סגור
עוגיות אוראו Oreo מונדלז
עוגיות אוראו. טקטיקות שמזכירות את חברות הסיגריות (צילום: איי פי)

סן פרנסיסקו תובעת את יצרניות המזון המובילות בגלל מוצרים אולטרה מעובדים

בתביעה, הראשונה מסוגה, תובעת העיר 11 חברות מובילות, ביניהן, קוקה קולה, פפסיקו, נסטלה וקראפט היינץ, בטענה שיצרו ושיווקו באופן מודע מוצרים המזיקים לבריאות. "הן לקחו מזון והפכו אותו ללא מזוהה ופוגעני לגוף האנושי", הודיע התובע הכללי של העיר. "עכשיו עליהן לקחת אחריות"

סן פרנסיסקו הגישה תביעה נגד יצרניות המזון הגדולות בארה"ב, בטענה שיצרו ושיווקו באופן מודע מוצרים המזיקים לבריאות.
התביעה הוגשה בבית המשפט הגבוה בעיר נגד 11 יצרניות מזון מובילות, ביניהן קראפט היינץ, מונדלז, קוקה קולה, פפסיקו, נסטלה, קלוג, מארס וג'נרל מילס, המואשמות שהפרו את חוק התחרות הלא הוגנת בקליפורניה בכך שפעלו בצורה "לא הוגנת במרמה". זו התביעה הראשונה מסוגה המוגשת בארה"ב.
התובע הכללי של סן פרנסיסקו, דיוויד צ'יו, האשים את היצרניות בשיווק מוצרים אולטרה מעובדים, שגרמו לעלייה בהוצאות הבריאות של האמריקאים. "הן לקחו מזון והפכו אותו ללא מזוהה ופוגעני לגוף האנושי. החברות הללו הנדסו משבר בריאות ציבורי, הן הרוויחו סכומים נאים, ועכשיו עליהן לקחת אחריות", מסר, וציין כי המזונות הללו גורמים לבעיות רפואיות כמו סוכרת, כבד שומני וסרטן. הוא אף השווה בין הטקטיקות שבהן נקטו חברות המזון לאלו שהיו בשימוש של חברות הסיגריות. "התמכרות היא מאפיין, לא באג במערכת", הוסיף.
התביעה דורשת לאסור על החברות להשתמש בשיווק מטעה ולחייב אותן לנקוט בצעדים להפחית את הסיכונים הבריאותיים הנלווים למוצרים שלהן. כמו כן, סן פרנסיסקו דורשת פיצויים כספיים. מחברות המזון לא התקבלה עדיין תגובה.
המהלך של סן פרנסיסקו מצטרף ללחץ שמופעל על חברות המזון גם מצידו של שר הבריאות האמריקאי, רוברט קנדי, שהאשים כי מזון מעובד אחראי למגפת השמנת היתר של ארה"ב. הכוונה במזונות מעובדים היא לרוב למאכלים המיוצרים עם רכיבים שלא נמצאים בדרך כלל במטבחים ביתיים כמו סירופ תירס עתיר בפרוקטוז וחומרים מתחלבים כמו לציטין. מדובר לרוב על סוגי מאכלים כמו סוכריות, חטיפים, משקאות מוגזים, דגני בוקר ועוד. לפי דו"ח שפרסם באוגוסט המרכז האמריקאי לפיקוח ומניעת מחלות (CDC), מרבית האמריקאים צורכים יותר מחצי מהקלוריות שלהם ממזונות אולטרה מעובדים.
בתעשיית המזון מנסים להילחם בהאשמות הללו, וטוענים כי עיבוד המזון הופך אותו לבטוח, נגיש וזול יותר. איגוד מותגי הצריכה (CBA) אף השיק לאחרונה קמפיין פרסומי שבו הוא מדגיש את מחוייבות התעשייה לשקיפות ותפקידה המרכזי בחיי האמריקאים. "לגדל מזון זה נהדר", נאמר בפרסומת. "אבל לפעמים צריך נוחות, תזונה ומחיר נוח. המותגים האהובים מאפשרים זאת".