סגור
כיתוב: הכינוס השנתי של הקונגרס העממי לאומי (NPC) בסין
הכינוס השנתי של הקונגרס העממי לאומי (NPC) בסין, מרץ 2023 (צילום: גטי)

סין קבעה יעד צמיחה של 5% ל-2023 במטרה לאושש את הכלכלה

בפתיחת הכינוס השנתי של הקונגרס הלאומי העממי הודיעה סין כי תגדיל את הוצאות הביטחון שלה ב-7.2%. בשנה החולפת נוספו מעל ל-12 מיליון מקומות עבודה ושיעור האבטלה ירד ל-5.5%. מודי'ס אינווסטורס סרוויס העלו גם כן את תחזית הצמיחה בסין ל-5% לעומת 4% קודם לכן, וציינו את ההתאוששות הגדולה מהצפוי בטווח הקצר

סין קבעה יעד צמיחה כלכלי רשמי של כ-5% לשנת 2023, בשאיפה לאושש את הכלכלה השנייה בגודלה בעולם לאחר שנה של האטה בצמיחה עקב המגיפה. היא תרחיב את תקציב הביטחון שלה ב-7.2%, עלייה קלה לעומת השנה הקודמת.
שני נתונים אלו לשנה הקרובה פורסמו בפתיחת הכינוס השנתי של הקונגרס הלאומי העממי (NPC), בית המחוקקים בבייג'ינג אשר אליו מגיעים כ-3,000 נציגים ל-8 הימים הקרובים. פגישת ה-NPC היא אירוע פוליטי שנתי מרכזי המתרחש לצד התכנסות של הגוף הפוליטי המייעץ העליון של סין, ושני האירועים מכונים "שתי הפגישות".
"הכלכלה של סין מציגה התאוששות מתמדת ומפגינה פוטנציאל עצום ומומנטום לצמיחה נוספת" אמר ראש הממשלה היוצא לי קצ'יאנג בעת שמסר דו"ח עבודה ממשלתי בפתיחת הקונגרס ביום א'. דו"ח העבודה אשר קבע את יעד התמ"ג, הדגיש את ההתמקדות של סין בהבטחת צמיחה, תעסוקה ומחירים יציבים באינפלציה העולמית. לפי הדוח, בשנה החולפת נוספו מעל ל-12 מיליון מקומות עבודה ושיעור האבטלה ירד ל-5.5%. סין חשפה בנוסף את תקציב הביטחון השנתי שלה לשנת 2023, שיגדל ב-7.2% לכ-1.55 טריליון יואן (224 מיליארד דולר) בטיוטת דוח תקציב שפורסמה ביום ראשון בבוקר.
הגידול בהוצאות מראה שנה שנייה ברציפות שבה העלייה השנתית בהוצאות הביטחון עולה על 7% ועולה על הצמיחה של 7.1% בשנה שעברה, זאת על רקע עלייה במתיחות הגיאופוליטית ומרוץ החימוש האזורי. כמו בשנים האחרונות, הנתון נמצא מתחת למספר דו-ספרתי, ויש לכך משמעות סמלית. בדו"ח העבודה של לי נכתב: "על הכוחות להגביר את האימונים וההיערכות הצבאית, לפתח אסטרטגיות צבאיות חדשות ולחזק את הצבא בכל הכיוונים והתחומים.
יעד התמ"ג ותקציב הביטחון הם הנתונים הנצפים ביותר ביום הפתיחה של הכינוס. בפרט מעניין נתון התמ"ג, כאשר סין יוצאת ממדיניות אפס הקורונה. הנתון שנקבע הוא צנוע ביחס למה שחזו חלק מהאנליסטים כיעד חזק יותר לשנה הקרובה. התמ"ג של סין התרחב בשנת 2022 ב-3% בלבד, עקב המגבלות הממושכות של הקורונה, זהו שיעור הצמיחה השנתי השני הנמוך ביותר מאז 1976, אחרי 2020, כאשר התפרצויות הקורונה הראשונות כמעט שיתקו את הכלכלה.
לאחר שהמפלגה הקומוניסטית סיימה בפתאומיות את מדיניות האפס קורונה בדצמבר, שטף גל עצום של זיהומים את המדינה, והכניס לכאוס את שרשראות האספקה והמפעלים. השיבושים החלו להירגע בינואר, ובחודש שעבר גברה ההתאוששות הכלכלית. לפי נתונים רשמיים שפורסמו ביום ד', חודש פברואר היה הטוב ביותר למפעלים בסין מזה 11 שנים, מה שמדגיש את המהירות שבה חזרה הפעילות הכלכלית לחיים לאחר היציאה מהקורונה. גם ענפי השירותים והבנייה הראו ביצועים טובים ביותר מזה שנתיים. מודי'ס אינווסטורס סרוויס העלו גם כן את תחזית הצמיחה בסין ל-5% לשנת 2023 וגם לשנת 2024, לעומת 4% קודם לכן, וציינו את ההתאוששות הגדולה מהצפוי בטווח הקצר.
האנליסטים חזו מסלול קשה יותר להתאוששות עבור סין, שבא לידי ביטוי ביעד השמרני לשנת 2023 שהוכרז ביום א' – "בסביבות 5%". בינואר העריכה קרן המטבע הבינלאומית, כי הכלכלה העולמית תיחלש עוד השנה, כאשר עליית הריבית ומלחמת אוקראינה ימשיכו להכביד על הפעילות, והצמיחה העולמית תאט ככל הנראה מ-3.4% ב-2022 ל-2.9% ב-2023. ביום ג' אמורה סין לפרסם את נתוני הייבוא והיצוא שלה לחודשיים הראשונים של השנה, וכך לספק צפייה בנתוני הביקוש לסחר העולמי.
הגידול של 7.2% בתקציב הביטחון המתוכנן מציין את הפעם הראשונה בעשור האחרון שקצב הצמיחה של התקציב גדל במשך שלוש שנים רצופות, שבהן בייג'ינג ממשיכה לצעוד לעבר מודרניזציה של הצבא שלה. כעת שולטת סין בצי הגדול בעולם וממשיכה לקדם את צי הצוללות הגרעיניות ומטוסי הקרב החמקניים שלה. התקציב הצבאי גדל ב-7.1% ל-1.45 טריליון יואן ב-2022, לעומת 6.8% בשנה הקודמת. השנה האחרונה שבה ההוצאות הביטחוניות השנתיות של סין צמחו במספר דו ספרתי הייתה 2015. גודל התקציב השנה הוא יותר מכפול מזה שלפני עשר שנים. גורמים רשמיים בסין מבקשים להציג את ההוצאות הצבאיות שלהם כהגיוניות ביחס למדינות אחרות כמו ארה"ב, למרות המיליטריזציה שלה בים סין הדרומי והלחצים על טייוואן. דובר NPC, וואנג צ'או אמר כי תקציב הביטחון של סין שומר על "קצב צמיחה מתון וסביר יחסית. ההוצאה הביטחונית של סין כאחוז מהתמ"ג נותרה יציבה לאורך השנים. ואף נמוכה מהממוצע העולמי", אמר וואנג.