סגור
financial times

כנופיות פשע מאורגן בארה"ב מאלצות קמעונאים לסגור חנויות; "העובדים בטראומה"

ערב חג המולד, 57% מהחברים בפדרציית הקמעונאות חוו עלייה בשיעורי הפשיעה מאז פרצה מגפת הקורונה, וקרוב לשני שלישים דיווחו כי כנופיות הגנבים הפכו לאלימות יותר מאשר בשנים הקודמות; הלחץ על הקמעונאים, שגם כך מתמודדים עם בעיות בשרשרת האספקה, גובר - וכעת הם דורשים מהקונגרס לפעול, בעיקר נגד השווקים המקוונים בהם נמכרת הסחורה הגנובה

בתקופת החגים בארה"ב, בכל ערב ללא יוצא מהכלל, מתחיל לרדת שלג בדה גרוב (The Grove), קניון אופנתי בשכונת פיירפקס בלוס אנג'לס. מאות מבקרים מגיעים לצפות בתצוגת השלג הלילית, ככל הנראה מכיוון שזה הדבר הכי קרוב שאפשר לחוות בלוס אנג'לס לחג מולד לבן. השנה יגיעו לאירועים החגיגיים יותר אנשים מבדרך כלל כי הבעלים של הנכס, חברת קארוסו, הגבירה את האבטחה בקניון והוסיפה שוטרים שמחפשים תוספת הכנסה - כולל חברי יחידות מובחרות.
התוספת הזו לאבטחה מגיעה לאחר גל של גניבות בחנויות ברחבי לוס אנג'לס בפרט וארה"ב בכלל, כולל ניסיון פריצה לחנות של נורדסטורם בגרוב בשלהי נובמבר. כעשרים חשודים השתמשו בפטישים בניסיון לנפץ את חלון הראווה של החנות, אך התקשו לעשות זאת הודות לשכבה החסינה לכדורים שהוסיפו בקארוסו לחיזוק הזכוכית. שלושה אנשים נעצרו.
"זו תצוגה בריאה מאד של כוח", אמר ריק קארוסו, הבעלים של חברת הנדל"ן שבבעלותה הקניון. לדבריו, הוא אימן את השוטרים להתנהג בחביבות כדי לא להרוס את אווירת החג.
עם זאת, קמעונאים אחרים לא נחלו כזו הצלחה בהברחת כנופיות מאורגנות של גנבים. כך למשל, בחנות של לואי ויטון באוק ברוק, אילינוי, 14 אנשים מילאו בחודש שעבר שקיות ניילון ענקיות בבגדים ופריטים אחרים בשווי כולל של יותר מ-120 אלף דולר. בדומה, בקליפורניה הרשויות מצאו לאחרונה סחורה בשווי 8 מיליון דולר שנגנבה מרשתות CVS, וולגרינס וטארגט ועוד 85 אלף דולר במזומן וקרוב ל-2 מיליון דולר מחשבונות בנק. המצב הגיע לידי כך שבוולגרינס החליטו לסגור חמישה סניפים בסן פרנסיסקו לאחר ששיעור הגניבות שם היה גבוה פי חמש מהממוצע בשאר המדינה.
הגל הזה של גניבות נועזות ומרובות משתתפים הגביר את הלחץ המופעל על הקמעונאים, שגם ככה מתמודדים עם בעיות בשרשרת האספקה והביקוש הגבוה מאז פרוץ הקורונה. הקשיים הללו העלו גם מחדש את הדיון הלאומי סביב אכיפה וענישה בארה"ב, ומנהלי החברות מציינים כי הוא מפחיד את העובדים.
4 צפייה בגלריה
משטרה ארה"ב
משטרה ארה"ב
ניידת במהלך סיור. העסקים הקטנים תלויים במשטרה עבור אבטחה
(צילום: אי פי איי)
"אפשר לראות את הלחץ הזה בא לידי ביטוי בדוחות הפיננסים שלנו", אמר קורי בארי, מנכ"ל רשת בסט ביי, בשיחה עם אנליסטים בחודש שעבר. "חשוב מכך: אפשר לראות את הלחץ הזה בקרב העובדים שלנו. זה מעורר טראומות בקרב העובדים שלנו וכלל לא מקובל עלינו".
לפי סקר שערכה פדרציית הקמעונאות הארצית באוגוסט, 57% מהחברים בפדרציה חוו עלייה בשיעורי הפשיעה מאז המגפה, וקרוב לשני שלישים דיווחו כי כנופיות הגנבים הפכו להיות אלימות יותר מאשר בשנים הקודמות.
רשימת הסיבות שהם מנו לעלייה הזו הייתה מגוונת, וכללה בעיות בשיטור, הקלת הענישה והצמיחה של השוק המקוון. גם רשימת הפריטים הנגנבים ביותר הייתה מגוונת למדי, ובראשה נמנו בגדי מעצבים, אבקות כביסה, תיקים ותרופות נגד אלרגיות.

אין פתרון פשוט אחד

בשבוע שעבר העבירו המנכ"לים של 20 רשתות קמעונאות, ביניהן CVS, הום דיפו וטארגט, מכתב למנהיגי הקונגרס בו הם דחקו בהם לפעול. "רשתות של פושעים ועסקים מפוקפקים מנצלים את המערכת שמגנה על האנונימיות בזמן שהם מוכרים מוצרים לא בטוחים, גנובים ומזייפים, בעזרת מסגרת משפטית מצומצמת לפעולה", הזהירו.
הקמעונאים מעוניינים שבקונגרס יפעלו במיוחד נגד השווקים המקוונים, כולל אלו המופעלים על ידי אמזון ואיביי, שבהם אפשר למכור סחורה גנובה, ומבקשים מהקונגרס לאשר הצעת החוק להגינות ויושרה בקמעונאות המקוונת.
הצעת החוק, הנקראת "חוק הצרכנים המיודעים" (Inform Consumers Act), יחייב את אתרי המכירה בהם פועלים מוכרים חיצוניים לוודא את הזהות, פרטי חשבון הבנק ופרטי ההתקשרות של כל מוכר "בנפח גבוה" שמוכר מעל ל-200 מוצרים או סחורה בשווי של מעל ל-5,000 דולר בשנה. עם זאת, המנכ"לים הודו שאין "פתרון פשוט אחד" לגל הפשיעה הזה. מומחים בתעשייה טוענים כי סיבות נוספות לעלייה בפשיעה קשורות למחסור בשוטרים, בעיות חברתיות כמו מגפת האופיואידים ושינויים הקשורים לקורונה שהובילו לשחרור של גנבים שבעבר היו נשארים במעצר לפחות עד לתשלום הערבות.
4 צפייה בגלריה
חנות של טארגט ב מסצ'וסטס בכריסמס שעבר
חנות של טארגט ב מסצ'וסטס בכריסמס שעבר
חנות של טארגט במסצ'וסטס, בחג המולד שעבר
(צילום: איי פי)
טוני שפרד, מנהל חטיבת מניעת ההפסדים בחברת ThinkLP שמפתחת תוכנות עבור קמעונאיות, אמר כי מרבית התובעים המחוזיים עדיין מתייחסים לגניבות מאורגנות מחנויות כעבירה קלה, ולכן אין יותר מדי התראה. "האתגר הוא לחנך את האנשים, את רשויות אכיפת החוק ואת התובעים בנושא ההבדלים בין שני המקרים, ולהבטיח כתב אישום שונה נגד אדם שמבצע גניבה מאורגנת מחנויות לעומת אדם שפועל לבד וגונב פריט אחד או שניים", הסביר.
הרשויות המקומיות חלוקות בנוגע לתגובה הטובה ביותר לבעיה. לורי לייטפוט, ראשת העיר של שיקגו, אמרה כי היא "מאוכזבת" מכך שחלק מהחנויות בשדרת מישיגן לא עושות יותר כדי להעסיק מאבטחים ולנעול את הסחורה בלילות, כולל קשירת התיקים היקרים למדפים. אך יזם הנדל"ן קארוסו טוען שהמאבטחים הנוספים מקשים על הקמעונאים הקטנים, שגם כך מתמודדים עם עלויות עבודה גבוהות יותר ובעיות אספקה.
קארוסו מאשים את הצעדים שננקטו להפחתת העונשים בגין פשעים לא אלימים, ובייחוד חוק 47 פורץ הדרך של קליפורניה. החוק, שאושר ב-2014, סיווג מחדש חלק מעבירות הגניבה ואחזקת סמים כעבירות קלות, כך שהאישומים החמורים יותר נוגעים רק לגניבה של סחורה בשווי של מעל ל-950 דולר.
קארוסו, שכיהן כנשיא נציבות המשטרה של לוס אנג'לס, הוזכר גם כמועמד פוטנציאלי בבחירות שיתקיימו בשנה הבאה לראשות העיר. לדבריו, ה"כוונות היו טובות" מאחורי הצעה 47, אך היא כשלה. "תעשיית הקמעונאות צריכה להתאחד ולפעול כדי לחייב את הממשל לנקוט בפעולה. אם מדברים כל כך הרבה על הביטחון זה אומר שהממשל אכזב".
4 צפייה בגלריה
גאווין ניוסום מושל קליפורניה מכריז על מצב חירום במדינה קורונה וירוס
גאווין ניוסום מושל קליפורניה מכריז על מצב חירום במדינה קורונה וירוס
מושל קליפורניה גאווין ניוסום. הגן על הצעה 47
(צילום: איי פי)
מושל קליפורניה גאווין ניוסום, טען כי הגניבות רחבות ההיקף הן "לא מקובלות", אך הגן על הצעה 47 בטענה שלרשויות אכיפת החוק יש את הכלים הנחוצים לפעול נגד כנופיות הפשע המאורגן. בהתאם, הוא הורה למשטרת התנועה של קליפורניה להגביר את הסיורים ליד חנויות גדולות והציע להקצות יותר כספים בתקציב של השנה הבאה למלחמה בגניבות בקמעונאיות.
ג'ן סאקי, דוברת הבית הלבן, נשאלה על הסוגיה השבוע וענתה כי ממשל ביידן עובד עם משרד המשפטים, ה-FBI ורשויות אכיפת החוק הפדראליות למציאת פתרונות למצב. היא ציינה הצעה להעלאת המימון לתוכניות שיטור קהילתי. אולם, הקמעונאים דורשים חוקים חדשים נגד רשתות הפשיעה - שלרוב חוצות תחומי שיפוט ומדינות.
עד שהתיאום בין הגופים השונים לא יגדל, קארוסו חושש שהקמעונאים הקטנים ימשיכו להתקשות. "עבור אנשים כמוני שיש להם משאבים לאבטחה, הסיפור הוא אחר. אבל מרבית העסקים הם עסקים קטנים שתלויים במשטרה עבור האבטחה", הסביר. "וזה מה שממש חבל פה".
כריסטופר גריימס ואנדרו אדג'קליף-ג'ונסון