סגור
בית דפוס בארי ב קיבוץ בארי
דפוס בארי (צילום: ישראל יוסף)

דפוס בארי רוצה לקבל אחריות על עשרות מיליוני חבילות בשנה, אך יידרש להרחיב את פעילותו

חברת מסר שבבעלות דפוס בארי פנתה למשרד התקשורת בדרישה לאפשר לה להיות הנציגה של ישראל בארגון הדואר הבינלאומי, מה שיהפוך את החברה גם למפעיל ברירת המחדל של משלוחי חבילות ודואר בינלאומי. עד היום מילא את התפקיד דואר ישראל, אך לטענת מסר לאחר הפרטתו כבר לא תהיה הצדקה לכך. מסר הביעה נכונות להרחיב את פעילותה לכל הארץ על מנת לקבל את התפקיד, אך זה לא יהיה פשוט

לקראת ההפרטה של הדואר: חברת מסר רוצה להתחרות על ייצוג ישראל בארגון הדואר הבינלאומי (UPU). מסר שבבעלות דפוס בארי פנתה למשרד התקשורת בדרישה לאפשר לה להיות הנציגה של ישראל בארגון הדואר הבינלאומי, מה שיהפוך את החברה גם למפעיל ברירת המחדל של משלוחי חבילות ודואר בינלאומי, שכולל משלוחים של עשרות מיליוני חבילות בשנה.
עד היום הייתה דואר ישראל הנציגה הישראלית בארגון הדואר הבינלאומי, מתוקף היותה חברה ממשלתית. כעת, לקראת השלמת הפרטת הדואר, שנמצאת בשלביה האחרונים וכוללת העברה מלאה של 100% מהדואר לידיים פרטיות, במסר טוענים שבשל העברת החברה לבעלות פרטית – יש לאפשר לחברה להתמודד בהליך התחרותי כלשהו שיאפשר גם לה להיות המפעילה הייעודית.
במכתב ששלחו לשר התקשורת שלמה קרעי עורכי הדין של מסר, יורם בונן ואלינור זילברמן ממשרד פישר ושות', הם טענו כי "בעקבות ההפרטה תהפוך חברת הדואר למונופול בבעלות פרטית. בנסיבות אלו, בוודאי שאין עוד כל בסיס או הצדקה לכך שהיא תמשיך לשמש כמפעיל המיועד של מדינת ישראל מכוח האמנה באופן אוטומטי ובלעדי".
כנגד הטענה של מסר נטען כי ההישארות של הדואר כנציגה הישראלית אינה בלעדית מכיוון שבארגון הדואר יכולות להיות יותר מנציגה אחת לכל מדינה, אך מדובר במהלך חריג במיוחד שמדינות בודדות בחרו בו, מתוך יותר מ-190 מדינות חברות. כמו כן, על מנת להיות מפעילה ייעודית בארגון, נדרשת החברה להיות מפעילה אוניברסלית - כלומר לספק שירותי דואר בכל רחבי המדינה, ונכון להיום מסר לא מספקת שירות אוניברסלי. בחברה טוענים כי אם השירות האוניברסלי יהיה המכשול, בחברה יעברו לשירות אוניברסלי. אולם, עמידה בתנאי האוניברסליות לא קלה, שכן יש אזורים בארץ שבהם משלוחי דואר אינם בהכרח משתלמים כלכלית (בעיקר אזורים דלילי אוכלוסייה). כמו כן, במכתב ששלחו עורכי הדין של החברה טענו כי יש להגדיר אמות מידה שיאפשרו לחברה להיות מוגדרת כמפעילה הייעודית ב-UPU.
ארגון הדואר העולמי אחראי של שיתוף פעולה ותיאום בין ארגוני הדואר השונים ביותר מ-190 מדינות. בספטמבר האחרון, פחות משבועיים לפני תחילת המלחמה, יצא שלמה קרעי לכנס של קונגרס הדואר העולמי בריאד, יחד עם יו"ר ועדת הכלכלה דוד ביטן – במה שהייתה המשלחת הרשמית הישראלית הראשונה בסעודיה. הנסיעה של השניים לריאד לוותה בביקורת על כך שבמשלחת לא נכח אף נציג מהנהלת הדואר, ואלו השתתפו בכנס מרחוק.
מחר צפויה להתקיים הצבעה בנושא אישור הפרטת צו האינטרסים של הדואר בוועדת הכספים של הכנסת בראשות ח"כ משה גפני, שלמעשה מהווה את השלב האחרון מבחינת הממשלה בטרם הגשת ההצעות של המועמדות לרכישת הדואר. המועד האחרון להגשת ההצעות הוא 12 במאי.
ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "בימים אלה איגוד הדואר העולמי בוחן שילוב המגזר הפרטי במסגרת פעילותו. בתוך כך התקבלה פנייה מחברת מסר והמשרד בוחן אותה בראייה כוללת בין היתר לשם הבטחת קיומה של תחרות בתחום הדואר ומתן שירותי דואר איכותיים ואוניברסאליים לציבור".