סגור

פרשנות
הבחירות בגרמניה: הירוקים וה-FDP ימליכו יחד את הקנצלר החדש

מנהיג המפלגה הסוציאל דמוקרטית אולף שולץ יצטרך ככל הנראה להרכיב קואליציה משולשת יחד עם מפלגת הירוקים והמפלגה "הדמוקרטית-חופשית" שזכו יחדיו ברבע מקולות הבוחרים. קואליציה כזו, אם תורכב, תהיה שברירית מאי פעם

צר ככל שיהיה, גרמניה הצביעה לשינוי – פרגמנטציה בהובלת מרכז-שמאל. המפלגה הסוציאל-דמוקרטית (SPD) זכתה ב-25.7% מהקולות, יתרון צר שהופך אותה למפלגה הגדולה בעידן אחרי אנגלה מרקל, לראשונה מאז 2002. המפלגה השמרנית של הקנצלרית הוותיקה, השיגה את התוצאה הגרועה שלה מאז 1949, עם רק 24.1% מהקולות – נפילה של 8.9% לעומת בחירות 2017. "אנשים בחרו ב-SPD. כי הם רוצים חילופי שלטון במדינה וכי הם רוצים שהקנצלר הבא ייקרא אולף שולץ", אמר מנהיג המפלגה במטה עם היוודע תוצאות המדגמים אתמול. שולץ אולי עומד בראש המפלגה הגדולה בגרמניה, אבל קשה לומר כי הציבור הגרמני העניק לו את המנדט המובהק להנהיג.


שתי המפלגות, שכעת מחזיקות יחדיו בפחות ממחצית מקולות הבוחרים הגרמנים, שלטו יחדיו פעם על 90% מההצבעות. תוצאה עגומה בראיה היסטורית, שתחייב כל אחת מהן להרכיב קואליציה עם שתי מפלגות נוספות. זהו שינוי מהותי שיכפה משא ומתן ארוך וסופו לוודאי קואליציה מורכבת - ועל כן גם שברירית - יותר מאי פעם. כל עוד מתנהל המשא ומתן, מרקל תמשיך לעמוד בראש המדינה, אם המשא ומתן יתארך אחרי ה-17 בדצמבר, היא תעבור את הלמוט קוהל ותקופת הנהגתה תהיה הארוכה ביותר של קנצלר גרמניה.
2 צפייה בגלריה
אנגל מרקל קורונה מגבלות על המשק 13.12.20
אנגל מרקל קורונה מגבלות על המשק 13.12.20
אנגלה מרקל. סוף עידן
(צילום: אם סי טי)

הבחירות סימנו לא רק את סופה של תקופה יוצאת דופן בגרמניה, שלטונה בן 16 השנים של הקנצלרית מרקל, המנהיגה הדומיננטית ביותר ביבשת ואחת החשובות בעולם, אלא אף סופה של תקופה באיחוד. מרקל, שעומדת בראש המדינה העשירה והגדולה ביותר בגוש היורו, הייתה אחראית במידה רבה על הכתבת מדיניות הגוש כלל, בין אם זה בנושאים פיסקאליים, או הנוגעים בתחומים הומניטאריים כמו סוגיות של פליטים. מרטין לאשט שהחליף את מרקל בראש הברית השמרנית CDU/CSU, אמר עם היוודע התוצאות, כי הם עדיין ינסו להרכיב קואליציה בראשותם.
אולף שולץ (63) מנהיג ה-SPD יהיה חייב, ככל הנראה, לנסות להרכיב קואליציה משולשת יחד עם מפלגת הירוקים שזכתה ב-14.8% מהקולות - התוצאה הטובה ביותר בהיסטוריה של המפלגה, אם כי נפילה גדולה מההובלה שניתנה למפלגה לפני חודשים; והמפלגה "הדמוקרטית-חופשית" FDP שזכתה ב-11.5% (אחרי שהתחזקה ב-0.7% לעומת הבחירות הקודמות). שתי המפלגות שהתחזקו על חשבון הברית השמרנית של מרקל ואמרו ביום ראשון כי הם ישוחחו תחילה ביניהן, לפני שיתחילו במשא ומתן עם ה-SPD או ה-CDU/CSU. אם יצליחו להגיע להסכמות, השתיים יוכלו למעשה להפוך עצמן יחדיו – ממליכות המלכים. המפלגה החמישית שעברה את אחוז החסימה במדינה – ה-AfD, היא מפלגת ימין רדיקאלית ללא שותפים פוליטיים ותיוותר באופוזיציה. ה-AfD נכנסה לראשונה לבונדסטאג בבחירות 2017, והשיגה השנה 10.3% מהקולות, נפילה של 2.3%. נכון לכתיבת שורות אלו, התמיכה במפלגה הקיצונית משמאל "די לינקה" נחתכה בחצי, והיא לא עברה את אחוז החסימה עם 4.9% מהקולות, אך כן הבטיחה את מקום בפרלמנט באמצעות בחירה ישירה.

2 צפייה בגלריה
אולף שולץ מפלגת ה-SPD בגרמניה
אולף שולץ מפלגת ה-SPD בגרמניה
אולף שולץ, מנהיג מפלגת ה-SPD בגרמניה
(צילום: gettyimages)

כך, אחרי בחירות חשובות, גרמניה ואירופה גם כן, נותרות ללא הכרעה ברורה בזמן ששורה של אתגרים מהותיים עומדים לפניהם. בין אם המשבר הכלכלי והבריאותי בעקבות מגיפת הקורונה שעדיין משפיעה עמוקות על היבשת, או משבר האנרגיה והאקלים שדוחקים לקבלת החלטות מהירות ומהותיות מכיוונים מנוגדים.
הבדלים אלו מתבטאים במיוחד בין מפלגת הירוקים והמפלגה הליברלית FDP, מנהיגי השתיים, אנאלה ברבוק וכריסטיאן לינדנר בהתאמה, צפויים להיות שחקנים מהותיים בהרכבת הקואליציה החדשה. שולץ כבר אמר כי הוא מעוניין להקים קואליציה עם השתיים, אך לאשט אמר דברים דומים בדיון שנערך לאחר תוצאות המדגם והציע לשתי המפלגות הקטנות יותר "לקיים את שהבטיחו לבוחרים". אם שולץ יקים קואליציה, סביר כי זו תתמקד סביב הוצאה ציבורית גדולה יותר, בשביל דיור בר-השגה, העלאת שכר המינימום וקידום נושאים סביבתיים, בעוד שקואליציה בראשות לאשט תתמקד בשמרנות פיסקאלית וצפויה להמשיך את הקו המדיני של מרקל.



Save a tree - kill a beaver