי הבצל המקומיים ירדו ביותר מחצי בעקבות מגבלת היצוא שהוטלה בדצמבר. הודו היא יצואנית הבצל הגדולה בעולם והחשש הוא שמחירו יאמיר עוד בשווקים שמסתמכים עליה

הודו, היצואנית הגדולה בעולם של בצל, האריכה את האיסור על יצוא בצל עד להודעה חדשה, במהלך מפתיע שמגיע לקראת הבחירות הכלליות במדינה, וצפוי להחריף את עליות המחירים בכמה שווקים בינלאומיים. לפי הדיווח ברויטרס, האיסור שהוטל לראשונה על ידי הודו בדצמבר היה אמור לפוג ב-31 במרץ, והסוחרים ציפו שהוא יוסר, לאחר שהמחירים המקומיים ירדו ביותר מחצי מאז שמגבלת היצוא יושמה, ולאור האספקה העונתית המחודשת של הירק.
אך הממשלה פרסמה אתמול (ו') הודעה לפיה האיסור יישאר בתוקף עד הודעה חדשה. "ההארכה היא הפתעה ולגמרי לא נחוצה, בהתחשב בירידות המחירים ועליית האספקה מהיבול העונתי החדש", כך אמר פקיד בחברת יצוא ממומבאי, שסירב להזדהות. מחירי הבצל בכמה שווקים סיטונאיים במהרשטה – המדינה שהיא יצרנית הבצל הגדולה ביותר - ירדו ל-1,200 רופי (כ-14.4 דולר) ל-100 קילו, לאחר שעמדו בדצמבר על 4,500 רופי, לדברי הפקיד.
ראש הממשלה נרנדרה מודי מנסה להיבחר לקדנציה שלישית בבחירות הקרובות שייערכו במשך כשבעה שבועות, החל מה-19 באפריל. מדינות כמו בנגלדש, מלזיה, נפאל ואיחוד האמירויות מסתמכות על יבוא בצל מהודו, ורבות מהמדינות האלה נאבקות בעליות המחירים מאז הטלת האיסור. "המהלך של הודו מאפשר ליצואנים מתחרים לבקש מחירים גבוהים בהרבה כי לקונים אין ברירה", כך אמר פקיד אחר בחברת יצוא ממומבאי. הסוחרים מעריכים שהודו, שנהנית מזמני שינוע קצרים יותר לשווקים רבים לעומת מסין או מצרים, אחראית ליותר ממחצית הבצל המיוצא למדינות אסיה. היא ייצאה שיא של 2.5 מיליון טונה בצל במהלך השנה הפיננסית שהסתיימה ב-31 במרץ 2023.
בתחילת החודש התפרסמו נתוני הצמיחה של הודו, ששמרה על תוארה ככלכלה הגדולה הצומחת ביותר בעולם, עם התרחבות של 8.4% בשלושת החודשים האחרונים של 2023, לעומת התקופה המקבילה שנה קודם לכן. כך לפי דיווח ב-BBC. המידע מגיע על רקע הבחירות הכלליות שאמורות להתקיים בהודו השנה. ראש הממשלה נרנדרה מודי כתב באפליקציית X שהנתון מראה "את כוחה של הכלכלה ההודית והפוטנציאל שלה".