סגור
מריחואנה קנאביס גראס 2
צמח הקנאביס (צילום: שאטרסטוק)

ממשל ביידן בוחן הסרת הקנאביס מרשימת הסמים המסוכנים

לפי דיווחים בארה"ב, מנהל אכיפת הסמים במשרד המשפטים המליץ להעביר את הקנאביס לקטגוריית הסמים במסוכנות נמוכה. אף שלא מדובר בלגליזציה, המשמעות תהיה הפחתת הענישה הפדרלית על החזקה וצריכה. בפועל, השימוש בקנאביס לצרכי פנאי חוקי כבר ב-24 מדינות בארה"ב

הממשל האמריקאי מתכנן שינוי היסטורי במדיניות הסמים שלו. לפי דיווח בפייננשל טיימס, ממשל ביידן מתכנן לסווג מחדש קנאביס כסם בדרגת מסוכנות נמוכה, ובהתאם להפחית את העונש על החזקה וצריכה.
השינוי המתוכנן נכלל בהמלצות שהעביר מנהל אכיפת הסמים במשרד המשפטים של ארה"ב (DEA). לפי ההמלצות, יוסר הקנאביס מרשימת הסמים המסוכנים בותר, הכוללת סמים כמו הרואין ו-LSD.
כמו כן, יוכר השימוש הרפואי בקנאביס, בדומה לסיווג של חומרים כמט קטמין. עם זאת, ההמלצות לא מהוות לגליזציה של הסם. הסיווג החדש, אם אכן יצא לפועל, יהיה השינוי הדרמטי ביותר במדיניות הסמים האמרקיאית מזה יותר מ-50 שנים.
באופן כללי, החוקים הפדרלים הנוגעים לשימוש בקנאביס מפגרים מאחורי החוקים במדינות עצמן – קנאביס הפך חוקי כבר ב-24 מדינות לצרכי פנאי וחוקי לצרכים רפואיים ב-39 מדינות. תעשיית הקנביס החוקית בארה"ב גרפה בשנה שעברה מכירות בגובה 29.6 מיליארד דולר, כך לפי נתונים של חברת BDSA.
שינוי הסיווג של מריחואנה עלה בחודשים האחרונים לסדר יומו של הנשיא ג'ו ביידן, זאת כחלק מהמאמצים להשיג את תמיכת הצעירים לקראת הבחירות לנשיאות שיתקיימו בנובמבר - ביידן יתמודד על כהונה שנייה מול דונלד טראמפ. בנאום מצב האומה שלו בחודש שעבר, הכריז ביידן כי "אף אחד לא צריך להיעצר בשל שימוש או צריכה של מריחואנה".
צ'אק שומר, מנהיג הדמוקרטים בסנאט, שיבח את המהלך המסתמן. "חדשות נפלאות שסוכנות אכיפת הסמים סוף סוף מכירה בכך שיש לשנות את חוקי המריחואנה ההרסניים והדרקוניים כפי שהמדענים ומרבית האמריקאים אומרים בבירור", אמר. לפי סקר של גאלופ, 70% מהבגירים בארה"ב תומכים בלגליזציה של מריחואנה, עלייה משיעור של 30% ב-2000.
בכל מקרה, יעבור עוד זמן עד שהשינויים בסיווג יכנסו לתוקף, זאת מכיוון שעליהם לעבור תקופה של ביקורת ציבורית. אם וכאשר השינוי יאושר סופית (בידי משרד הניהול והתקציב בבית הלבן), הוא גם יקל על עריכת מחקרים רפואיים בקנביס, וכן יעניק לחברות הקנביס גישה להטבת מס.