סגור
נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי ב כנס דאבוס ינואר 2024
נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי ב כנס דאבוס ינואר 2024 (צילום: בלומברג)

נשיא ארגנטינה בדאבוס: "העולם המערבי בסכנה"

חאבייר מיליי בנאום ראשון מחוץ לגבולות ארגנטינה מאז ניצחונו בבחירות בנובמבר: "מי שאמורים להגן על הערכים של המערב מאמצים את עמדות שמובילות בהכרח לסוציאליזם"

נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי קרא היום בנאומו בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס למנהיגים הפוליטיים והעסקיים לדחות את הסוציאליזם, ולאמץ "את הקפיטליזם של השוק החופשי" כדי להביא לסיום העוני בעולם.
זו היתה ההופעה הפומבית הראשונה של מיליי מחוץ לגבולות ארגנטינה מאז שנכנס לתפקידו בחודש שעבר, לאחר נצחונו בבחירות בנובמבר. לפני יציאתו לדאבוס שבשווייץ אמר הנשיא, הנחשב לבעל דעות ליברטיאניות בלתי שגרתיות, כי הוא מגיע לכנס כדי להפיץ את עמדתו לגבי החירות.
"היום, אני כאן כדי לומר לכם שהעולם המערבי נמצא בסכנה. והוא בסכנה מכיוון שאלה שאמורים להגן על הערכים של המערב מאמצים את עמדות שמובילות בהכרח לסוציאליזם", אמר מיליי בדאבוס.
לדבריו, "המנהיגים המובילים של העולם המערבי נטשו את המודל של החירויות לגרסאות שונות של מה שאנו מכנים קולקטיביזם. אנחנו כאן כדי לומר לכם שהניסיונות הקולקטיביים הם אף פעם לא הפיתרון לבעיות של תושבי העולם, הם הסיבות לבעיות הללו. תאמינו לי בעניין הזה, אף אחד אינו במקום נכון יותר מאנשי ארגנטינה כדי להעיד על הנקודות הללו".
לפי דיווח ברויטרס, הנשיא אף ביקר את האג'נדה של הכנס, שמתנהל תחת הכותרת "בונים מחדש אמון", בשל מה שכינה "סדר יום של סוציאליזם".
מייסד הפורום הכלכלי העולמי קלאוס שוואב (Klaus Schwab) היה זה שהציג את מיליי לקראת עלייתו לבימת הנאומים, ואמר לקהל, בין היתר, כי "השיטות היותר רדיקליות שלו הכניסו רוח חדשה לארגנטינה".
בדצמבר נקטה הממשלה החדשה בארגנטינה צעדים ראשונים לטיפול במשבר הכלכלי העמוק במדינה, בהם פיחות של 54% בערך הפסו, קיצוץ בהוצאות הציבוריות והפחתת סובסידיות האנרגיה והתחבורה.