סגור
שוק ב קהיר מצרים
שוק בקהיר (צילום: EPA/KHALED ELFIQI)

"בעיות מתמשכות רציניות": הלירה המצרית איבדה 20% מתחילת השנה

הלירה המצרית נסחרת תמורת 30.85 דולר. מומחים מעריכים ששווייה ימשיך להישחק השנה. המחירים במצרים עלו ב-32% בשנה האחרונה על רקע המלחמה באוקראינה. הלירה הלבנונית התרסקה ב-70% מתחילת השנה

הלירה המצרית צנחה מאז תחילת השנה ב-20% לעומת הדולר, ולפי חלק מההערכות זוהי רק תחילת הירידה. בעקבות זאת הלירה המצרית דורגה כמטבע השישי הגרוע ביותר מבחינת הביצועים מאז תחילת השנה, זאת לאחר שב-2022 היא איבדה מחצית משווייה. היום (ד') נסחר המטבע במחיר של 30.85 לירה לדולר.
המטבע עם הביצועים הגרועים ביותר נכון לסוף מרץ הוא הלירה הלבנונית, שאיבד מאז תחילת השנה 70% מהשווי שלו. שאר המטבעות בעלי הביצועים הגרועים הם הבוליבר בוונצואלה, הדולר בזימבבואה והריאל האיראני.
"הירידות החדות הללו הן לא משהו חדש, כל שלושת המטבעות מהמזרח התיכון סובלים מבעיות מתמשכות רציניות", אמר ל-CNBC סטיב האנקה מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס. עם זאת, מומחים נוספים מציינים שהבעיות הכלכליות במצרים – המדינה המאוכלסת ביותר במזרח התיכון – פירושן שללירה המצרית יש עוד לאן לרדת.
האינפלציה במצרים טיפסה בפברואר לשיא של יותר מחמש שנים ועמדה על שיעור שנתי של 31.9% על רקע זינוק במחירי המזון לנוכח המלחמה באוקראינה. זאת מכיוון שמצרים היא יבואנית מובילה של חיטה, ואילו רוסיה ואוקראינה היו בין היצואניות הגדולות בעולם. "מסלול העלייה של האינפלציה רק מוסיף לחץ על הלירה המצרית, שנסחרה כמעט ללא שינויים מאז הפיחות בתחילת ינואר, זאת על אף סימנים מתמשכים לחולשה בשוקי המט"ח", אמר הכלכלן פארוק סוסה מגולדמן זאקס.
להערכתו, האינפלציה תעלה לסביבות 36% ברבעון השלישי אם לא יהיה פיחות נוסף במטבע. בסוף החודש שעבר העלה הבנק המרכזי במדינה את הריבית ב-200 נקודות האחוז כדי לבלום את האינפלציה. אולם סוסה אינו בטוח שהמהלך יסייע: "לדעתנו העלייה היא קטנה מדי כדי להוביל לזרימות הון משמעותיות, ולכן זה לא יקל את הלחץ על הלירה או יפתור את הבעיות במט"ח שעומדות בפני הכלכלה".