סגור
financial times

הטיסות הקצרות התאוששו, ואיירבוס שוב גברה על בואינג

ענקית התעופה והחלל הגדילה את אספקת מטוסיה ב־8% ב־2021 ושמרה על תוארה כיצרנית הגדולה בעולם. רוב המטוסים שסיפקה היו מסדרת A320 המשמשים בעיקר לטיסות לטווחים קצרים ובינוניים שהתאוששו מהר יותר מפגיעת המגפה

זו השנה השלישית שאיירבוס גוברת על המתחרה שלה בואינג ושומרת על תואר יצרנית המטוסים הגדולה בעולם. היא עשתה זאת כשעמדה ביעד שלה לספק 600 מטוסים ב־2021, וזאת למרות האזהרה שהעבירה בהקשר זה לגבי התפרצות זן האומיקרון.

החברה שעומדת בראש תעשיית התעופה והחלל באירופה אמרה כי סיפקה בשנה שעברה 611 מטוסים מניבי הכנסה, עלייה של 8% לעומת 2020. יותר משני שלישים מהאספקה שלה היו של מטוסים ממשפחת ה־A320 הפופולרית, מטוסי סילון בעלי מעבר אחד, המשמשים בעיקר לטיסות לטווחים קצרים ובינוניים. טיסות אלה התאוששו מהר יותר מאשר הטיסות לטווח הארוך.
ב־12 החודשים האחרונים, החברה הכפילה את מספר ההזמנות ברוטו שלה, כלומר הזמנות שאינן משקללות ביטולים, כאשר ביצעה 771 מכירות חדשות. מספר ההזמנות נטו הגיע ל־507. את השנה סיימה חברת איירבוס עם רשימה מצטברת של 7,082 מטוסים מוזמנים.
במונחי משלוחים, תוצאות אלה מבליטות את ההובלה של איירבוס על פני בואינג. החברה האמריקאית, שצפויה היתה לדווח אתמול על נתוניה, סיפקה עד סוף נובמבר 302 מטוסים. עם זאת, נראה כי בואינג צפויה לנצח במירוץ ההזמנות, לאחר שהבטיחה בסוף נובמבר 829 מכירות ברוטו.

3 צפייה בגלריה
הקברניט בואינג איירבוס מטוס נוסעים תעופה
הקברניט בואינג איירבוס מטוס נוסעים תעופה
איירבוס A320
(צילום: שאטרסטוק)

מנכ"ל איירבוס, גיום פורי, אמר כי הביצועים החזקים של החברה מצביעים על כך שחברות התעופה מאמינות בצמיחת הטיסות לאחר מגפת הקורונה. עם זאת, הוא הזהיר שאיירבוס והספקים שלה עוקבים מקרוב אחר התפשטות זן האומיקרון, למרות שזו לא הובילה לשיבושים משמעותיים.
לאיירבוס יש מפעל הרכבה בטיאנג'ין שבצפון סין, שהקשיח את בקרת היציאה כדי לסייע בבלימת התפשטות הזן החדש, בעל יכולות ההדבקה הגבוהות.
"לאומיקרון יש פוטנציאל להשפיע משמעותית (על התעבורה האווירית). אבל כרגע אנחנו לא מבחינים בשיבושים או סיכונים שישפיעו עלינו בשלב מאוחר יותר", אמר פורי. הוא הוסיף כי איירבוס דבקה בתוכניות שלה להגביר את הייצור של משפחת מטוסי ה־A320, כשהיעד שלה עומד על 65 מטוסים בחודש עד קיץ 2023.

חשש מהעלאת מחירים

כמה מהספקים ויצרני המנועים העלו חששות לגבי העלאות המחירים ששוקלת החברה להנהיג משנת 2025 ואילך. פורי אמר שהחברה נמצאת במצב מורכב לנוכח שיבושי שרשראות האספקה, בציינו אתגרים שונים שעמם עליה להתמודד, כמו אספקת חומרי גלם, לוגיסטיקה וזמינות הצוות. "2022 תהיה שנה מעניינת [אבל] אנחנו עדיין מאמינים ביכולתנו לממש את תוכניות ההאצה שלנו", הוסיף.


3 צפייה בגלריה
הקברניט בואינג איירבוס מטוס נוסעים תעופה
הקברניט בואינג איירבוס מטוס נוסעים תעופה
בואינג 747 ואיירבוס A380
(צילום: שאטרסטוק)
סאש טוסה, אנליסט בפרטנרס אייג'נסי, אמר שלאיירבוס היו "מספיק הזמנות ריאליות, שיאפשרו לה להשיג את רף 65 ההזמנות". "שרשרת האספקה אמנם שברירית השנה, אבל אם הם יצליחו לעבור את הרבעון הראשון, אני חושב שלאיירבוס יש מספיק לקוחות שירכשו 65 מטוסים".
רוברט סטאלארד, מ־Vertical Research Partners, אמר שהוא מצפה להמשך העומסים על שרשרת האספקה ב־2022 וגם לאחר מכן, בשעה שגם איירבוס וגם בואינג "העלו את תעריפיהן למטוסים צרי גוף וזאת בקצב מהיר למדי ביחס למה שמקובל בתעשיית התעופה והחלל".