סגור

אחרי חג רווקים מאכזב
הפיקוח ההדוק בסין יחזק את עליבאבא בשוק הבינלאומי

ענקית הקמעונאות תקים שתי חטיבות חדשות למסחר בינלאומי וסיני כדי להתמודד עם השלכות הרגולציה וההאטה בכלכלת סין. אנליסט: "הגלובליזציה תעזור לעליבאבא לזכות בתנועה חדשה של לקוחות מבחוץ"

ענקית הקמעונאות עליבאבא הודיעה כי בכוונתה לבצע ארגון מחדש של פעילות הסחר המקוון המקומית והבינלאומית שלה וגם להחליף את סמנכ"ל הכספים. השינויים הללו מדווחים ברקע התחזקות התחרות, האטה בכלכלה הסינית ומהלכים רגולטוריים המצרים את צעדיה של החברה.
סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה אתמול כי עליבאבא תקים שתי חטיבות חדשות - סחר מקוון בינלאומי וסחר מקוון סיני - זאת לדבריה במסגרת מאמציה להאיץ את הצמיחה ולהגביר את יכולותיה להתאים את עצמה לשינויים באקלים העסקי.
2 צפייה בגלריה
רחוב קניות ב שנגחאי ב חג הרווקים הסיני
רחוב קניות ב שנגחאי ב חג הרווקים הסיני
רחוב קניות בשנגחאי בחג הרווקים הסיני
(צילום: רויטרס)
החטיבה הבינלאומית תכלול את עליאקספרס המשווקת מוצרים ללקוחות קמעונאיים, באופן מיוחד באירופה ודרום אמריקה, ואת פעילות המסחר המקוון בדרום מזרח אסיה, הפלטפורמות Lazada ו־Alibaba.com הממוקדות יותר בלקוחות בינלאומיים עסקיים.
בראש החטיבה הבינלאומית יעמוד ג'יאנג פאן, שהיה מופקד על הפעילות הקמעונאית הסינית. השינוי הזה עולה בקנה אחד עם מטרתה של עליבאבא להעמיד במוקד את עניין הגלובליזציה בנוסף למחשוב ענן והצרכנים המקומיים.
גלובליזציה "עוזרת לעליבאבא לזכות בתנועה חדשה של לקוחות מבחוץ ולתור אחר פוטנציאל צמיחה חדש בתקופה שבה סין מגבירה את הפיקוח", כך לפי דני לואו, אנליסט בגוטאיי ז'ונאן, בהונג קונג.
החטיבה המקוונת הסינית תכלול את שני ערוצי השיווק המרכזיים של עליבאבא - Tmall המיועדת למותגים מבוססים ו־Taobao המקבלת בברכה כל מני סוגים של סוחרים. בראש החטיבה הזו תעמוד טרודי דיי, שפיקחה בעבר על מספר פלטפורמות של עליבאבא.
עליבאבא הודיעה גם על מינויו של טובי שו לתפקיד סמנכ"ל הכספים במקומה של מגי וו, החל באפריל. המינוי, לפי עליבאבא, הוא חלק מתהליך החלפת שדרת ההנהלה הבכירה. שו הגיע לעליבאבא מענקית ראיית החשבון PwC לפני שלוש שנים.
המניות הסיניות בצניחה
מניות החברה הנסחרות בהונג קונג צנחו ב־6% במסחר המוקדם אתמול, לאחר ירידות שנרשמו בוול סטריט ביום שישי האחרון. המניות של חברות סיניות הנסחרות בארה"ב רשמו ירידות ברקע החששות לפיקוח הדוק יותר בסין, שבעקבותיו גם נמחק שירות שיתוף הנסיעות דידי גלובל מהמסחר בניו יורק.
בחודש שעבר, בעקבות ההאטה הכלכלית בסין ותחרות קשה מצד פלטפורמות מסחר אחרות, עליבאבא חתכה את תחזיות הצמיחה לקצב האטי ביותר מאז החלה להיסחר ב־2014. גם המכירות באירוע הדגל שלה, חגיגת הקניות של יום הרווקים הסיני צמחו השנה ב־8.5% בלבד, הקצב האטי ביותר מאז החלה להציע הנחות מפליגות לכבוד חג הרווקים בשנת 2009, והפעם הראשונה שבה נרשמה צמיחה שנתית חד־ספרתית. לשם השוואה, בשנה שעברה זינקו מכירות חג הרווקים ב־26% לעומת 2019.
הרגולטורים בסין יצאו במהלכים חריפים נגד ענקיות הטכנולוגיה, באופן מיוחד בסוגיות של הגבלים עסקיים. לאחר שנים של פיקוח מוגבל מאוד מצד בייג'ינג, גורמים רשמיים אוכפים כעת תקנות חדשות על מנת לוודא כי תעשיית הטכנולוגיה תקיים תחרות הוגנת ותתרום יותר לחברה. בעקבות זאת, עליבאבא ביטלה מדיניות המחייבת סוחרים להקים פלטפורמות באופן בלעדי באתר שלה. באפריל האחרון הושת על החברה קנס שיא של 2.8 מיליארד יואן (כ־440 מיליון דולר) על ניצול לרעה של הדומיננטיות שלה בשוק המקוון.
בחודש שעבר הושק באופן רשמי משרד ייעודי נגד מונופולים, הממוקם באותו בניין בבייג'ינג שבו פועל מנהל הפיקוח על השווקים - הרגולטור הראשי בתחום זה בסין. סוכנות הידיעות שינחואה דיווחה כי המשרד החדש יופקד על יצירת אקלים תחרותי הוגן ושקוף עבור למעלה מ־150 מיליון סוחרים בשוק הסיני.
קנסות כבדים מהממשל
במקביל לפתיחת המשרד, ענקיות טכנולוגיה מקומיות, ובהן עליבאבא וטנסנט נקנסו באשמה שלא דיווחו על רכישות תאגידיות. לפי הודעת הרגולטור, החברות כשלו בדיווח על 43 רכישות שהתבצעו בשמונה השנים האחרונות. כל הפרה כזו נושאת קנס של 500 אלף יואן (77 אלף דולר), נמסר בהודעה.
בסוף נובמבר נדרשה טנסנט על ידי המשרד הסיני לתעשייה וטכנולוגיית מידע להקפיא את ההשקה המתוכננת של אפליקציות חדשות בסין ולחדול באופן זמני מעדכון אפליקציות קיימות. המהלכים הללו מגיעים בעקבות בדיקה שהחל בה הרגולטור בחודש שעבר בסוגיות של ציות לחוקי הפרטיות. לפי דיווח ברשת בי.בי.סי, ההקפאה צפויה להימשך עד סוף השנה, זאת בזמן שהאפליקציות יעברו בדיקה טכנית של הרגולטור.