FT
מאסק בונה על מוניות אוטונומיות: "יהיה לנו נתח שוק בסדר גודל מטורף של 99%"
בעקבות הדו"חות הגרועים ביותר מאז 2020 ואחרי שחתכה שליש משווייה, מנכ"ל ענקית הרכבים החשמליים הודיע כי יצמצם את תפקידו במשרד ההתייעלות הפדרלי. המוניות יושקו ביוני הקרוב בטקסס
אלון מאסק הודיע כי יצמצם "משמעותית" את תפקידו בממשל הפדרלי ויחזור למקד את תשומת לבו בטסלה, זאת לאחר שרווחי יצרנית כלי הרכב צנחו ברבעון הראשון של השנה.
"החל בחודש הבא אני אקדיש הרבה יותר מזמני לטסלה", אמר מאסק אתמול. "עיקר העבודה הנחוצה להתנעת צוות משרד ההתייעלות כבר בוצע, כך גם העבודה בממשל לצורך ארגון הסוגיות הפיננסיות", ציין.
מנכ"ל טסלה הדגיש כי לא יפרוש מהממשל וקרוב לוודאי ימשיך להוביל את המשרד להתייעלות (DOGE) עד לסוף הקדנציה של הנשיא, "כדי לוודא כי הבזבוזים וההונאה שעצרנו, לא יחזרו במשנה מרץ", הוסיף. מניית טסלה טיפסה ב־5% במסחר המוקדם היום, אחרי שחתכה שליש משווייה מתחילת השנה.
תפקידו כיועץ לדונלד טראמפ, אשר את הקמפיין שלו הוא חיזק עם תרומה של למעלה מרבע מיליארד דולר, מיקם את האיש העשיר בעולם בלב הממשל הפדרלי והעניק לו כוח עצום שעמו זיעזע מחלקות ממשלתיות מרכזיות וסוכנויות רגולטוריות.
אבל חלק מהאינטרסים העסקיים של המיליארדר סבלו גם הם בגלל מיצובו הפוליטי. כך, המותג טסלה מקושר כעת עם פעילותו של טראמפ, והמכסים שהשית הממשל הפדרלי על סין מאיימים לפגוע בשרשראות אספקה חשובות.
הנסיגה המתוכננת של מאסק מ־DOGE מגיעה לאחר שהחברה דיווחה על הרווחים הרבעוניים הנמוכים ביותר שלה מאז שלהי 2020 וביטלה את התחזית להתאוששות מכירות הרכבים החשמליים השנה. מאסק ניצב גם בפני דדליין עבור תפקידו כ"עובד ממשלתי מיוחד", קטגוריה שמוגבלת לתקופה של 130 ימים.
המכירות של טסלה צנחו לאחר שההתערבות הפוליטית של מאסק הציתה הפגנות נרחבות מחוץ לאולמות התצוגה של החברה ופגעו בה בשווקים מובילים — תופעה שאותה תיאר המנכ"ל כ"גל הדף".
הרווח הנקי המתואם לרבעון הראשון החמיץ את תחזיות האנליסטים ונפל ב־39% בחישוב שנתי ל־934 מיליון דולר — כך לפי דו"חות החברה, שבסיסה באוסטין, טקסס. הרווח הנקי המדווח צנח ב־71% ל־409 מיליון דולר. התוצאות הללו משקפות את הרווח הנקי הנמוך ביותר שעליו דיווחה טסלה מאז הרבעון הרביעי של 2020.
מאסק, מבקר ותיק של חסמי סחר, אמר כי הוא ימשיך לפעול מול טראמפ למען מכסים נמוכים יותר, בהוסיפו כי המכסים "מהווים עדיין קושי עבור חברה שבה שולי הרווח עדיין נמוכים".
טסלה מרכיבה את הרכבים שלה שנמכרים בארצות הברית במפעלים מקומיים, אבל היא חשופה למכסים של 25% שהשית טראמפ על תעשיית הרכב משום שהיא מייבאת רכיבים משווקים אחרים, כולל תאי סוללות מסין. סמנכ"ל הכספים של החברה וייבהאב טאנג'ה הזהיר מפני השפעה "מועצמת" של המכסים על עסקי אחסון האנרגיה של החברה, זאת בעודה פועלת להפחתת התלות בתאי סוללות מסין באמצעות ייצור מקומי ואיתור ספקים שאינם סינים. "זה ייקח זמן", הוא הוסיף.
טסלה מרוויחה במקביל מההתעוררות בביקושים לרכבים חשמליים בעקבות שדרוג שביצעה לאחרונה במודל הדגל שלה, הטסלה Y. החברה ציינה כי תוכניתה להתחיל בייצור דגמים זולים יותר עד יוני הקרוב, עדיין תקפה.
מאסק חזר גם על התחייבותו להתחיל בנסיעות אוטונומיות עד יוני, שיבוצעו באוסטין. לדבריו המוניות הללו צפויות להזיז באופן משמעותי את "המחט הפיננסית" של טסלה, החל באמצע השנה הבאה. "יהיה לנו, אני מעריך, נתח שוק של 99% או משהו מטורף בסדר גודל כזה", הוא ציין.
טסלה דיווחה החודש כי המסירות של כלי הרכב צנחו ב־13% בשלושת החודשים הראשונים של השנה, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, הרבעון הגרוע ביותר שלה מאז 2022. היא גם איבדה את הבכורה כיצרנית הרכבים החשמליים הגדולה בעולם, ליריבתה הסינית BYD. ההכנסות של טסלה נפלו ב־9% ל־19.3 מיליארד דולר והחמיצו את ההערכה הממוצעת של האנליסטים שעמדה על 21.4 מיליארד דולר, כך לפי S&P Capital IQ. השוליים התפעוליים ברבעון הראשון נפלו גם הם ל־2.1%, מ־5.5% בתקופה המקבילה אשתקד.
השאיפות של מאסק לגבי DOGE התמתנו בשבועות האחרונים. אם בשלב ראשון הוא דיבר על קיצוץ של 2 טריליון דולר בתקציב השנתי הציבורי בזכות ההתייעלות, החודש הוא דיווח כי חסך 150 מיליארד דולר, זאת למרות שאותת כי רוב העבודה שלו ככל הנראה כבר הסתיימה.
אף שבלט מאוד לצדו של טראמפ מאז הבחירות בנובמבר, בעת האחרונה הוא הוריד פרופיל, זאת ברקע חילוקי דעות עם אנשי ממשל בשאלת מדיניות הסחר של הבית הלבן. מאסק, אשר החודש כינה את פיטר נבארו, אדריכל המכסים, "אידיוט", הדגיש אתמול כי מכסים נמוכים יותר הם דרך טובה להגשים "שגשוג". אבל הוא הוסיף, כי ההחלטות לגבי המכסים "תלויות באופן עקרוני בידי נבחר העם, כלומר, נשיא ארצות הברית".
בהכנת הכתבה השתתפו קאנה אינאגאקי, ג'ו מילר וסטיבן מוריס