סגור
גאוטם אדאני על רקע משרדי אדאני ב הודו
יו"ר ומנכ"ל אדאני גרופ, גאוטם אדאני. "התנודתיות בשווקים כרגע היא זמנית" (צילום: רויטרס, AP)

מהאטת מינוף ועד ייעוץ צמרת: אדאני נלחם להציל את האימפריה

מאז שחברת מחקר אמריקאית האשימה את התאגיד במניפולציית מניות, איל העסקים פועל כדי לשקם את אמון המשקיעים. בין המהלכים: שכירת שירותי חברת היח"צ שייצגה את WeWork. אנליסט: "עדיין לא ראינו חשיפה אמיתית של הספרים"

כמעט חודש לאחר שממצאי חברת המחקר האמריקאית הינדנבורג הציתו סערה סביב אימפריית אדאני וחתכו מחצית משווייה — היקף של 132 מיליארד דולר — המיליארדר ההודי וצמרת ההנהלה שלו עסוקים בשיקום מפעל חייו. בין השאר, גאוטם אדאני שכר את שירותיהן של פירמות מובילות בתחומי עריכת הדין ויחסי הציבור, ויתר על רכישת מפעל פחם בהשקעה של 850 מיליון דולר, צמצם הוצאות, פרע חלק מחובותיו והודיע כי ימשיך ויעמוד בשאר התחייבויותיו הפיננסיות.
התאגיד בראשות אדאני, לשעבר האיש העשיר באסיה, מקווה להרגיע את המשקיעים והמלווים. אלה איבדו אמון בחברת הענק מאז פרסומו של הדו"ח ב־24 בינואר שבו הואשם בהונאות חשבונאיות דרך חברות קש ובמניפולציית מניות. קבוצת אדאני חזרה והכחישה את הטענות הללו.
לפי דיווח באתר Livemint.com, אדאני ועוזריו פועלים מאז במלוא המרץ על מנת לשקם את המוניטין המרוסקים של התאגיד. מלבד קמפיין שבו ביקשו להציג את עצמם כלווים אמינים הפורעים את חובותיהם בזמן, בכירים בחברה יצאו לסדרת פגישות על מנת להרגיע את הנושים מחוץ להודו, שמהם קיבל איל התעשייה ההודי למעלה מ־8 מיליארד דולר במימון בשנים האחרונות.
במקביל, אדאני גרופ שכרה את שירותי חברת יחסי הציבור המובילה Kekst CNC, כך לפי דיווח של סוכנות בלומברג מוקדם יותר החודש. החברה, שבסיסה בניו יורק ובמינכן, עלתה לכותרות לאחר שנשכרה על ידי חברת שיתוף המשרדים WeWork ב־2019, בעקבות הצניחה בהערכת השווי של החברה לקראת ההנפקה המתוכננת, שגרמה למשבר אמון בקרב המשקיעים.
הצוות של Kekst עובד בשיתוף פעולה עם צמרת הנהלת אדאני גרופ וצוות קשרי החוץ של התאגיד. לפי הערכות שפרסם אתר Livemint, אנשי Kekst עשויים לבצע עם אנשי אדאני סימלוציה של משבר, שבמסגרתה הבכירים מוצפים בציוצים, פניות מעיתונאים והתפתחויות מלחיצות אחרות — כך לפי אחד הגורמים המקורבים לתהליך.
בנוסף, קבוצת אדאני שכרה את שירותי חברת הפרקליטים האמריקאית ואכטל, ליפטון, רוזן וכץ על מנת להשיב מלחמה לטענות החברה השורטיסטית הינדנבורג — כך לפי פרסום ב"פייננשל טיימס" שציטט מקורות אנונימיים. ואכטל היא אחת מפירמות הפרקליטים היקרות בארה"ב, והיא מנוסה בהענקת שירותים משפטיים ללקוחות המתמודדים עם משקיעים אקטיביסטיים. אדאני גרופ, כמו גם חברת היח"צ ופירמת ואכטל, סירבו להגיב לדיווחים.
המהלכים הללו מראים כי "אדאני, גם לאחר מרחץ הדמים שאירע בשווקים, יכול להרשות לעצמו לשכור את שירותיהם של פרקליטים טובים", ציין באסקאר צ'קראבורטי, דקאן בית הספר לעסקים גלובליים באוניברסיטת טאפטס. "בתור משקיע גלובלי, ודאי שיהיו לי עדיין שאלות".
דבריו של צ'קראבורטי משקפים את האופן שבו פרשת אדאני מעיבה כעת על האמון ביכולתה של הודו להתחרות מול סין כיעד להשקעות. אדאני נתפס כמקורב לראש ממשלת הודו נרנדרה מודי, אשר טרם התייחס למשבר באופן ישיר, אבל יצא נגד גורמי האופוזיציה שהתלוננו על היחס המועדף שהעניק לפי הטענות למיליארדר בהענקת מכרזים לאורך השנים.
משקיעים עוקבים כעת מקרוב אחר שיעורי המינוף הגבוהים של הקבוצה ויכולתה לייצר תזרים מזומנים, זאת לאחר שנאלצה לבטל בעקבות פרסום הדו"ח הנפקה שאמורה היתה לגייס 2.5 מיליארד דולר.
הנהלת אדאני פועלת להרגעת החששות הללו. ביום חמישי האחרון, בשיחה עם מחזיקי אג"ח, ציינו המנהלים כי מטרתם היא לצמצם את יחס החוב הנקי ל־EBITDA לשיעור נמוך מפי 3 בשנה הבאה, זאת מ־3.2 כיום — כך לפי דיווח של סוכנות בלומברג שציטטה גורמים המקורבים לנושא. אדאני פאוור, אחת הזרועות של התאגיד, ביטלה, כאמור, תוכניות לרכוש מפעל פחם במרכז הודו, זאת במסגרת מאמצי הקבוצה לקצץ בהוצאות ולשמר מזומנים בקופה. בה בעת, לפי משקיעים, יידרשו מהלכים נוספים מסוג זה על מנת להיחלץ מהמשבר.
לקבוצה יש "כמה נכסים בעלי ערך גבוה מאוד" שמייצרים תזרים מזומנים, ציין טרין נגויין, כלכלן בכיר בקבוצת נטיקסיס בהונג קונג. "אם יחפצו בכך, הם יכולים להציע למכירה את הנכסים הללו ולמצוא קונים".
פירעון הלוואות, הן על ידי החטיבות השונות של התאגיד והן על ידי משפחת אדאני, הוא אחד הרכיבים במאמצי השכנוע שנעשים כלפי משקיעים. איל התעשייה ומשפחתו פרעו לפני המועד הלוואות בשווי 1.11 מיליארד דולר מוקדם יותר החודש, על מנת לקבל לחזקתם מחדש מניות בשלוש חברות מובילות של התאגיד. חטיבת הנמלים של התאגיד הודיעה ב־8 בפברואר על תוכניות לפרוע חוב בהיקף 50 מיליארד רופי (604 מיליון דולר) בשנה הפיננסית שתתחיל באפריל. התאגיד מתכנן גם לפרוע הלוואת גישור בגובה 500 מיליון דולר שמועד פירעונה חל בחודש הבא, לאחר שכמה בנקים הביעו חשש מפני מימון מחדש של החוב — כך לפי סוכנות בלומברג.
"התנודתיות בשווקים כרגע היא זמנית", ציין אדאני במעמד פרסום דו"חות אדאני אנטרפרייזס, חברת הדגל של התאגיד, שדיווחה כי "תמשיך לפעול למען המטרה הכפולה של מינוף מתון ובדיקת הזדמנויות אסטרטגיות על מנת להתרחב ולצמוח". התאגיד מתעדף כעת צמיחה איטית ויציבה על פני מגמת ההתרחבות המהירה והממונפת מאוד שאפיינה אותו בשנים האחרונות, אז התפרס מנמלי ים ופחם למגוון תחומים — מנמלי תעופה ואנרגיה ירוקה עד מרכזי מידע, מלט ושירותים דיגיטליים.
בשלב זה מוקדם לומר האם המהלכים הללו יסייעו לשכנע את המשקיעים לשים מאחוריהם את דו"ח הינדנבורג, זאת גם בהתחשב בעובדה שהתאגיד לא נענה בינתיים לקריאות שנשמעו בהודו לאפשר חקירה עצמאית לגבי הטענות שהועלו בדו"ח. חברות המלט והאנרגיה הירוקה של אדאני מסרו באחרונה כי הן שוקלות לשכור שירותי פירמות עצמאיות כדי לבדוק סוגיות של ממשל תאגידי, אבל עד כה לא ננקטו מהלכים אופרטיביים בעניין. "זה לא נשמע כמו חשיפה אמיתית של הספרים", ציין צ'קראבורטי, גם אם מדובר, לדבריו, ב"מהלך חיובי".
אדאני מתכנן גם למנות מבקר פיננסי שיפקח על הקרנות השונות של התאגיד והחברות הפרטיות שלו — כך לפי דיווח ב"פייננשל טיימס", שציטט גורמים המקורבים לנושא.
בטווח הרחוק, עם זאת, התאגיד ייאלץ להתמודד עם מציאות שבה אסטרטגיית הצמיחה הבסיסית שלו, כלומר התרחבות מהירה באמצעות חובות זולים, כבר לא נמצאת בהישג יד. התייקרות ההלוואות, במיוחד עבור החטיבות השונות של החברה ברקע המשבר, מגיעה בתקופה שבה המימון הזול, שאותו היא רתמה בשנים האחרונות, הגיע ממילא לסיומו.
"נראה שהם בטוחים למדי ביכולת שלהם לעמוד בהתחייבויות הפיננסיות", צוטט ב־Livemint קרנתי בתיני, אסטרטג שווקים בכיר בחברת וולת'־מילס סקיוריטיז, שבסיסה במומבאי. "נותר לראות כיצד הם יממנו מחדש את החוב שלהם".