סגור

וולמארט ואמזון ידווחו לבית הלבן מה גורם לתקלות באספקה

בניסיון למתן את קצב האינפלציה, הממשל דרש מענקיות קמעונאות ובהן קראפט היינץ ופרוקטר אנד גמבל לפרט כיצד הן מתכננות לפתור בעיות בשרשרת האספקה. באמזון, עליות המחירים היו תלולות במיוחד

הקמעונאיות הגדולות בארה"ב, ובהן וולמארט, אמזון וטייסון פודז קיבלו ארכה של 45 יום על מנת להגיש דו"ח לנציבות הסחר הפדרלית (FTC) שבו יפרטו כיצד הן מתמודדות עם הבעיות בשרשראות האספקה — על כך מדווח ה"וול סטריט ג'ורנל". נציבות הסחר ביקשה את המידע במסגרת מחקר שהיא עורכת שנועד לבדוק האם בעיות האספקה הללו הובילו להתנהלות אנטי־תחרותית או לעליות מחירים. הנציבות הבהירה כי הבקשה למסמכים לא נעשית במסגרת צעדי אכיפת חוק, אלא נועדה כדי להבין את הגורמים לבעיות בתהליכי היבוא, הובלה והפצה של מוצרים, שפגעו בצמיחה הכלכלית.
בקשה למסמכים ולמידע הוגשה, בין השאר, גם לענקיות הקמעונאות והמזון פרוקטר אנד גמבל, קרוגר, הולסייל גרוסרז וקראפט היינץ. עתה יצטרכו החברות לפרט כיצד בדיוק הן מתמודדות עם משבר שרשראות האספקה, כולל השפעתו על זמינות כלי התעבורה לשינוע סחורות. הנציבות גם מבקשת לדעת מה בכוונת החברות לעשות כדי לפתור את הבעיות הללו וכיצד הן מבצעות הפצה של מוצרים בין החנויות, כאשר זמינותם יורדת. בהודעה לעיתונות מסרה יו"ר נציבות הסחר לינה קאהן, כי היא מקווה שהמחקר "ישפוך אור על תנאי השוק וההתנהלות העסקית שייתכן והביאו להחמרת ההפרות והובילו להשפעה מערכתית".

תנועת הקונים פחתה

חברות קמעונאיות בארה"ב, כמו בשאר העולם, מתמודדות עם עיכובים ביבוא של מוצרים וקושי לשנע אותם ברחבי המדינה, זאת לאחר שהתפרצויות הקורונה גרמו לפקקים בנמלי הים ופגעו בעבודה השוטפת במפעלים. עשרות ספינות משא ממתינות זה שבועות בנמלי לוס אנג'לס ולונג ביץ', קליפורניה, כאשר לפני פרוץ המגפה, תופעות כאלה כמעט ולא נצפו. בשיחה עם CNN בחודש אוקטובר אמר שר התחבורה האמריקאי פיט בוטיג'ג', כי הבעיות בשרשראות האספקה שחווה ארה"ב יימשכו ככל הנראה עמוק לתוך 2022.
3 צפייה בגלריה
סניף וולמארט ב קולורדו
סניף וולמארט ב קולורדו
סניף וולמארט בקולורדו
(צילום: גטי)
בעוד כמה מהקמעונאיות הגדולות, כמו וולמארט, הצליחו לעקוף את הפקקים הללו באמצעות הקדמת מועדי היבוא או חכירת ספינות, רשתות קטנות יותר מתקשות למלא את המדפים. בפגישה שקיים נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם ראשי התעשייה שלשום בבית הלבן, אמר מנכ"ל וולמארט דאג מק'מילון, כי למרות חששות לגבי שרשראות אספקה, המלאים של הרשת עלו ב־10% לקראת עונת החגים והעיכובים בתעבורה התמעטו. עמיתתו מג האם, נשיאת ענקית המרכולים פוד ליון, ציינה כי הרשת חוותה תקלות בשרשרת האספקה אך כי קיימת זמינות מספקת של מוצרים על המדפים. לדבריה, הרשת עובדת עם מגוון של ספקים ורוכשת מוצרים מחברות חלופיות כמו גם מיצרנים מקומיים.
במהלך הפגישה דנו נציגי הממשל במהלכים חדשים שנועדו להתמודד עם פקקי ההובלה. חברת CMA CGM, אחת מחברות הספנות והלוגיסטיקה הבינלאומיות הגדולות בארה"ב, אמרה כי תשיק תוכנית תמריצים עבור המכולות כדי לעודד איסוף מהיר יותר של סחורות מנמלי לוס אנג'לס ולונג ביץ'. התוכנית, שתיכנס לתוקף היום, תימשך 90 ימים.
במקביל, משרד התחבורה האמריקאי הודיע כי יאריך עד סוף פברואר את תוקפה של תוכנית שהושקה בעקבות המגפה, המאפשרת גמישות רבה יותר בלוח העבודה של נהגי המשאיות. מהלך נוסף תנקוט נציבות הימייה הפדרלית, שמסרה כי תעניק פטור מעמלה מיוחדת שהושתה עד כה בנמלים על איסוף של מכולות בשעות הלילה ובסופי שבוע.
ביידן, ששוחח בין השאר עם מנהלי וולמארט, בסט ביי ופוד ליון, ציין כי למרות ההפרעות, הוצאות הצרכנים בבלאק פריידיי בסוף השבוע האחרון היו מעודדות. "אנחנו ממתינים בכיליון עיניים לעונת החגים. אנחנו מרגישים שהעונה הזו תהיה דומה יותר לאלה שחווינו בעבר", ציין.
בתוך כך דווח, כי במהלך קניות הבלאק פריידיי הוציאו הצרכנים בארה"ב יותר כסף בחנויות הפיזיות לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אך תנועת הקונים נשארה עדיין נמוכה יותר מהרמות שקדמו למגפה. חברת RetailNext, המנטרת תנועת קונים באלפי חנויות באמצעות מצלמות וחיישנים, דיווחה כי נרשם זינוק של 61% לעומת שנה קודם לכן, אך ירידה של 27% לעומת 2019. סוף השבוע של בלאק פריידיי היה גם הראשון זה שנים שבו המכירות המקוונות לא טיפסו לעומת השנה הקודמת. מכירות האונליין ירדו ל־8.9 מיליארד דולר לעומת 9 מיליארד דולר בשנה שעברה, כך לפי נתוני אדובי, בעוד מכירות חג ההודיה המקוונות הגיעו ל־5.1 מיליארד דולר, בדומה לשנה שעברה.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אוגוסט 2021
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אוגוסט 2021
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן. "מחכים לעונת החגים"
(צילום: EPA)

האינפלציה טיפסה ב־6.2%

לפי נתונים שפירסמה השבוע חברת מחקר השווקים Profitero, עליות המחירים היו תלולות במיוחד בענקית המסחר המקוון אמזון. החברה, שמנטרת למעלה מ־20 אלף מוצרים פופולריים באתרים של מספר קמעונאיות מקוונות מובילות, מסרה כי מחירי הפריטים טיפסו ב־7.5% באמזון בחודש אוקטובר לעומת התקופה המקבילה אשתקד. לשם השוואה, המחירים של אותם פריטים עלו ב־3.1% בוולמארט וב־3.6% בטארגט. מדד המחירים לצרכן בארה"ב טיפס ב־6.2% בחודש אוקטובר לעומת התקופה המקבילה אשתקד, העלייה השנתית החדה ביותר מזה 30 שנה.
אמזון, הקמעונאיות המקוונת המובילה, החולשת על 41% מכלל המסחר המקוון, משחקת תפקיד מפתח גם בהשפעה על רמות המחירים ברשת. התופעה, שכלכלנים מגדירים "אפקט אמזון" מתרחשת משום שהמתחרות נוטות ללכת בעקבותיה כדי לייצר התאמת מחירים. לפי אנליסטים, גם קמעונאים המפעילים חנויות פיזיות מתאימים את המחירים המקוונים לאלה שנמצאים במדפי החנויות. בחודש שעבר אמרה אמזון כי תוציא עוד 4 מיליארד דולר ברבעון הרביעי כדי למשוך עובדים עונתיים עם משכורות והטבות נדיבות יותר, זאת כדי לוודא כי החבילות של החגים יגיעו בזמן למחסנים. מספרם של העובדים הזמניים צפוי לעמוד על 150 אלף.