סגור
רחוב לוינסקי תל אביב מדרחוב שכונות קוליות
רחוב לוינסקי תל אביב. ירדה מהפסגה של הערים היקרות (צילום: אביגיל עוזי)

כבר לא במקום הראשון: תל אביב העיר השלישית היקרה בעולם

בזכות המלחמה באוקראינה והשפעות הקורונה, ירדה תל אביב מהמקום הראשון אליו העפילה ב-2021, בדירוג הערים היקרות של האקונומיסט. את המקום הראשון חולקת לראשונה ניו יורק יחד עם סינגפור

תל אביב היא העיר השלישית היקרה בעולם, אחרי סינגפור וניו יורק שחולקות את התואר, כך לפי מדד יוקר המחיה העולמי של האקונומיסט (EIU). תל אביב ירדה השנה שני מקומות לאחר שבשנה שעברה הוכתרה לעיר היקרה בעולם.
עורכי הדירוג ציינו כי בשנה האחרונה יוקר המחיה הממוצע עלה ב-8.1%, בעיקר בשל המלחמה באוקראינה והמשך השפעות הקורונה. זהו שיעור עליית המחירים הגבוה ביותר מזה 20 שנים. "המלחמה באוקראינה, הסנקציות שהושתו על רוסיה ומדיניות אפס הקורונה של סין גרמו לבעיות השנה בשרשרת האספקה, זאת בשילוב עם העלאת שיעורי הריבית ושינויים בהמרות מטבעות הובילו למשבר יוקר מחיה ברחבי העולם", מסרה אופסאנה דאט מ-EIU.
בדירוג משתתפות 172 ערים ברחבי העולם והוא מתבסס על השוואת המחיר של יותר מ-400 פריטים ושירותים, ביניהם מוצרי מזון, שתייה, ביגוד, כלי בית, שכירות, תחבורה ציבורית ובילויים. על פי הבדיקה, בשנה האחרונה עלה מחיר הדלק בשיעור ממוצע של 22%, בעוד שמחיר הגז והחשמל עלה בממוצע של 11%. עם זאת, במערב אירופה חוו זינוק של 29% במחירי הגז והחשמל.
זו הפעם הראשונה שבה מדורגת ניו יורק ראשונה והיא עלתה מהמקום השישי בשנה שעברה. ביחד עם ניו יורק מדורגת גם סינגפור במקום הראשון, וזו הפעם השמינית שלה בפסגת הדירוג בעשר השנים האחרונות. תל אביב כאמור ירדה בשני מקומות לעומת השנה שעברה. במקום הרביעי מדורגות ביחד הונג קונג ולוס אנג'לס. ציריך היא העיר היקרה ביותר באירופה ומדורגת שישית ומיד אחריה ז'נבה במקום השביעי. סן פרנסיסקו ופריז חולשות על המקומות השמיני והתשיעי, בהתאמה וסידני וקופנהגן סוגרות את העשירייה הראשונה.
הערים הזולות ביותר נותרו גם השנה דמשק וטריפולי. טהראן מדורגת במקום ה-170 ולפניה נמצאות טוניס וטשקנט בירת אוזבקיסטן.
הערים הרוסיות מוסקבה וסנט פטרבורג רשמו השנה את העליות הגדולות ביותר בדירוג – מוסקבה עלתה ב-88 מקומות וסנט פטרבורג ב-70 מקומות – וזאת בעקבות הסנקציות שהובילו לעליית מחירים. במקביל, קייב בירת אוקראינה הוסרה השנה מהדירוג.

10 הערים היקרות בעולם:
10. קופנהגן, דנמרק וסידני, אוסטרליה
9. פריז, צרפת

3 צפייה בגלריה
פריז גרנד פאלה מגדל אייפל
פריז גרנד פאלה מגדל אייפל
פריז, צרפת
(צילום: שאטרסטוק)

8. סן פרנסיסקו, ארה"ב
7. ז'נבה, שוויץ
6. ציריך, שוויץ
4. הונג קונג ולוס אנג'לס

3 צפייה בגלריה
נוף הונג קונג HKTDC
נוף הונג קונג HKTDC
הונג קונג
(צילום: HKTDC )

3. תל אביב
1. ניו יורק וסינגפור

3 צפייה בגלריה
ניו יורק מנהטן דירות שכר דירה השכרה
ניו יורק מנהטן דירות שכר דירה השכרה
ניו יורק. לראשונה במקום הראשון במדד
(צילום: שאטרסטוק)