סגור
בחירות ב טורקיה תומכי רג'פ טאיפ ארדואן חוגגים באנקרה
תומכים של ארדואן חוגגים באנקרה (EPA)

בחירות בטורקיה: ארדואן גרף פחות מ-50% מהקולות - והקרב על הנשיאות יוצא לסיבוב שני

בסיבוב המכריע שיתקיים ב-28 במאי יסתמך נשיא טורקיה על קולותיו של "ממליך המלכים" שבמקום השלישי, ויטען: "צריך יציבות, לאופוזיציה המפולגת אין רוב בפרלמנט". מפלגתו בשפל של שני עשורים; מנהיג האופוזיציה קיליצ'דראולו: "הוא לא השיג את התוצאה שרצה, בחירות לא מנצחים במרפסת"

הקרב על הנשיאות בטורקיה יוצא לסיבוב שני, שיתקיים ב-28 במאי, לאחר שהנשיא הנוכחי, רג'פ טאיפ ארדואן, סיים את הסבב הראשון עם יתרון דחוק על יריבו, מנהיג האופוזיציה כמאל קיליצ'דראולו.
בתום ספירת כל הקלפיות, התברר כי ארדואן גרף 49.51% מהקולות, בעוד קיליצ'דראולו גרף 44.88% מהקולות. שיעור ההצבעה עמד על 88.92%.
התוצאה מעידה אמנם על היחלשות בכוחו של ארדואן – תהיה זו הפעם הראשונה מאז עלייתו לשלטון שהוא נדרש לסיבוב שני ומכריע כדי לזכות בכהונה נוספת – אך היא טובה משמעותית מזו שניבאו לו הסוקרים. סקרים אחרונים, בשבוע שעבר, הצביעו על יתרון של עד 6% לקיליצ'דראולו, מנהיג מפלגת האופוזיציה החילונית CHP ("מפלגת העם הרפובליקנית"), ובשני סקרים שהתפרסמו ביום שישי הוא אף קיבל יותר מ-50% – נתון שהיה מספיק לו כאמור כדי לנצח כבר בסיבוב הראשון.
סיכוייו של קיליצ'דראולו לנצח בסיבוב השני אינם נראים גבוהים כעת. מי שעשוי להיות ממליך המלכים הוא המועמד שהגיע למקום השלישי בסיבוב הראשון, איש הימין הלאומי סינאן אונאן, שקיבל 5.17% – שיעור לא מבוטל – ונשר מהמרוץ. כבר הלילה נפוצו דיווחים בנוגע לשאלה במי יתמוך אונאן, והמגזין הגרמני "דר שפיגל" טען כי הוא הודיע לקיליצ'דראולו שיתמוך בו רק אם יתנער ממפלגת ה-HDP הפרו-כורדית. קיליצ'דראולו תלוי מאוד במצביעים הכורדים, ויתקשה לעשות זאת. אואן מיהר להכחיש את הדיווח ב"דר שפיגל", אבל לכול ברור כי השאלה במי יתמוך תוכרע בהתאם להבטחות שיקבל משני המועמדים.
מתח רב הורגש במהלך הלילה בשני המטות המובילים במרוץ לנשיאות – מטה מפלגת "הצדק והפיתוח" של ארדואן ומטה ה-CHP של קיליצ'דראולו, אחרי שעות שבהן טענו שני הצדדים כי הם מובילים. עם תחילת הספירה דיווחה התקשורת הממלכתית על יתרון עצום של ארדואן, כ-25%, אבל ככל שהתארך הלילה הוא הצטמצם, עד שהגיע לפחות מ-5%.
ב"מפלגת העם הרפובליקנית" האשימו את ועדת הבחירות ואת סוכנות הידיעות הממלכתית "אנדולו" כי הן מאיטות בכוונה את פרוסמן של תוצאות ממעוזי קיליצ'דראולו, כך שתמונת המצב תיראה טובה יותר מבחינת ארדואן, וטענו כי לפי הנתונים שלהם – בפועל קיליצ'דראולו הוא שמוביל, ואף ינצח בסיבוב הראשון. הטענות הללו לא התממשו. בהמשך העלו קיליצ'דראולו והמועמד השלישי אואן טענות לאי-סדרים נוספים בפרסום התוצאות, ובין השאר האשימו כי מפלגתו של ארדואן עושה כל שביכולתה כדי לעכב את פתיחתן של תיבות הצבעה במעוזים של מתנגדיו.
הבוקר, עם הסתמנות המגמה שלפיה הבחירות לנשיאות בדרך להיגרר לסיבוב שני וסיכוייו של ארדואן לאחוז בשלטון הולכים וגדלים, צנח ערכה של הלירה הטורקית לשפל של חודשיים, 19.70 לירות לדולר, אך בהמשך היא התחזקה מעט בחזרה ל-19.66. היחלשות הלירה נתפסת כתגובה להתנהלותו הכלכלית הלא-מקובלת של ארדואן בשנים האחרונות, בכלל זה ההתערבות שלו בהתנהלות הבנק המרכזי ובשיעורי הריבית. קיליצ'דראולו הבטיח כי כשיעלה לשלטון יבטל את מדיניותו הכלכלית של ארדואן, ישיב את העצמאות לבנק המרכזי וישפר את היחסים עם המערב.
4 צפייה בגלריה
רג'פ טאיפ ארדואן נשיא טורקיה נואם לאחר הבחירות באנקרה
רג'פ טאיפ ארדואן נשיא טורקיה נואם לאחר הבחירות באנקרה
ארדואן נואם בפני תומכיו במטה המפלגה באנקרה, אמש
(גטי)

4 צפייה בגלריה
בחירות ב טורקיה ספירת קולות באיסטנבול
בחירות ב טורקיה ספירת קולות באיסטנבול
ספירת קולות באיסטנבול
(EPA)

4 צפייה בגלריה
מימין כמאל קיליצ'דראולו מועמד בבחירות ב טורקיה והנשיא המכהן ארדואן
מימין כמאל קיליצ'דראולו מועמד בבחירות ב טורקיה והנשיא המכהן ארדואן
כמאל קיליצ'דראולו והנשיא המכהן ארדואן
(צילומים: Yasin AKGUL/AFP, REUTERS/Cagla Gurdogan)

4 צפייה בגלריה
בחירות ב טורקיה תומך של  כמאל קיליצ'דראולו
בחירות ב טורקיה תומך של  כמאל קיליצ'דראולו
תומך של קיליצ'דראולו במטה המפלגה באנקרה
(רויטרס)
כך או כך, בשורות פוליטיות מצוינות קיבל הלילה ארדואן גם מהבחירות לפרלמנט, שנערכו אתמול במקביל לבחירות לנשיאות. מספירת 95% מהקולות עולה כי מגמת ההיחלשות של מפלגת "הצדק והפיתוח" שלו אמנם נמשכה (ב-2015 קיבלה המפלגה 49.5% מהקולות, כעת צופים לה 35.4%, הנתון הגרוע ביותר מאז 2002), אבל גוש המפלגות שאליו היא משתייכת זכה נכון לעכשיו ב-49.38% מהקולות, רוב כמעט מוחלט בפרלמנט. גוש מפלגות האופוזיציה של קיליצ'דראולו עומד על 35.16%, ואף שעשויים להצטרף אליו כ-10% מהגוש של המפלגה הפרו-כורדית הגדולה HDP, הוא צפוי למצוא עצמו במיעוט, אחרי חודשים שבהם פיתח ציפיות לרוב.
מעבר לכך שארדואן יוכל להסתפק בחלק מקולותיו של "ממליך המלכים" אואן כדי לנצח בסיבוב השני, הוא גם צפוי לנצל את תוצאות הבחירות בפרלמנט כדי למשוך אליו מצביעים נוספים. הנשיא הטורקי צפוי להזהיר את העם כי בעוד טורקיה זקוקה לממשל יציב כדי לשקם את כלכלתה ואת הנזקים שגרמו רעידות האדמה הקטלניות בפברואר, קיליצ'דראולו יתקשה למשול כשבפרלמנט אין לו רוב וכשברית המפלגות שלו מורכבת ממילא משש סיעות בעלות עמדות סותרות בשורה של נושאים, בהן ליברלים, שמרנים ואיסלאמיסטים שהקו העיקרי המאחד את כולם הוא ההתנגדות לארדואן.
הלילה יצא ארדואן לנאום לתומכיו מהמרפסת של מטה מפלגת השלטון באנקרה, כפי שהוא נוהג לעשות כשהוא מנצח בבחירות. בנאומו אמר ארדואן כי הוא מאמין שהוא עדיין מסוגל להשיג 50% ולנצח כבר בסיבוב הראשון של הבחירות לנשיאות, והאשים את יריביו בניסיון להונות את הטורקים: "יידרש זמן עד שייאספו כל התוצאות, אבל אנחנו כמובן לא כמו אלה שמנסים להוליך שולל את האומה על-ידי יצירת מצג שווא שבו, למרות שהם בפיגור גדול, הם טוענים שהם מובילים". לפי ארדואן וגורמים בוועדת הבחירות, רבים מהקולות שטרם נספרו הם של מצביעים מחו"ל, ובבחירות של שנת 2018 קיבל ארדואן 60% מקולות המצביעים האלה.
בעקיצה לקיליצ'דראולו אמר הלילה ארדואן כי "יש מי שנמצאים במטבח, ואילו אנחנו כאן על המרפסת", רמיזה לכך שבמהלך הקמפיין שלו הצטלם קיליצ'דראולו מדבר ממטבח ביתו בניסיון להציג עצמו כאדם מן השורה. קיליצ'דראולו מצדו ניסה הלילה להמעיט בהישגיו של ארדואן: "למרות כל השקרים וההתקפות שלו, ארדואן לא השיג את התוצאה שהוא רצה", אמר בנאום לתומכיו. "שאף אחד לא יתלהב ויחשוב שהעסק נגמר. את הבחירות לא מנצחים על המרפסת. אין ספק, אין שום ספק, שננצח בבחירות האלה בסיבוב השני. כולם יראו".
מנתונים שהגיעו במהלך הלילה עולה כי הזעם על חלקו של שלטון ארדואן באסון רעידות האדמה הקטלני שבו נהרגו בפברואר יותר מ-50 אלף איש בדרום טורקיה לא תורגם למחאה אלקטורלית משמעותית. שמונה מ-11 הערים שנפגעו קשה באסון נחשבות למעוזי ארדואן, והוא קיבל בהן יותר מ-60% מהקולות בפעמיים הקודמות שבהן נערכו בחירות לנשיאות. מנתונים שנאספו הלילה עולה כי בחמש מהערים הללו נחלש ארדואן ב-2%-3% בלבד, ובשלוש נותר כוחו ללא שינוי.