סגור
מטוס חברת תעופה וירג'ין טיסה דלק ידידותי ירוק
מטוס חברת תעופה וירג'ין אטלנטיק. דלק משמני בישול ופסולת תירס (צילום: AFP / NurPhoto)

70% פחות זיהום: טיסה טרנס-אטלנטית ראשונה המונעת ע"י דלק המיוצר מפסולת

טיסה של חברת וירג'ין גלקטיק מלונדון לניו יורק תהיה הטיסה הטרנס-אטלנטית הראשונה המשתמשת ב-100% דלק תעופה בר קיימא. בענף מקווים שהדלק המיוצר מפסולת יעזור להפחית את פליטות הפחמן, אבל הייצור היקר מקשה על המעבר

היום (ג') תמריא הטיסה הטרנס-אטלנטית הראשונה המונעת רק על ידי דלק תעופה בר קיימא (SAF). מדובר בטיסה של חברת וירג'ין אטלנטיק במטוס בואינג 787 שממריאה מנמל התעופה הית'רו בלונדון לניו יורק.
חברות התעופה מקוות שניתן יהיה להסתמך על דלק המיוצר מפסולת כדי להפחית ב-70% את הזיהום שמטוסים מייצרים. זו הטיסה המסחרית הראשונה שמסתמכת ב-100% על הדלקים החלופיים. עוד קודם לכן בוצעה בהצלחה טיסה של מטוס המנהלים גולפסטרים G600 שהשתמש באותו סוג של דלק.
ריצ'רד ברנסון, המייסד של וירג'ין אטלנטיק יהיה על הטיסה ולצידו גם מנכ"ל החברה שי וייס ושר התחבורה הבריטי מארק הרפר. עם זאת, היא לא תכלול נוסעים בתשלום או מטען.
דלקים מסוג SAF כבר משמשים במטוסים כחלק מתערובת ביחד עם הקרוסין המסורתי, אך לאחר מספר בדיקות מוצלחות על הקרקע זכו וירג'ין ביחד עם השותפות – יצרנית המנועים רולס רויס ויצרנית המטוסים בואינג – באישור לבצע טיסה המתבססת אך ורק על SAF.
לפי ההערכות, תעשיית התעופה אחראית לבין 2% עד 3% מפליטת הפחמן העולמית, כך שהדלקים החלופיים נחשבים מרכזיים למאמצים להפחתת הפליטה והזיהום. אך הם יקרים ובשלב זה מייצגים פחות מ-0.1% מכלל דלק המטוסים שבשימוש. "השאלה היא כיצד נגיע למספיק ייצור בבריטניה כחלק מהמהפכה התעשייתית וחשוב מכך, ברחבי העולם", אמר וייס ל-BBC. לדבריו, מכיוון שהדלק הזה יקר יותר גם מחירי הטיסות יעלו.
הדלק בטיסה הנוכחית נוצר ברובו משמני בישול ופסולת של שומן בעלי חיים עם כמות קטנה של קרוסין סינתטי המיוצר מפסולת תירס, כך לפי וירג'ן.
חברות תעופה רבות, ביניהן בריטיש איירוויז ואייר פרנס, כבר הצהירו כי בכוונתן לעבור לשימוש של 10% ב-SAF עד 2030, אולם זה יהיה יעד שקשה להשיג בהתחשב בעלות הגבוהה, שהיא פי 5 משל דלק רגיל למטוסים. לפיכך בתעשיית התעופה מקווים שהטיסה היום תדגיש בפני הממשלות את הצורך בסיוע פיננסי להפיכת SAF לזמין יותר.