אחד הפיצ'רים הכי מעצבנים במכוניות חשמליות סיניות בדרך לעבור מהעולם
הרשויות בסין בוחנות איסור על התקנת ידיות דלתות קופצות במכוניות חדשות החל מ-2027, לאחר מקרים שבהם נהגים נלכדו ברכבם. המהלך עשוי לחייב את יצרני הרכב הסינים לבצע שינויים טכנולוגיים נרחבים שיכללו לא רק את הפלסטיק ומבנה הדלתות, אלא גם את המנועים החשמליים והחיישנים התומכים במנגנון
האם אחד המאפיינים היותר מעצבנים של מכוניות חשמליות סיניות בדרך לעבור מהעולם? לפי פרסומים בסין, הרשויות במדינה בוחנות בימים אלו איסור גורף על התקנת ידיות דלתות קופצות (ידיות Flush) במכוניות חדשות, שצפוי להיכנס לתוקף בשנת 2027. ככל הנראה תתאפשר התקנה של ידיות נפתחות למחצה שיבלטו מהרכב.
ידיות דלתות קופצות הן ידיות שמוטמעות הגוף הרכב באופן מלא, כלומר אין בהן חלקים בולטים מחוץ לגוף הרכב. מלכתחילה ידיות אלו הוטמעו ברכבים כדי לתרום ליעילות האווירודינאמית (ידיות רגילות בולטות מגוף הרכב ויוצרות הפרעות בזרימת האוויר), אך בפועל מדובר בתרומה מינורית, וכיום היצרנים מעדיפים להתקין ידיות אלו בעיקר מאחר שמדובר בגימיק נוסף שניתן למכור לנהגים. ברוב המכוניות שמצוידות בידיות כאלה, הנהג יכול לשלוף אותן כאשר הוא מתקרב אל הרכב באמצעות לחיצה על כפתור בשלט, או שהן נשלפות אוטומטית כאשר חיישני הקרבה חשים בנוכחות הנהג (בהתבסס על מפתח חכם).
הידיות הקופצות החלו את דרכן במערב לפני עשרות שנים, בעיקר ברכבי יוקרה, אך לא הפכו לנפוצות. יצרני הרכב הסינים אימצו אותו כמאפיין של יוקרה וטכנולוגיה. אביזר זה נכנס לשימוש נרחב במהירות, מה שלא אפשר לרגולטורים לבחון את השפעותיו. התוצאה היתה מקרים בהם נהגים נלכדו במכוניות ושירותי החירום התקשו לסייע להם. יצוין כי במכוניות שבהן מותקנות ידיות כאלה, מטסלה ועד וולוו וזיקר, קיימים מנגנונים שמאפשרים לשירותי חירום ולבעל הרכב לעקוף את מנגנוני הידיות הקופצות במקרי חירום.
ידיות דלתות קופצות הן על פניו מאפיין עיצובי מינורי במכוניות, אך בפועל אם שינוי כזה ייכנס לתוקף, מדובר באירוע משמעותי מבחינת תעשיית הרכב העולמית, שכן מדובר לא רק בשינוי של הפלסטיק ומבנה הדלת, אלא גם של כל המנועים החשמליים והחיישנים התומכים במנגנון.































