סגור
גואטם אדאני
גאוטם אדאני (צילום: REUTERS/ Amit Dave)

צרות חדשות לקבוצת אדאני: חקירה בארה"ב בחשד למתן שוחד

לפי דיווח בבלומברג, הקבוצה בראשות המייסד והבעלים של נמל חיפה גאוטם אדאני נמצאים תחת חקירה של הרשויות בארה"ב; מדובר בחשד לתשלום שוחד בתמורה ליחס מועדף בפרויקט אנרגיה שקידמו; החקירה מתמקדת גם בחברת האנרגיה המתחדשת אזור פאוור גלובל

הרשויות בארה"ב הרחיבו את החקירה שלהן נגד קבוצת אדאני ההודית, והיא מתמקדת בהתנהלותו של המייסד והבעלים של נמל חיפה גאוטם אדאני ובחשד שהחברה שילמה שוחד, כך לפי דיווח בבלומברג.
לדברי גורמים המעורים בנושא, החוקרים בודקים אם הקבוצה או אנשים המקושרים אליה, ביניהם אדאני עצמו, היו מעורבים בתשלום שוחד בתמורה ליחס מועדף לפרויקט אנרגיה שקידמו. בדיווח ציינו כי משרד התובע של המחוז המזרחי של ניו יורק ויחידת ההונאה במשרד המשפטים האמריקאי הם שמנהלים את החקירה. כמו כן, החקירה מתמקדת גם בחברת האנרגיה המתחדשת אזור פאוור גלובל (Azure Power Global)
מחברת אדאני נמסר בתגובה כי הם אינם מודעים לקיומה של החקירה. "כקבוצה עסקית שפועלת לפי תקנות המינהל הגבוהות ביותר, אנחנו מצייתים לחוקים נגד שחיתות ונגד שוחד בהודו ובמדינות אחרות", מסרו שם. ממשרד המשפטים סירבו להגיב על הדיווח.
בשלב זה לא הוגש כתב אישום נגד החברות, ובדיווח הדגישו כי חקירות לא בהכרח מובילות לתביעה. יתרה מכך, חקירות מסוג זה לרוב נמשכות שנים וזאת בין השאר בשל הצורך לאסוף ראיות ולחקור עדים מחוץ לארה"ב. עם זאת, לפי בלומברג במקרים רבים החקירות כן מסתיימות בהטלת קנסות גבוהים.
קבוצת אדאני ואזור מתחרות בסקטור האנרגיה הירוקה, ובשנים האחרונות שתי החברות זכו בחוזים לפרויקטים שונים במסגרת תוכנית סולאר ממשלתית.
לפי החוק בארה"ב, אסור לחברה או לאדם בעלי קשרים לארה"ב, כמו חברה הנסחרת בבורסה במדינה, וכן למשקיעים אמריקאים ולמיזם משותף, לשלם או להציע דבר מה בתמורה ליחס מועדף. בדיווח ציינו כי קבוצת אדאני אמנם לא נסחרת בארה"ב, אך יש לה משקיעים אמריקאים. בשנה שעברה חושף שחיתויות טען כי אזור העבירה תשלומים לא חוקיים. בעקבות החשיפה היא נמחקה ממסחר בבורסת ניו יורק.
זו לא השערוריה הראשונה בה מעורבת אדאני. לפני כשנה פרסמה חברת הינדנבורג ריסרץ' דו"ח נגד הקבוצה, שבו הואשמה בהתנהלות לא חוקית, כולל הטיית מחירי המניה והונאה. באדאני הכחישו את ההאשמות, והמניה התאוששה לאחר שספגה הפסדים כבדים מיד לאחר פרסום הדו"ח. אדאני (61) תקף את ההאשמות הללו וטען כן מדובר ב"נראטיב כוזב". בעקבות התאוששות המניה עלה גם הונו האישי של אדאני המתקרב לשווי של 100 מיליארד דולר, והוא מדורג במקום ה-14 ברשימת המיליארדרים של בלומברג.