סגור
ג'סטין טרודו ראש ממשלת קנדה פברואר 2022
ג'סטין טרודו ראש ממשלת קנדה (צילום: רויטרס)

קנדה: שוק העבודה מאבד גובה, אבל הריבית צפויה להמשיך לעלות

הכלכלה הקנדית איבדה באוגוסט כמעט 40 אלף משרות ושוק העבודה ממשיך להתכווץ זה החודש השלישי ברציפות. זה קורה בעוד הבנק המרכזי בקנדה מעלה את הריבית בחוזקה, ורק השבוע הקפיץ אותה ל-3.25%, הרמה הגבוהה זה 14 שנים. בשלב זה צפוי הבנק להמשיך בהעלאות הריבית - בעיקר בשל העלייה הנמשכת בשכר

הכלכלה הקנדית ממשיכה להתכווץ ואיבדה באוגוסט 39.700 משרות (נטו) - כך עולה מדיווח בסוכנות הידיעות רויטרס. זהו החודש השלישי ברציפות שבו מספר המשרות במשק הקנדי הולך ופוחת, מה שעשוי להצביע על כך שהעלאות הריבית האחרונות מתחילות לצנן את כלכלת המדינה.
עם זאת, למרות הסימנים להצטננות מסוימת, העריכו כלכלנים קנדיים כי הבנק המרכזי ימשיך בשלב זה בביצוע העלאות ריבית.
התכווצות הכלכלה הקנדית מפתיעה, שכן התחזיות היו לתוספת של 15 אלף מקומות עבודה באוגוסט. שיעור האבטלה במדינה עלה מ-4.9% ביולי ל-5.4% - מעל התחזיות שהיו לאבטלה של 5%. "המספרים מהווים אינדיקציה סבירה להאטה של הכלכלה", אמר לרויטרס אנדרו קלווין, אסטרטג ראשי לקנדה ב-TD Securities.
"כשמסתכלים על העלייה בשיעור האבטלה, נראה שיש קצת רפיון בשוק העבודה, אם כי מדובר יהיה בתהליך איטי", הוא הוסיף.
קנדה איבדה 113,500 מקומות עבודה (נטו) בשלושת החודשים האחרונים. ביוני ויולי רוב ההפסדים הללו יוחסו לאנשים שיצאו ממעגל העבודה, אך מגמה זו התהפכה באוגוסט כאשר 66,200 איש הצטרפו לכוח העבודה.
"מעולם לא ראינו רצף של שלושה חודשים שבו נרשם אובדן של מקומות עבודה מחוץ למיתון", אמר רויס ​​מנדס, אנליסט מפירמת Desjardins Group, והוסיף כי "נראה שההידרדרות בשוק העבודה מתרחשת מהר מהצפוי".
אחת הבעיות שמטרידות את הבנק המרכזי בקנדה היא עליית השכר שהמשיכה להאיץ באוגוסט ורשמה עלייה של 5.6% בהמשך לעלייה של 5.4% שנרשמה ביולי. יותר אנשים אמרו שהם מתכננים לעזוב את מקום העבודה הנוכחי שלהם ב-12 החודשים הבאים, תוך ציון השכר וההטבות כסיבה העיקרית לכך.
כלכלנים קנדים העריכו כי "הדהירה של השכר כלפי מעלה עשויה להותיר את הבנק הקנדי במתווה העלאות הריבית המתוכנן". "אני חושב שהבנק יתמקד בצד השכר - התאוצה שיש שם שנמשכת", אמר דרק הולט, סגן נשיא לכלכלת שוקי הון בסקוטיהבנק.
עם זאת, כעת מהמרים השווקים על עלייה של 25 נקודות בסיס בהחלטת הריבית הבאה של הבנק הקנדי ולא על עלייה של 50 נקודות בסיס, כפי שהימרו קודם לכן.
הבנק המרכזי של קנדה העלה את הריבית ל-3.25% ביום רביעי, הרמה הגבוהה ביותר זה 14 שנים, והשאיר דלת פתוחה לביצוע העלאות ריבית נוספות על רקע האינפלציה המתגברת.