סגור

אחרי שלוש שנים: סמנכ"לית הכספים של וואווי שוחררה מהמעצר בקנדה - וחזרה לסין

מנג וואנז'ו נעצרה בדצמבר 2018 בשדה התעופה של ונקובר לאחר שארצות הברית האשימה אותה בהונאה ובהפרת הסנקציות על איראן; כעת הגיעה להסכם עם הרשויות האמריקאיות; שני אזרחים קנדים שנעצרו בסין כמה ימים לאחר מעצרה - שוחררו גם הם

הסתיימה אחת הפרשות שגרמו למתיחות בין ארצות הברית, סין וקנדה: מנג וואנז'ו, סמנכ"לית הכספים של וואווי הסינית, שנעצרה בחודש דצמבר 2018 בשדה התעופה בקנדה לאחר שארצות הברית האשימה אותה בהונאה ובהפרת הסנקציות נגד איראן - הגיעה להסדר עם הרשויות האמריקאיות. בעקבות כך היא שוחררה ועזבה לסין.


לפי ההסכם, העמדתה לדין של מנג - בתו של מייסד וואווי רן ז'נגפיי - תידחה לסוף 2022, ולאחר מכן, אם תעמוד בתנאי ההסכם - יבוטלו כל האישומים נגדה.

2 צפייה בגלריה
מנג וואנז'ו לאחר שחרורה בערבות בקנדה
מנג וואנז'ו לאחר שחרורה בערבות בקנדה
מנג לאחר ששוחררה בערבות ממעצר
(AFP)

מנג נעצרה בדצמבר 2018 בשדה התעופה של ונקובר בעקבות בקשת הסגרה שארצות הברית הוציאה נגדה בגין מעורבות בהפרת הסנקציות האמריקאיות על איראן. היא שוחררה בערבות של כ-7.5 מיליון דולר על ידי בית המשפט בקנדה, ומאז שהתה במעצר בית. בתקופה זו פעלה ארצות הברית בקנדה על מנת להסגיר אותה אליה כדי שתעמוד למשפט. הליכי ההסגרה הגיעו כמעט לסיומם, ובחודש שעבר הסתיימו הדיונים בעניין ובית משפט בקנדה קבע כי פסיקתו בעניין תינתן ב-21 באוקטובר. כעת פסיקה זו כבר לא רלוונטית.
לטענת ארצות הברית, ב-2016 העבירה מנג מוצרים אמריקאיים לאיראן ולמדינות נוספות, תוך הפרה של הסנקציות שהוטלו. עיקר האישומים נגדה מתמקדים בכך שהטעתה את בנק HSBC בנוגע לקשריה של וואווי עם סקייקום, חברה-בת איראנית, קשרים שלטענת ארצות הברית עלולים היו לסכן את הבנק בהפרות הסנקציות על טהרן. היא הואשמה בביצוע הונאה בנקאית ובביצוע הונאה ברשת. מנג כמובן כפרה באישומים אלו, ואתמול, כשהופיעה באופן וירטואלי על המסך בבית משפט בברוקלין שבניו יורק, המשיכה לעשות זאת.
עם זאת, במסגרת ההסכם עם משרד המשפטים האמריקאי על דחיית העמדתה לדין, אישרה מנג כי תצהיר העובדות שמופיעות בכתב האישום הוא נכון. בתצהיר כתוב כי היא הציגה לבנק HSBC את קשריה של וואווי עם סקייקום בצורה לא נכונה. אם עד 1 בדצמבר 2022 מנג לא תסתור עובדות אלו - האישומים נגדה יבוטלו; ואולם אם תסתור, או אפילו תרמוז כי עובדות אלה אינן נכונות - היא תפר את תנאי ההסכם ותעמוד לדין. "בכך שחתמה על ההסכם, מנג לקחה אחריות על תפקידה העיקרי בהונאת מוסד פיננסי בינלאומי", אמרו במשרד המשפטים האמריקאי.
לאחר החתימה על ההסכם עם הרשויות בארצות הברית, בית משפט בקנדה חתם על צו השחרור של מנג. "בשלוש השנים האחרונות חיי התהפכו", אמרה מנג לעיתונאים מחוץ לבית המשפט. "זו היתה תקופה קשה עבורי כאימא, כאישה וכמנהלת בחברה. אבל אני מאמינה שבכל דבר יש גם טוב - זו באמת היתה חוויה יקרת ערך בחיי. כמו שאומרת האמרה: ככל שהקושי גדול יותר - כך הצמיחה גדולה יותר". כעבור שעות ספורות עלתה מנג על מטוס בדרך חזרה לסין.

2 צפייה בגלריה
מנג וואנזו סמנכ"לית הכספים של וואווי שנעצרה בקנדה ב2018 אחרי ששוחררה ממעצר בספטמבר 2021
מנג וואנזו סמנכ"לית הכספים של וואווי שנעצרה בקנדה ב2018 אחרי ששוחררה ממעצר בספטמבר 2021
מנג לאחר שחרורה מהמעצר
(EPA)

לאחר מעצרה של מנג ב-2018, סין זעמה ודרשה את שחרורה המיידי, ואיימה כי אם לא תשוחרר - למעשה יהיו השלכות. אותה נקמה הגיעה כמה ימים אחר כך, עם מעצרם של שני אזרחים קנדים בחשד ל"פגיעה בביטחון הלאומי" של המדינה - איש העסקים מייקל ספבור, שנדון בחודש שעבר ל-11 שנים בכלא, ודיפלומט קנדי לשעבר, מייקל קובריג, שמשפטו הסתיים אך טרם נגזר דינו. כמה שעות לאחר ההודעה על שחרורה של מנג, ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו הודיע כי גם שניהם שוחררו והם בדרכם לקנדה. אף שבייג'ינג התעקשה לאורך כל הדרך כי מעצרם אינו קשור לפרשת וואווי, טרודו האשים את סין בכך שהיא השתמשה בשניהם כ"בני ערובה דיפלומטיים".
וואווי הוכנסה ב-2019 לרשימה השחורה של חברות שאסור לקיים איתן סחר עקב ביצוע פעילויות המנוגדות לביטחון הלאומי ולמדיניות החוץ של ארצות הברית. ההגבלות פגעו בוואווי, שספגה את ירידת ההכנסות הגדולה ביותר שלה במחצית הראשונה של 2021, לאחר שמגבלות האספקה ​​האמריקאיות גרמו לה למכור חלק מעסקי הטלפונים שהיו בעבר הדומיננטיים שלה.