סגור

המנכ"ל השנוא בארה"ב ישלם 65 מיליון דולר - לאחר שניפח מחיר של תרופה מצילת חיים

לפי דיווח ב-BBC, ביהמ"ש המחוזי בניו יורק פסק כי מרטין שקרלי, אשר מרצה עונש מאסר על הונאת משקיעים מ-2018, יורחק לצמיתות מתעשיית התרופות בשל הפרת חוקי המונופולים. מדובר בתרופה "דארפרים" לטיפול בטפיל שפוגע בעיקר בנשים בהיריון וחולי איידס, שמחירה זינק בן לילה ב-4,000%

מרטין שקרלי, מנכ"ל חברת תרופות לשעבר שהורה על העלאה חדה במחיר של תרופה מצילת חיים, הורחק מהתעשייה לצמיתות, כך לפי דיווח ב-BBC.


השופטת דניס קוטי פסקה ביום שישי גם כי עליו לשלם בחזרה 64.6 מיליון דולר מהרווחים של העלאת המחירים. לדבריה, הפעולות של שקרלי הפרו את החוקים נגד מונופולים.
שקרלי, שנחשב לאחד האנשים השנואים בארה"ב, מרצה עונש מאסר על הונאת משקיעים לאחר שנידון ב-2018 לשבע שנים בכלא, אך הפסיקה הנוכחית מתייחסת לפעולות מ-2015 אז הועלה המחיר של התרופה דארפרים לטיפול בטוקסופלזמוזיס (toxoplasmosis) מ-13.50 דולר ל-750 דולר, כלומר זינוק של כ-4,000% בן לילה.
שקרלי גם שינה את הסכמי האספקה כדי לחסום מתחרים מלהציע גרסאות גנריות של התרופה שהפטנט עליה פקע ומשמשת לטיפול במחלה הנגרמת מטפיל, בעיקר בנשים בהיריון וחולי איידס. 7 מדינות בארה"ב וועדת הסחר הפדראלית (FTC) הגישו את התביעה נגד שקרלי ב-2020 בטענה שהוא הפר חוקים שאוסרים על התנהלות לא תחרותית.

1 צפייה בגלריה
מרטין שקרלי הורשע בניפוח מחירי תרופות
מרטין שקרלי הורשע בניפוח מחירי תרופות
מרטין שקרלי, המנכ"ל לשעבר שהורשע בניפוח מחירי תרופות
(צילום: בלומברג)

בפסק הדין שלה, כינתה השופטת את שקרלי ה"יוזם העיקרי" של התוכנית. "זה היה פרי מוחו והוא קידם זאת בכל שלב ושלב". חברת התרופות שייסד שקרלי ונקראה טורינג פרמסוטיקלס, הסכימה בשלב מוקדם יותר לשלם 40 מיליון דולר.
לטיטה ג'יימס, התובעת הכללית של ניו יורק, שהייתה בין התובעים שהגישו את התביעה, בירכה על ההחלטה. "האמריקאים יכולים להירגע כי מרטין שקרלי כבר לא בתעשיית התרופות", אמרה.