סגור

פרשנות
התקיפה במפרץ: איראן לא חוששת מהסלמה ויש לה יתרון מבצעי על ישראל

לראשונה נרשמו הרוגים בתקיפה על ספינה ישראלית במסגרת העימות הימי עם איראן - ככל הנראה בזכות שימוש ברחפן מתאבד, שהתגלה כנשק אפקטיבי; האיראנים מרגישים הרבה יותר בטוחים לנהל את הלחימה מול ישראל "במגרש הביתי", קרי מימי המפרץ, וזאת בהמשך לכל המכות שספגו ממנה, הן בסוריה והן במתקני הגרעין שלה; ויש להם את הכלים לכך

המלחמה הימית בין איראן לבין ישראל עלתה שלב ביום שישי. היה זה לאחר שהמיכלית "מרסר סטריט" השייכת לחברת “זודיאק מריטיים” שבבעלות איש העסקים הישראלי אייל עופר הותקפה בים עומאן בדרכה מטנזניה שבאפריקה לנמל אל-פוג'יירה שבאיחוד האמירויות, אחד מנמלי הים החשובים ביותר לתעשיית הנפט במפרץ הפרסי.

ההסלמה באה לידי ביטוי בעיקר בשני אופנים. ראשית במספר הנפגעים – שני אנשי צוות מרומניה ומבריטניה נהרגו ולכן זוהי התקיפה הקטלנית ביותר מאז החל העימות הימי הגלוי בין הצדדים במהלך שנת 2019. שנית, נראה כי מדובר בהתקפה של "רחפן מתאבד" שהתגלה כאפקטיבי יותר משיטות פעולה קודמות כגון מוקשי ים. השימוש ברחפן המתאבד הוא תוצאה של פיתוח איראני שנוסה הן בתרגילים האחרונים שביצעו כוחות משמרות המהפכה והן בזירות הלחימה בהן איראן מעורבת, ובדגש על תימן.


2 צפייה בגלריה
הספינה זודיאק נסראללה
הספינה זודיאק נסראללה
הספינה זודיאק
(צילום: AP)

הזירה הימית נוחה לאיראן
אם עד כה ההערכה הייתה שאיראן מנסה בתקיפות הקודמות של כלי שיט בבעלות ישראלית לשמור על גבולות הגזרה ו"להעביר מסרים" בלבד בצורת גרימת נזקים לא גדולים מדי לכלי השיט כדי לא לגרום להסלמה שעלולה מבחינתה להוביל לפגיעה בשיחות הגרעין עם ארה"ב בווינה, הרי שמי שהורה על ההתקפה כנגד "מרסר סטריט" ידע היטב כי מדובר בתקיפה משמעותית עם סיכויי הסלמה לא מבוטלים. לפי דפוס הפעילות הזה, נראה שאיראן אינה חוששת מהסלמה לאור מה שנתפש בטהראן מבחינת אנשי משמרות המהפכה כיתרון מבצעי ומודיעיני על חיל הים הישראלי בסוג כזה של מערכה. האיראנים מרגישים הרבה יותר בטוחים לנהל את הלחימה מול ישראל "במגרש הביתי", קרי מימי המפרץ וזאת לאחר כל המכות שהיא ספגה מישראל, הן בסוריה והן במתקני הגרעין שלה.
ההתגוששות הימית בין ישראל לבין איראן הפכה גלויה במאי 2019 לאחר שמכלית איראנית שהייתה בדרכה לסוריה עם מיליון חביות נפט נפגעה בים סוף והועברה לתיקון בנמל ג'דה שבסעודיה. התקיפה יוחסה לישראל . עם זאת, לפי דיווחים בלתי מאומתים, המאמץ הישראלי לסכל הובלת נשק מאיראן ללבנון וכן נפט לסוריה החלה שנים קודם לכן. עד כה המלחמה המוגבלת הזו הוגבלה לאזור המפרץ, ים סוף והים התיכון, אך עם שינוי כללי המשחק ביום שישי ישנו חשש הולך וגובר בתעשיית הספנות העולמית לא רק מהתגברות מספר התקריות אלא גם מהרחבתן לאזורים אחרים וכן לפיתוח שיטות התקיפה, בין אם מדובר בשימוש בצוללות או בפעילות סייבר.


2 צפייה בגלריה
הספינה MERCER STREET שהפעילה חברה ישראלית של אייל עופר הותקפה ליד עומאן
הספינה MERCER STREET שהפעילה חברה ישראלית של אייל עופר הותקפה ליד עומאן
(Johan Victor מתוך marinetraffic.com))

הכוח האיראני שפוגע בספינות הישראליות
הכוח הימי של משמרות המהפכה הוא זה שאחראי ככל הנראה להתקפות על הספינות בבעלות ישראלית. כוח זה פועל לצד חיל הים של הצבא האיראני החל משנת 1985 אך באופן עצמאי. לכוח הימי של המשמרות ציוד שונה מאשר לחיל הים האיראני ומערכת אימונים אחרת. ניתן לומר שהזרוע הימית של משמרות המהפכה פועלת יותר בצורת "כנופיות" מאשר חיל סדיר. ברשותה למעלה מ-3,500 סירות להתערבות מהירה שיכולות לבצע התקפה ו"לברוח" במהירות מהזירה. זה כולל פעילות כמו הטמנת מוקשים ימיים או הצמדת מטענים לספינות. בשנים האחרונות, נודעו הסירות המהירות הללו בתקריות של "הצקה" לספינות המשייטות במפרץ, כולל ספינות קרב אמריקאיות.
במהלך השנים האחרונות שודרגו יכולות הכוח הימי של משמרות המהפכה והוא צויד בין השאר ברחפנים מתקדמים שבאחד מהם נעשה ככל הנראה שימוש ביום שישי. בנוסף יש לכוח הימי הזה סוללות טילים להגנה על החוף וטילי שיוט נגד ספינות. משימת "הכוחות המיוחדים" בתוך הזרוע הזו של משמרות המהפכה להגן על מתקנים איראניים המרוחקים מחופי הים, כולל האיים הממוקמים במפרץ עליהם השתלטה איראן מאיחוד האמירויות בתחילת שנות ה-70 (אבו מוסא, טונב הגדול וטונב הקטן). בשנים האחרונות הוטלו על הכוחות המיוחדים הללו גם משימות לאיתור ולפגיעה בספינות בבעלות ישראלית.
שדרוג יכולות
ההתמקדות האיראנית בתקיפות הימיות אינה מקרית והיא חלק מתפישה איראנית שענף השיט הוא "הבטן הרכה" לא רק של ישראל אלא של המערב כולו. במסמכים שפורסמו בשבוע שעבר על ידי "סקיי ניוז" והושגו מיחידת הסייבר ההתקפי של משמרות המהפכה עולה כי איראן שואפת לפתח יכולות שיאפשרו לה במצב של מלחמה להטביע אוניות מסחריות באמצעות חדירה למחשביהן. במסמכים הללו לא אוזכר שמה של ישראל כיעד אך אין ספק שמבחינת איראן החשבון עם ישראל פתוח גם בזירה הסייבר לאחר שבעבר דווח על שיבוש הפעילות בנמל בנדר עבאס האיראני כתוצאה ממתקפת סייבר מסתורית.
לפי המסמכים הסייבר האיראני מכין "בנק מטרות" בו הוא יתמקד בשעת הצורך. אחד המסמכים מתמקד בפעילות להשבתת מערכות השליטה באוניות מטען והוצאתן משימוש. במסמכים נכתב כי פעילות זו דורשת דיוק רב ונראה כי האיראנים עדיין לא הגיעו ליכולות אלה. מסמך אחר מתמקד בשיבוש פעילות מערכת התקשורת הלוויינית באניות המטען.
בשלב זה לא ברור אם המסמכים הללו "שהודלפו" כביכול מיחידת העילית של הסייבר האיראני אכן משקפים תמונת מצב או הם עוד חלק מהמאמץ הפסיכולוגי שמפעילה איראן אך מה שברור הוא כי נושא שיבוש תנועת הסחר הימית הפך יעד איראני משמעותי.
הכותב הינו מנהל חברת קונקורד המזה"ת www.concordmena.com