סגור
ראש ממשלת סין לי צ'יאנג
ראש ממשלת סין לי צ'יאנג. קרא לשמירה על איחוד (צילום: AP/Mark Schiefelbein)

ראש ממשלת סין הכריז על יעד צמיחה שאפתני: 5% בשנה

לי צ'יאנג חשף את היעד בכנס הפתיחה של הקונגרס הלאומי העממי ביחד עם שורה של צעדים נוספים שנועדו לתמרץ את הכלכלה, ובעיקר את סקטור הנדל"ן שנמצא במשבר מתמשך. עם זאת, האנליסטים מעריכים כי מדובר ביעד גבוה מדי שיהיה קשה לעמוד בו

סין הציבה לעצמה יעד צמיחה שאפתני של 5% בשנה, כך הכריז ראש הממשלה לי צ'יאנג בפתיחת הקונגרס הלאומי העממי. היעד זהה לזה שהציבו בשנה שעברה, אך הוא הודה כי מאז סין נאלצה להתמודד עם "קשיים" רבים במישור הכלכלי, ורבים מהם "עדיין לא נפתרו".
לי חשף בנאומו בפני 3,000 המשתתפים בכנס השנתי שורה של צעדים נוספים שבהם תנקוט הממשלה כדי לתמרץ את ההתאוששות המקרטעת מהמגפה, כשחלק ניכר מהם יתמקדו בסקטור הנדל"ן שנמצא במשבר מתמשך. "סיכונים וסכנות פוטנציאליות בנדל"ן, חובות של הרשויות המקומיות ומצב קשה של מוסדות פיננסיים קטנים ובינוניים בחלק מהאזורים". לדבריו, "תחת הנסיבות הללו התמודדנו הפעם עם יותר דילמות בקבלת ההחלטות וביצוע העבודה".
הצעדים לעידוד הצמיחה כוללים גם את העלאת תקציב הביטחון השנה ב-7.2%, בדומה לשיעור העלייה בשנה שעברה, הגברת הרגולציה על שוק ההון והגדלת תקציב המחקר לפיתוח טכנולוגיות חדשות, ביניהן AI ב-10% לעומת השנה שעברה. כמו כן, פרסם לי תחזית ליצירת 12 מיליון מקומות עבודה השנה בערים, והציב יעד לשיעור אבטלה של 5.5% ולשיעור אינפלציה של 3%. סין מתמודדת בשנה האחרונה עם דפלציה, והמחירים לצרכן נפלו בינואר בשיעור הגבוה ביותר זה 15 שנים.
בכל זאת, יעד הצמיחה של 5% הוגדר על ידי האנליסטים כשאפתני, זאת לאחר שבשנה שעברה צמחה הכלכלה הסינית ב-5.2% - נתון שרבים מפקפקים באמינותו. "אני חושב שחמש עד עשר השנים הבאות לא יהיו פשוטות", אמר ל-BBC אנדרו קולייר מחברת המחקר אוריינט קפיטול ריסרץ'. קובעי המדיניות בסין מציבים יעדי צמיחה מאז 1994, ועד כה פספסו אותם רק פעמיים, ביניהן ב-2022 אז נפל שיעור הצמיחה ל-3% לעומת יעד של 5.5%. "זה יהיה מסלול מאתגר לחזור על צמיחה של 5% ב-2024", הוסיפו גם האנליסטים ב-ING. "בעוד שהצריכה הייתה מנוע מרכזי של הצמיחה ב-2023, סנטימנט צרכנים נמוך מהווה מכשול משמעותי שיקשה על הצריכה לשאת שוב בנטל השנה".
בסיום דבריו קרא לי למשתתפים "להתאחד מאחורי" המפלגה הקומוניסטית השלטת "ומאחורי המנהיג שי ג'ינפינג".