סגור
שמן זית מספרד
מותג שמן הזית Carbonell של Deoleo (צילום: LightRocket / Getty)

יצרנית שמן הזית הגדולה בעולם: "התעשייה עומדת בפני אחד מרגעיה הקשים אי פעם"

סמנכ"ל המכירות של היצרנית הספרדית דאולאו אומר כי המחירים ימשיכו להיות תנודתיים בזמן הקרוב, עקב הזעזועים שחלו בחודשים האחרונים בכל שרשראות הייצור, בין היתר בשל שינויי אקלים, ריביות גבוהות ואינפלציה. לדבריו, השחקנים בתעשייה צריכים להוביל שינוי עמוק

לדבריה של יצרנית שמן הזית הגדולה בעולם, דאולאו (Deoleo) מספרד, התעשייה צריכה לעבור "טרנספורמציה עמוקה", והיא מתמודדת עם אחד הרגעים המאתגרים בתולדותיה. שינויי אקלים, עליית מחירים, ריביות גבוהות ואינפלציה גבוהה - זעזעו בחודשים האחרונים את כל שרשרת הייצור של שמן הזית. שנתיים רצופות של חום לוהט בספרד צמצמו את מסיק הזיתים והביאו לעלייה חדה במחירים שהגיעו לשיא שהדהים את הצרכנים ואת ותיקי התעשייה, כך לפי ידיעה ב-CNBC.
יותר מ-40% מתוצרת שמן הזית בעולם מגיעה מספרד, מה שהופך אותה לאסמכתא עולמית בנושא המחירים. "אנו עומדים בפני אחד הרגעים הקשים ביותר בהיסטוריה של התעשייה", אמר מיגל אנחל גוזמן, סמנכ"ל המכירות בדאולאו, "אינפלציה חזקה, ריביות גבוהות ותחזיות שליליות של מסיק שמן הזית (מבחינת כמות ואיכות, עקב תנאי הבצורת) גרמו לעלייה ניכרת במחירים".
באנדולוסיה שבספרד הגיעו בינואר מחירי שמן זית כתית מעולה לשיא של 9.84 דולר לק"ג. באפריל חלה ירידה במחירים עד קרוב ל-8.5 דולר לק"ג, בין השאר עקב עלייה בהערכות הייצור וגשמים שירדו בחודשים מרץ ואפריל.
דאולאו, המייצרת מותגי שמן זית ביתיים, כמו Bertolli ו-Carbonell, אמרה כי היא משוכנעת שמדובר במחזוריות, והיא מצפה לחזרה ל"מחירים סבירים יותר" כאשר יחזרו תפוקות המסיק העתידיות למצב נורמלי. עם זאת, החברה נקטה בטון זהיר לגבי התחזית שלה לגבי מחירי שמן הזית. "יש כמה חודשים לפנינו עד שנדע את ההיקפים המשוערים של מסיק 2024-2025 ועד אז, המחירים ימשיכו להיות תנודתיים", אמר גוזמן. "בינתיים, התעשייה זקוקה לשינוי עמוק, ואנו מתחילים לטפל בכך תוך מחויבות לשיטות עבודה מומלצות במונחי קיימות, חדשנות ואיכות, ובשילוב התמקדות בצרכן".
רוב אספקת שמן הזית בעולם מגיעה מהים התיכון, ומדינות דרום אירופה כמו ספרד, איטליה ויוון הן היצרניות המובילות בעולם. אנליסטים של זרעי שמן הזהירו כי עצי הזית פגיעים יותר למשבר האקלים. אף שהם מצליחים בדרך כלל להתמודד עם טמפרטורות גבוהות והם עמידים למדי לבצורת, התנאים האחרונים היו כבר יותר מדי.
דאולאו מסרה כי, הבצורת והטמפרטורות הגבוהות במהלך השלבים הקריטיים של פיתוח פרי הזית בשנים האחרונות הובילו למחסור חמור ביבולים בספרד, ותעשיית שמן הזית הרחבה יותר היא "מטבעה תעשייה המושפעת מהתנודתיות הגבוהה בערכי המקור". לדברי החברה, המחירים במקור מייצגים עד 80% מסך העלויות שלה.
כשנשאל מה ניתן לעשות כדי להגן טוב יותר על עצי זית ממזג אוויר קיצוני, ענה גוזמן כי "כל השחקנים בתעשייה חייבים לעשות שינוי אם אנחנו רוצים להפחית את התנודתיות במחירים. זה המפתח כדי למנוע מגורמים חיצוניים, בעלי השפעה על הביקוש וההיצע, להשפיע על המחירים ועל עתיד התעשייה".