סגור
אינפלציה ארגנטינה
קניות בסופר. "בכל ביקור המחירים עולים" (צילום: Agustin Marcarian /Reuters)

"זה איום, אין שום אפשרות לחסוך": האינפלציה השנתית בארגנטינה זינקה ל-104%

המחירים עלו בחודש מרץ בשיעור של 7.7% - הרבה מעל תחזיות האנליסטים, והעלייה החודשית החדה מאז משבר 2002 במדינה. ברקע, בין היתר, בצורת קשה שפגעה בגידולי הדגן, שמהווה ענף יצוא מרכזי. בבחירות שייערכו באוקטובר יוקר המחיה יהיה נושא מרכזי, והתמיכה בנשיא פרננדס יורדת

שיעור האינפלציה השנתי בארגנטינה הגיע ל-104.3% במרץ – אחד השיעורים הגבוהים בעולם, אשר פוגע קשות במשקי הבית ומעלה את שיעור העוני במדינה, כך הודיעה סוכנות הסטטיסטיקה של המדינה ביום שישי האחרון.
שיעור האינפלציה החודשי במרץ עמד על 7.7%, הרבה מעל תחזית האנליסטים ל-7.1%, מה שמהווה את עליית המחירים החודשית הגבוהה מאז 2002, ומעורר את זעמם של המצביעים לקראת הבחירות הכלליות הצפויות להיערך באוקטובר.
"אני מנסה לקוות שיום אחד המצב ישתפר, אבל האינפלציה שאנו חיים איתה היום בארגנטינה היא איומה. זה מעולם לא היה ככה", אמרה קלאודיה הרננדז, עובדת בחברת הוצאה לאור. "במקרה שלי אין שום אפשרות לחסוך".
המחירים המאמירים כרסמו בהכנסות משקי הבית, הגדילו את שיעור העוני לכ-40%, ופגעו בפופולריות של הקואליציה הפרוניסטית השלטת, וזאת לקראת הבחירות הקרבות. ארגנטינה, אחת מיצואניות הדגן הגדולות בעולם, נאבקת גם באחת הבצורות הקשות בהיסטוריה שלה, שפגעה בגידולי הסויה, התירס והחיטה, שמחקו מיליארדי דולרים מהכנסת המדינה והעלו את המחירים לצרכן.
"הנתונים מהיום משקפים את הרגע הגרוע ביותר שלנו במלחמה בעליות המחירים, ואת הבצורת הגרועה ביותר בהיסטוריה של המדינה שלנו", כך כתבה בטוויטר דוברת הנשיא גבריאלה קרוטי. "אנחנו יודעים, זה כואב, זה מטריד, האופן בו זה משפיע על חיי היום-יום של כל משפחה". היא הוסיפה שהממשלה מקווה למגמה הפוכה באינפלציה ש"תורגש בקרוב".
כל ביקור בסופרמרקט הוא תזכורת למשבר האינפלציוני של המדינה, הגרוע ביותר מאז 1991. חואן טרטרה, גמלאי, אמר שהמחירים עולים כל פעם שהוא הולך למכולת. "לפעמים המזון עולה ב-10%-15% במכה. בשנה אחת מחיר הבקר עלה מ-1,000-1,200 פזוס (4.66 דולר) ל-2,800 פזוס".
האינפלציה תהיה כנראה אחד הנושאים המכריעים עבור הבוחרים בבחירות באוקטובר, בעוד הכלכלן הליברטריאני חוויאר מיליי צובר תאוצה בסקרים בזכות הבטחותיו לשבור את הסטטוס קוו. שיעור שביעות הרצון מהנשיא אלברטו פרננדס ירד במקביל לעליית האינפלציה, ונמצא כעת סביב 20%. הוא טרם הודיע אם יתמודד על בחירה מחדש.