מקסיקו מתכננת להעלות המכסים על מכוניות סיניות, בבייג'ינג מבטיחים צעדי תגובה
שר הכלכלה של מקסיקו אמר כי המכסים על יבוא מכוניות מאסיה יעלה מ-20% ל-50%; סין: "אנו מקווים שמקסיקו תנהג בזהירות רבה, ותחשוב פעמיים לפני שתפעל"
סין הזהירה את מקסיקו כי תנקוט צעדי תגובה, אם זו תממש את כוונתה להטיל מכס של 50% על מכוניות מיובאות מאסיה. "אנו מקווים שמקסיקו תנהג בזהירות רבה, ותחשוב פעמיים לפני שתפעל", מסר אמש משרד המסחר הסיני. "סין ומקסיקו הן שותפות סחר חשובות, ואין בכוונתנו לראות את שני הצדדים נפגעים בשל המצב".
שר הכלכלה של מקסיקו, מרסלו אברארד, אמר ביום רביעי שמדינתו מתכננת להעלות את המכסים על מכוניות מתוצרת אסיה, וסין במיוחד, מ-20% ל-50%. המהלך מצריך את אישור הקונגרס, וייכנס לתוקף 30 יום מרגע קבלת האישור, לדבריו.
משרד המסחר הסיני כתב בתגובתו כי "בייג'ינג תנקוט את הצעדים הדרושים כדי לשמור על זכויותיה והאינטרסים הלגיטימיים שלה". עוד נמסר כי לנוכח "הניצול לרעה של מכסים מצד ארה"ב", מדינות צריכות לשמור על סחר חופשי: "כפייה מצד אחרים לעולם לא צריכה לפגוע באינטרסים של צד שלישי".
המהלך של מקסיקו הוא חלק מתכנון מחדש של התקציב הפדרלי של המדינה, שאמור להשפיע על סחר בהיקף 52 מיליארד דולר, כך דיווח "וול סטריט ג'ורנל".
מקסיקו, הגובלת בארה"ב מצפון, חברה בהסכם הסחר הקנדי-אמריקאי-מקסיקני (USMCA), המבטיח סחר ללא מכסים בין המדינות. ההסכם הרחיב את ייצור כלי הרכב באזור לעומת הסכם הסחר הצפון אמריקאי אותו הוא החליף ב-2020.
תעשיית הרכב במקסיקו היא המעסיקה הגדולה במדינה, כך אמר חורחה גוואז'רדו, שגריר מקסיקו בסין לשעבר. לדבריו, "מכס של 50% הוא עדיין נמוך ביחס למכס של 60% שמטילה רוסיה על מכוניות סיניות, אך לא ראיתי את בייג'ינג מטיחה האשמות דומות ברוסיה או ברזיל, ויש הבנה שקטה שאף מדינה לא באמת יכולה להתמודד עם יכולות הייצור העודפות של סין". ביולי הטילה ברזיל מכס של 35% על כלי רכב חשמליים מיובאים.
מאז יוני 2022 הבטיחו יותר מ-20 חברות רכב סיניות להשקיע עד 7 מיליארד דולר במקסיקו, על פי ארגון "הקואליציה לאמריקה משגשגת". עם זאת, לא ברור כמה מההבטחות האלה מומשו. BYD למשל, שהבטיחה לפתוח מפעל במדינה, טרם עשתה זאת. מקסיקו היא אחת הצרכניות העיקריות בעולם של כלי רכב סיניים, כך לפי ארגון הרכב הסיני.































