סגור
זלנסקי  סכר מופגז אוקראינה
הסכר מופגז באוקראינה ווולודימיר זלנסקי (צילום: AFP)

החל פינוי עשרות אלפי תושבים מאזור הסכר שהושמד באוקראינה

אוקראינה האשימה הבוקר כי רוסיה פוצצה את הסכר ההידרואלקטרי נובה קחובקה בנהר הדנייפר, ליד חרסון, שנמצא תחת שליטה רוסית. החשש כעת הוא שכמות המים האדירה שמשתחררת מפריצתו תביא להצפות ענק במורד הנהר ובחלקים נרחבים באזור, כשלפחות 80 יישובים נמצאים בסכנת הצפה

אוקראינה האשימה הבוקר (ג׳) כי רוסיה פוצצה את הסכר ההידרואלקטרי נובה קחובקה בנהר הדנייפר, ליד חרסון, שנמצא תחת שליטה רוסית. כלי תקשורת רוסיים דיווחו גם הם שהסכר "קרס", אבל לטענתם הסיבה לכך הייתה הפגזה שפגעה בו, ובהמשך טענו כי "סדרה של התקפות" מצד אוקראינה גרמה להרס בסכר. כך או כך, החשש כעת הוא שכמות המים האדירה שמשתחררת מפריצתו תביא להצפות ענק במורד הנהר ובחלקים נרחבים באזור, כשלפחות 80 יישובים נמצאים בסכנת הצפה.
בהודעת הפיקוד הדרומי של הצבא נמסר כי "היקף ההרס, מהירות וכמויות המים, והאזורים שסביר שיוצפו נמצאים בבירור". לפי ראש העיר נובה קחובקה הסכר ניזוק כתוצאה מהפגזה. הוא הוסיף כי ההרס של הסכר הוא "פעולה טרוריסטית". רק באוקטובר האחרון וולודימיר זלנסקי קרא למערב להתערב ולהזהיר את רוסיה, שאיימה אז לפוצץ את הסכר. החשש הוא שמהלך שכזה, יביא להצפה של חלקים נרחבים בדרום אוקראינה. הנשיא קרא למערב בשלהי השנה שעברה "לטפל בזה כמו בשימוש בנשק להשמדה המונית".
שעות קודם לכן מפקד כוחות היבשה האוקראיניים, הגנרל אולכסנדר סירסקי, הודיע כי כוחות אוקראיניים המשיכו לנוע קדימה ליד העיר בחמוט רוויית הקרבות, השוכנת במחוז דונייצק שבמזרח המדינה. מנגד, משרד ההגנה במוסקבה טען הלילה כי צבא רוסיה הדף "מתקפה רחבה נוספת" של הכוחות האוקראיניים במחוז דונייצק, גרם לאבדות רבות לצבא אוקראינה שרשם התקדמות באזור, ואף הסב נזק לטנקים וכלי רכב צבאיים.


זלנסקי שיבח את הכוחות בסרטון שהפיץ, ומסר כי הוא "אסיר תודה לכל אחד מחיילינו, לכל המגינים שלנו, גברים ונשים, שנתנו לנו היום את החדשות שלהן ציפינו. כל הכבוד לחיילים בגזרה של בחמוט!". הוא הוסיף כי שתי יחידות של צבא אוקראינה "הגנו על העמדות שלנו והשמידו את הכובשים במיומנות, החלטיות ויעילות, והכי חשוב - נעו קדימה".
לדברי נשיא אוקראינה, "אנו רואים כיצד רוסיה מגיבה באופן היסטרי לכל צעד שלנו. האויב יודע שאוקראינה תנצח. הם רואים זאת. הם מרגישים את זה בזכות התקיפות שלכם, חיילים, ובייחוד במחוז דונייצק. תודה לכם על כך".
בצבא הרוסי טענו מנגד כי מאז יום ראשון הדפו שתי תקיפות אוקראיניות רחבות נגד הכוחות שלהם במזרח אוקראינה, אך גורמים רשמיים בקייב לא הזכירו דבר בנוגע למערכה מקיפה ומשמעותית חדשה, והתחמקו משאלות בנושא. לצד זאת, בכירים וחיילים רוסים מסרו כי המצב בעיר בחמוט "קשה מאוד" עבור מוסקבה.
לפי משרד ההגנה הרוסי, בתקיפה האוקראינית שנהדפה נהרגו 1,500 חיילים אוקראינים, הושמדו 28 טנקים - כולל שמונה טנקים מסוג "לאופרד" - וכן 109 כלי רכב משוריינים. בקייב לא התייחסו לטענותיה של מוסקבה.


"אחרי שספג אבידות כבדות יום קודם לכן, השלטון בקייב ארגן מחדש את שרידי החטיבות הממוכנות 23 ו-31 ליחידות מאוחדות נפרדות, שהמשיכו לבצע פעולות התקפיות", ציין משרד ההגנה הרוסי בערוץ הטלגרם שלו. בהודעת המשרד נכתב בנוסף כי כוחות צבא רוסיה הסבו גרמו ל"תבוסה" של אוקראינה, בין היתר באמצעות כוחות ארטילריה ומערכות להביור כבדות.
ביום שני הודיעה רוסיה כי כוחות אוקראיניים פתחו במתקפה גדולה במחוז דונייצק, אך לא ברור לפי שעה אם מדובר בתחילתה של מתקפת-הנגד הגדולה שאוקראינה נערכה אליה במשך חודשים ארוכים, ושבה היא מקווה להחזיר לידיה שטחים שרוסיה כבשה ממנה מאז תחילת הפלישה בשנה שעברה. בימים האחרונים גברו האיתותים שהמתקפה הגדולה עשויה להיפתח בכל רגע. משרד ההגנה של אוקראינה הודיע ביום ראשון בסרטון שהפיץ כי לא יכריז על תחילתה של מתקפת-הנגד ברגע שתחל.
בלילה שבין ראשון לשני טענה רוסיה כי סיכלה מתקפה אוקראינית גדולה בחבל דונבאס שבמזרח אוקראינה - מוקד הלחימה בין הצדדים כבר חודשים ארוכים - ולדבריה היא חיסלה במהלך הדיפת הפעולה 250 לוחמים אוקראינים.
הודעת רוסיה על התקיפה בדונבאס הייתה חריגה מעצם העובדה שפורסמה בשעת לילה מאוחרת, וגם מכיוון שלדבריה המתקפה האוקראינית החלה כבר שלשום בבוקר, כך שלא ברור מדוע חיכתה זמן רב כל-כך לדווח עליה. דובר משרד ההגנה הרוסי איגור קונשנקו מסר כי "המתקפה רחבת ההיקף" התבצעה בחמש נקודות שונות בקו החזית בדרום מחוז דונייצק שבמזרח אוקראינה, אחד משני המחוזות שמרכיבים את חבל דונבאס. המחוז השני לוהנסק כבר נכבש על ידי רוסיה, בעוד דונייצק נותר כבוש רק חלקית - ושם מתחוללת עיקר הלחימה בין הצדדים.
לפני כשבועיים הצהירה רוסיה כי כוחותיה השלימו את כיבוש העיר בחמוט - העיר שעל השליטה בה התנהל הקרב הארוך והקשה מתחילת המלחמה, שפרצה בפברואר 2022. שעות לפני הצהרת משרד ההגנה הרוסי הכריז יבגני פריגוז'ין, ראש "קבוצת וגנר" - החברה הצבאית הפרטית שמספקת שכירי חרב לכוחות הרוסיים, שלוחמיו הצליחו לסלק את הצבא האוקראיני מבחמוט. בסרטון מהעיר שבו הופיע לצד לוחמיו אמר פריגוז'ין כי כיבוש בחמוט הושלם, וכי בימים הקרובים אנשיו "ייצרו את קווי ההגנה הנחוצים ויעבירו את השליטה בעיר לידי הצבא".
אוקראינה הכחישה את טענתו של פריגוז'ין שהקרב בבחמוט הסתיים, אך הודתה שהמצב בשטח "קריטי". זלנסקי, שהגיע לוועידת ה-G7 בהירושימה, נשאל לפני פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אם בחמוט עדיין בידי אוקראינה. "אני חושב שלא", הוא השיב. התקשורת העולמית ראתה בהצהרה זו אישור להצהרה הרוסית, אך בהמשך טען הדובר של זלנסקי כי דבריו לא מהווים אישור לכך שבחמוט נכבשה. לגרסתו של הדובר, תשובתו של הנשיא האוקראיני בכלל התייחסה לשאלה אחרת - אם רוסיה אכן כבשה את בחמוט כפי שהצהירה.
כך או כך אמר זלנסקי שבחמוט נהרסה לחלוטין במערכה. "אתם חייבים להבין שלא נותר ממנה דבר. הרוסים החריבו הכול. עכשיו בחמוט קיימת רק בלבבות שלנו. זו טרגדיה", ציין נשיא אוקראינה.
ורם בכיר הנתמך על ידי רוסיה במחוז דונייצק תיאר את המצב הצבאי באזור בחמוט כ"קשה". בתגובה דבריו, ובעקבות הפסד לכוחות האוקראיניים ליד בחמוט, ראש "קבוצת וגנר" אמר כי הטקטיקה של רוסיה תוביל לתבוסות נוספות בעוד שבועיים. פריגוז'ין ציין כי "עכשיו כשחלק מההתיישבות באזור אבדה, החיילים בורחים בשקט. בושה!". מאז ש"קבוצת וגנר" וצבא רוסיה הצליחו לכבוש את בחמוט כמעט לגמרי, קייב ממשיכה לתקוף אזורים מצפון ומדרום לעיר.
בריאיון שפרסם פריגוז'ין בטלגרם, הוא אמר שמשרד ההגנה של רוסיה מרמה את הציבור ואת מנהיגי הקרמלין עם האסטרטגיות שלו. לדבריו, התנועה של האוקראינים באזור "יכולה להיות מהירה יותר מההתקדמות שלנו". בריאיון שערך הוא הוסיף כי "הטקטיקות של משרד ההגנה הן מרושעות ומטעות. המטרה העיקרית שלו היא להעמיד פנים שהכל בסדר ושאנחנו מתקדמים. במציאות, מה שקורה עכשיו יגרום לתבוסות טקטיות משמעותיות בעוד שבועיים".
פריגוז'ין גינה בנוסף את הדוח האחרון של המשרד בנוגע ללחימה במחוז דונייצק, שתיאר הפסדים גדולים של הכוחות האוקראיניים, וציין כי "זה פשוט מדע בדיוני פרוע ומגוחך". דניס פושילין, המושל הרוסי במחוז דונייצק שסופח על ידי רוסיה במסגרת הפלישה, שכולל בתוכו את העיר בחמוט, מסר לטלוויזיה הממלכתית ברוסיה כי המצב שבצידי העיר נמצא "תחת שליטה", אך "קשה מאוד".
פריגוז'ין הפציר בשר ההגנה של רוסיה, סרגיי שויגו, וברמטכ"ל צבא רוסיה, ולרי גרסימוב, להגיע לחזית כדי לכנס מחדש את הכוחות. פריגוז'ין ניהל סכסוך עם שויגו וגרסימוב במשך חודשים, שבמסגרתו האשים אותם בכך שהם לא מספקים מספיק תחמושת וסיוע ל"קבוצת וגנר" בשדה הקרב, ובעקבות זאת גורמים לו לספוג הפסדים כבדים שלא לצורך. בימים האחרונים פריגוז'ין הסלים עוד יותר את הוויכוח, תוך שהאשים כוחות שנמצאים תחת הפיקוד של משרד ההגנה בכך שהניחו מוקשים בדרכים שמחוץ לבחמוט, המשמשים את כוחותיו.