סגור

אירופה סובלת מעצירת הגז הטבעי? גם רוסיה

חשבונות החשמל ביבשת אמנם מרקיעים לשמיים עקב עצירת יבוא הגז הרוסי בעקבות הפלישה לאוקראינה, אבל רוסיה עצמה נאלצת לשרוף כמויות גדולות ממנו במפעל צפונית מערבית לסנט פטרסבורג, מאחר שהביקושים פוחתים. ההפסד היומי נאמד ב-10 מיליון דולר. החשש הוא שגם האקלים ייפגע

בשעה שחשבונות הגז באירופה מרקיעים לשמיים – גם רוסיה משלמת מחיר כבד על הקפאת את יבוא הגז הרוסי בשל הפלישה לאוקראינה. לפי דו"ח שהגיע לידי BBC, רוסיה שורפת כמויות אדירות של גז בעקבות הצמצום החד בביקושים.
הדו"ח מבית Rystad Energy מצביע על כך שנכון להיום רוסיה שורפת כ-4.34 מיליון מטרים מעוקבים של גז מדי יום. הדו"ח שמתמקד במפעל הגז הגדול של רוסיה הסמוך לגבול עם פינלנד, טוען כי שווי הגז הנשרף מדי יום במפעל עומד על 10 מיליון דולר.
מדובר במפעל פטרובאיה (Portovaya), צפונית מערבית לסנט פטרסבורג. בימים שקדמו למלחמה הוא שימש את יצוא הגז לגרמניה, דרך צינור יעודי שיצא מהמפעל. הפעילות בצינור זה הופסקה מאז חודש יולי, ביוזמת רוסיה, בטענה ל"בעיות טכניות".
בשעתו גרמניה עדיין לא הפסיקה כליל את יבוא הגז, והסתפקה בצמצום – רוסיה החליטה לנקום ולהפסיק לחלוטין את העברת הגז.
שגריר גרמניה בבריטניה מיגל ברגר (Miguel Berger) אמר ל-BBC בתגובה לפרטי הדו"ח כי, רוסיה שורפת את הגז שלה "מכיוון שהיא לא יכולה למכור אותו בשום מקום אחר" – ושלמהלך האירופי לצמצום התלות בגז הרוסי "יש השפעה חזקה על כלכלת רוסיה".
הסימנים הראשונים לחריגה בפעילות המפעל הגיעו כבר בחודש יוני דרך דיווחים של תושבים בפינלנד המתגוררים לא הרחק מהגבול – שזיהו שריפת ענק באופק, באזור המפעל.
אף ששריפת גז מתבצעת לעתים במפעלים מהסוג האמור – לרוב בשל סיבה טכנית או בטיחותית – השריפה הנוכחית היא בסדרי גודל חריגים במיוחד. "לעולם לא ראיתי להבות כאלה משריפת גז. החל מיוני ראינו זינוק עצום ומאז זה לא מפסיק, רמת השריפה נשארת גבוהה מאוד", אמרה ד"ר ג'סיקה מק'ארתי (Jessica McCarty) מאוניברסיטת מיאמי (Miami University) שבאוהיו ארה"ב, על צילומי הלוויין של מתחם המפעל.
לשריפת הגז בכמויות האדירות האלה יש גם צד סביבתי מדאיג מאוד – ואנשים בתחום חוששים מההשפעה השלילית שלו על האצת המסת הקרחונים באזורים הצפוניים של סקנדינביה ובקוטב הצפוני.