סגור

תתחילו להתרגל לקפה יקר יותר, וכנראה שפחות טעים

אספקת פולי ערביקה הפופולריים נפגעה בעקבות כפור קיצוני בברזיל שהסב נזק כבד ליבולים, וכן בשל מחסור בעובדים ובעליית מחירי הדשנים. המחסור באספקה צפוי לגרור עליות מחירים בבתי הקפה ובסופרמרקטים. קמעונאים שיחליטו לא להעלות מחירים ייאלצו לעבור לפולים מרירים יותר, מזן רובוסטה

חובבי הקפה האיכותי צריכים להתחיל לדאוג. בסוכנות הידיעות בלומברג מדווחים על מחסור עולמי בפולי קפה שבעקבותיו צפויות עליות מחירים בבתי הקפה ובסופרמרקטים. בנוסף לכך, הטעם צפוי להשתנות לרעה.

לפי הדיווח, העולם עומד בפני מחסור קשה בפולי קפה מסוג ערביקה, המייצגים כ-60% מהייצור העולמי. האספקה העולמית נפגעה ממזג אוויר קיצוני שהרס את היבולים, וסערות נוספות צפויות להמשיך ולפגוע בגידולים גם בתחילת 2022, כך שיעברו עוד שנים לפני שהשוק יצליח להתאושש.
המחירים כאמור עולים והמצב מחמיר בשל הפקקים בנמלים המקשים על העברת פולי הקפה ממקום למקום. "לא מדובר בבעיה רק לטווח הקצר", הגיבה קונה האקיו, אחראית חטיבת המחקר בחברת המסחר ED&F Man בלונדון. "זה משהו שאנחנו מתכוונים לקחת בחשבון לפחות בשנתיים הבאות".

2 צפייה בגלריה
חקלאי ב ברזיל ב מטע קפה שניזוק ב קרה קיצונית
חקלאי ב ברזיל ב מטע קפה שניזוק ב קרה קיצונית
חקלאי בברזיל במטע קפה שניזוק בקרה קיצונית
(צילום: בלומברג)

קמעונאי הקפה צריכים להחליט האם להעלות את המחירים לצרכן, אך עומדת בפניהם גם אפשרות נוספת: לעבור לפולי קפה מרירים יותר מסוג רובוסטה (robusta). חלק מהקמעונאים כבר החלו להשתמש בתערובת הזו הזולה יותר, שלרוב משמשת בקפה נמס ובאספרסו ומכילה יותר קפאין, שאחראי על הטעם המריר יותר. זאת בעוד שערביקה משמש בעיקר למשקאות כמו קפה הפוך מכיוון שהוא מתוק יותר.

כפור של פעם בדור

המשבר החל בברזיל, הספקית העיקרית של פולי ערביקה, שם כפור של פעם בדור שהגיע אחרי בצורות זרע הרס ביבולים. הבעיה היא שלא מדובר רק ביבול של השנה הנוכחית - מזג האוויר פגע קשות בחלק מהעצים, ויעברו עוד שנים עד שהעצים הצעירים שננטעו יבשילו. בנוסף לכך, המגדלים מתמודדים גם עם עלויות גבוהות יותר לדשנים ועם מחסור בעובדים.



"יש לנו הרבה לקוחות שלרוב לא קונים מאיתנו, שעכשיו מזמינים כמויות גדולות יותר וממקורות שונים מהרגיל", אמרה יוהנה ברי מהחברה הנורווגית טרופיק שקונה קפה עבור חברות קליית הקפה ברחבי אירופה. "יש לנו ביקוש חסר פרופורציה, אני חושבת שזה בגלל המחסור הכללי בהיצע". המחירים של רובוסטה אמנם גם עלו השנה, אך בשיעור נמוך לעומת העליות של ערביקה, ומחירם נמוך בחצי.

2 צפייה בגלריה
מפעל ל קליית קפה ב ברזיל אזור סאו פאולו
מפעל ל קליית קפה ב ברזיל אזור סאו פאולו
מפעל לקליית קפה בברזיל. נזק קשה ליבולים
(צילום: בלומברג)

לעומת הבעיות ביבול הערביקה, בווייטנאם - היצואנית המובילה של רובוסטה - מצפים לשנה שנייה ברציפות של יבולים מוצלחים. אך הבעיות בתעבורה הימית מקשות על היצוא, אף שבמקרה הזה מדובר ככל הנראה בבעיה זמנית שתיפתר בקרוב. עם זאת, ההבדל בטעמים מונע ממותגים ובתי קפה רבים לעבור לשימוש ברובוסטה. סקר קצר שנערך בלונדון על ידי בלומברג מצא שבמרבית בתי הקפה אין כוונה להוסיף פולי רובוסטה לתערובות שלהם.
כך או כך, אפשר לצפות לעלייה בקרוב במחירי הקפה. בבלומברג מציינים שחברות כמו נסטלה ושטראוס כבר ציינו כי המחירים העולים יתגלגלו בסופו של דבר לצרכנים. "חברת קליית הקפה מתמודדות גם עם עלויות עבודה גבוהות יותר וחשבונות אנרגיה גבוהים יותר", מסרה האקיו. "מכיוון שהאינפלציה כבר מדוברת, אני חושבת שהצרכנים יכולים לדעת כמעט בוודאות מה עומד לקרות".