סגור

גיוס כללי בחבל הבדלנים ו"פגזים אוקראיניים ברוסיה": התירוצים של פוטין לפלישה

יום שלישי ברציפות של חילופי אש כבדים במזרח אוקראינה, בצל ריכוז הכוחות המאסיבי של הצבא הרוסי בגבול. המורדים מפנים תושבים לרוסיה, והיום הודיעו על גיוס כללי. רוסיה מסרה שפגזים אוקראיניים התפוצצו בשטחה, קייב מכחישה וטוענת ששכירי חרב הגיעו למזרח אוקראינה כדי לבצע מתקפות מבוימות. במערב מעריכים שהאירועים הם חלק מניסיונו של פוטין למצוא תירוץ שיצדיק פלישה. נשיא אוקראינה הציע להיפגש עם פוטין: "לא יודע מה הוא רוצה"

יום אחרי שהחלו בפינוי של נשים וילדים לרוסיה הודיעו היום (שבת) מנהיגי הבדלנים הפרו-רוסים במזרח אוקראינה על גיוס כללי של הגברים באזורים בשליטתם. בנוסף הודיעה רוסיה ש"פגזים אוקראיניים" התפוצצו בשטחה, והצבא האוקראיני טען שלחבל דונבאס במזרח אוקראינה הגיעו שכירי חרב רוסים – במטרה לבצע מתקפות מבוימות, ולהטיל את האחריות על קייב.
באוקראינה ובמערב מעריכים שכל האירועים האחרונים הם חלק מהניסיון של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לייצר "תירוץ" שיצדיק פלישה רוסית לאוקראינה, כביכול לשם הגנה על הבדלנים. בכירים במערב - בראשם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן - מאמינים שפוטין כבר קיבל החלטה לפלוש למדינה השכנה.
בחמישי החלו חילופי אש כבדים בין המורדים הפרו-רוסים לצבא האוקראיני במזרח המדינה, ופגזים ופצצות מרגמה נורו מאז על עשרות יישובים בקו האש. מדובר באחד מסבבי הלחימה הקשים במזרח אוקראינה מאז שהצדדים סיכמו על הפסקת האש ב-2015, הפסקת אש שמאז הופרה פעמים רבות, אך לא בהיקף נרחב כל כך. כל אחד מהצדדים מאשים את הצד השני באחריות להסלמה הנוכחית.
4 צפייה בגלריה
פינוי תושבים ממזרח אוקראינה
פינוי תושבים ממזרח אוקראינה
פינוי תושבים ממזרח אוקראינה
(EPA)
הארגון לביטחון ולשיתוף פעולה באירופה, שמדווח על הפרות של הסכם הפסקת האש בין אוקראינה למורדים, דיווח שבמזרח אוקראינה היו אתמול יותר מ-1,400 פיצוצים כתוצאה מהלחימה וכי הפסקת האש הופרה יותר מ-1,500 פעמים – לעומת 870 ביום חמישי, אז היו "רק" 654 פיצוצים.

שני חיילים אוקראינים נהרגו, ירי על יותר מ-30 יישובים

צבא אוקראינה מסר היום ששני חיילים נהרגו ועוד ארבעה נפצעו בהפגזות של בדלנים במזרח אוקראיני. שני החיילים שנהרגו הם ההרוגים הראשונים בלחימה בשבועות האחרונים. לפי הצבא, המורדים פתחו באש על יותר מ-30 יישובים בחזית, והשתמשו בנשק ארטילרי כבד. הבדלנים אמרו מנגד שאוקראינה הפגיזה אזורים בשליטתם – והם נאלצו להגיב בהתאם.
קבוצת מחוקקים – בהם שר הפנים האוקראיני דניס מונסטיירסקי – הגיעה היום לסיור בכפר באזור דונייצק שבחבל דונבאס, ומיהרה לתפוס מחסה בעקבות נפילת פצצות מרגמה במרחק של כמה מאות מטרים מהם. את הקבוצה שסיירה בחזית ליוו כתבים של כלי תקשורת זרים, שהובהלו למקלט.
במערב הזהירו השבוע מפעולת "דגל כוזב" של רוסיה - כלומר מתקפה מבוימת נגד הבדלנים במזרח אוקראינה, שתייצר הצדקה לפלישה. היום הודיע צבא אוקראינה ששכירי חרב רוסים הגיעו לאזורים בשליטת המורדים במטרה לעורר פרובוקציות, תוך שיתוף פעולה עם הכוחות המיוחדים של רוסיה. "המטרה של הפרובוקציות האלה, כמובן, היא להאשים את אוקראינה בהסלמה נוספת", מסר הצבא.
בדיון השבוע במועצת הביטחון של האו"ם אמר מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן: "רוסיה מתכננת לייצר תירוץ למתקפה שלה. זו יכולה להיות פעולה אלימה שרוסיה תאשים בה את אוקראינה, או האשמה מזעזעת של רוסיה נגד ממשלת אוקראינה. אנחנו לא יודעים בדיוק באיזו צורה זה יקרה. זה יכול להיות מתקפת 'טרור' מבוימת בשטחה של רוסיה, גילוי שקרי של קבר אחים, מתקפת מל"ט מבוימת נגד אזרחים או מתקפה מזויפת – או אמיתית – שבה יעשה שימוש בנשק כימי. רוסיה עלולה לתאר את האירוע הזה כטיהור אתני או כרצח עם".
המורדים, נזכיר, כבשו את אזורי לוהנסק ודונייצק שבחבל דונבאס במזרח אוקראינה בעיצומה של המלחמה שהחלה בינם לבין הממשלה בקייב ב-2014, בעקבות המהפכה שבה הודח נשיא אוקראינה הפרו-רוסי ויקטור ינוקוביץ'. בלוהנסק ובדונייצק חיים מיליוני אזרחים, רובם דוברי רוסית.
4 צפייה בגלריה
לוחמים בכוחות הבדלנים
לוחמים בכוחות הבדלנים
לוחמים בכוחות הבדלנים
(רויטרס)
המורדים זוכים לתמיכה מדינית וצבאית ממוסקבה. הם הקימו בלוהנסק ובדונייצק שתי "רפובליקות עממיות", ודורשים עצמאות לאזורים בשליטתם. בשנים האחרונות העניקה רוסיה אזרחות רוסית ליותר מחצי מיליון תושבים בחבל הבדלנים, ובמערב חוששים שכפי שעשתה בעבר בגאורגיה, היא תנצל זאת כדי לטעון שעליה לפלוש לאוקראינה ולסייע למורדים כדי להגן על אזרחיה.
אתמול הודיעו מנהיגי ה"רפובליקות העממיות" בלוהנסק ובדונייצק כי בעקבות חשש מ"מתקפה מיידית" של הצבא האוקראיני הם יתחילו בפינוי המוני לרוסיה. קייב הכחישה את ההאשמות נגדה. סוכנויות הידיעות ברוסיה דיווחו שעד כה הגיעו 10,000 מפונים. הבדלנים אמרו שהם רוצים לפנות 700,000 תושבים ממזרח אוקראינה. זמן קצר אחרי ההודעה על הפינוי נשמעה אזעקה בדונייצק.
4 צפייה בגלריה
מגייסים תושבים בדונייצק
מגייסים תושבים בדונייצק
מגייסים תושבים בדונייצק
(רויטרס)
הרשויות בדרום-מערב רוסיה דיווחו היום שפגז פגע בבית בכפר שנמצא סמוך לגבול אוקראינה. לפי הדיווח הפגז גרם נזק למבנה אך לא היו נפגעים. מוקדם יותר הודיע ה-FSB, שירות הביטחון הרוסי, ששני פגזים אוקראיניים התפוצצו באזור רוסטוב על הדון - האזור שאליו פונו תושבי חבל דונבאס. צבא אוקראינה טען שרוסיה פרסמה תמונות מזויפות של הפגזים כדי "להוכיח" שהם אוקראיניים. היא אמרה שמדובר ב"פייק ניוז" וכי כוחות הביטחון שלה לא ירו לרוסיה, ולא מעוניינים בהסלמה.
בהצהרה מיוחדת על המתיחות בגבול רוסיה-אוקראינה אמר אמש ג'ו ביידן כי הוא משוכנע שפוטין החליט לפלוש לאוקראינה בימים הקרובים - אך עד שיעשה זאת, "הדיפלומטיה היא עדיין אפשרות". הנשיא האמריקני, שהדגיש בהצהרתו אמש כי יש סיבה להאמין שרוסיה תתקוף את קייב, טען כי "רוסיה מנסה ליצור לעצמה תירוץ לפלישה", ותהה: "איזה אינטרס יש לאוקראינה לתקוף כפי שמאשימים אותה המורדים, כש-150 אלף חיילים רוסים מקיפים אותה?".
ביידן הוסיף: "אנחנו חושפים את התוכניות של רוסיה בקול, לא כי אנחנו מעוניינים בעימות אלא כי אנחנו עושים כל מה שאנחנו יכולים כדי לשלול כל סיבה שרוסיה תעניק כדי להצדיק פלישה לאוקראינה. אם רוסיה תמשיך בתוכנית הזאת, היא תהיה אחראית למלחמת ברירה הרסנית".
בסוף השבוע הגיע נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, לוועידת מינכן לביטחון שבה השתתפו מנהיגים רבים. הוא קרא היום לפוטין להיפגש עמו במטרה לפתור את המשבר. "אני לא יודע מה נשיא הפדרציה הרוסית רוצה, אז אני מציע פגישה", אמר זלנסקי במינכן, שם נפגש בין השאר עם סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס. זלנסקי הוסיף שרוסיה תוכל לבחור היכן תיערך הפגישה בינו לפוטין, וכי קייב תמשיך לדבוק בדרך הדיפלומטית לפתרון המשבר. מהקרמלין לא נמסרה תגובה על ההצעה.
בוועידה במינכן אמר זלנסקי שהסדר הביטחוני העולמי "נהרס כמעט לחלוטין", וקרא לחברות מועצות הביטחון של האו"ם לנסח ערובות ביטחוניות חדשות שיגנו על אוקראינה. "החוקים שהעולם הסכים עליהם לפני עשרות שנים כבר לא עובדים. הם לא עומדים בקצב של האיומים החדשים, ולא יעילים כשמנסים להתגבר עליהם. זה כמו לקחת סירופ נגד שיעול כשאתה צריך חיסון לקורונה".
4 צפייה בגלריה
פוטין והצבא האוקראיני
פוטין והצבא האוקראיני
פוטין והצבא האוקראיני. מה תהיה העילה לפלישה?
(AFP / Ukrainian Armed Forces, רויטרס)
היום, במסר למערב, צפה פוטין בתרגילים צבאיים של הכוחות הגרעיניים האסטרטגים של רוסיה. הקרמלין מסר שבתרגילים ביצעה רוסיה ניסויים מוצלחים בשיגור של טילי שיוט וטילים על-קוליים.
מדינות במערב דחו השבוע את טענותיה של רוסיה על נסיגה חלקית של כוחותיה מאזור הגבול. אתמול העריך גורם אמריקני כי לפחות 169,000 חיילים רוסים נמצאים כעת באזור, ושר ההגנה של ארה"ב לויד אוסטין אמר היום שהכוחות הרוסיים ממשיכים להתקדם לשטחה של אוקראינה.

נאט"ו מפנה את אנשיה מקייב: "הסימנים מראים שרוסיה מתכננת מתקפה כוללת"

בעקבות המתיחות החליטו ארה"ב ומדינות נוספות לפנות את השגרירויות שלהן בקייב, ולהעביר את הפעילות לעיר לבוב במערב אוקראינה. הערב פרסמה סוכנות הידיעות רויטרס שגם אנשי נאט"ו שנמצאים בקייב יעברו ללבוב, וכן לבריסל, מסיבות ביטחוניות. מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, אמר הערב שכל הסימנים מראים שרוסיה מתכננת מתקפה כוללת נגד אוקראינה.
אוקראינה, נזכיר, אינה חברה בנאט"ו. רוסיה מתייחסת לברית הצבאית בתור איום ביטחוני גדול, ואחת הדרישות המרכזיות שלה במגעים לרגיעה היא לשלול אפשרות שאוקראינה תצטרף לנאט"ו בעתיד. במערב מעריכים שבאמצעות האיום הממשי על אוקראינה רוצה מוסקבה לאלץ את ארה"ב ונאט"ו להיענות לדרישות שלה, שנועדו למנוע את התפשטות נאט"ו מזרחה.
בעקבות החשש ממתקפה רוסית באוקראינה בימים הקרובים קראו היום צרפת, גרמניה ואוסטריה לאזרחיהן לעזוב את אוקראינה. חברת התעופה "לופטהנזה" ביטלה טיסות לקייב ולאודסה.