סגור
ר"מ בריטניה ליז טראס
ר"מ בריטניה ליז טראס. התחייבות לריסון החוב (צילום: רויטרס)

בצעד חריג: קרן המטבע קוראת לבריטניה למתן את קיצוצי המס

בהודעה חריפה הזהיר ארגון הפיקוח הפיננסי כי התוכנית להורדת מסים תעמיק פערים חברתיים ותאיץ עליות מחירים. קרא לבריטניה לבצע "הערכה מחודשת" של המהלכים המתוכננים לקראת פרסום התוכנית הפיסקאלית ב־23 בנובמבר

שעות ספורות לאחר ששר האוצר האמריקאי לשעבר לארי סאמרס הביע תמיהה על שתיקתה של קרן המטבע הבינלאומית בעניין משבר הליש"ט, פרסם ארגון הפיקוח הפיננסי הצהרה חריגה בחריפותה. "אנחנו עוקבים מקרוב אחר ההתפתחויות הכלכליות בבריטניה ונמצאים בקשר עם הרשויות", מסר.
"אנחנו מבינים כי החבילה הפיסקאלית הנרחבת נועדה לסייע למשפחות ולעסקים להתמודד עם משבר האנרגיה ולעודד צמיחה באמצעות קיצוצי מסים. בה בעת, בהינתן רמות האינפלציה הגבוהות במדינות רבות, כולל בבריטניה, אנחנו לא ממליצים על חבילות פיסקאליות גדולות ובלתי ממוקדות בשלב זה, שכן חשוב כי המדיניות הפיסקאלית לא תעמוד בניגוד למדיניות המוניטרית". בהודעתה הזהירה הקרן כי התוכנית להורדת מסים קרוב לוודאי תעמיק את הפערים החברתיים ותלבה עליות מחירים.
תוכנית הפחתות המסים שחשף שר האוצר קוואסי קווארטנג היא הגדולה ביותר זה חצי מאה ותמומן באמצעות הלוואות. הודעת קרן המטבע נמסרה מתוקף מעמדה כגוף הפועל לייצוב הכלכלה העולמית, כאשר אחד מתפקידיה הוא להתריע על משברים בהתהוות. בעקבות צלילת הליש"ט לשפל של 37 שנים, הקרן הזהירה כי המהלכים שמתכננת בריטניה רק יזרזו את קצב עליות המחירים, שאותם מנסה הבנק המרכזי למתן באמצעות העלאות ריבית. גם בסוגיה זו הופנתה ביקורת כלפי בריטניה, שלפיה העלאות הריבית היו עד כה מתונות לעומת ציפיות השוק: 0.5% במקום 0.75%. אתמול נסחר המטבע הבריטי סביב 1.07 דולרים.
מאז פרצה דרמת הליש"ט בסוף השבוע מנסה ממשלת בריטניה להרגיע את הרוחות, בעיקר באמצעות התחייבות כי תוכניתה הפיסקאלית שתציג ב־23 בנובמבר תספק פתרון בר־קיימא לריסון יחס החוב־תוצר, בטווח הבינוני. בהתאם, קרן המטבע המליצה כי לקראת מועד זה תבצע בריטניה "הערכה מחודשת" של מהלכי המס שהיא מתכננת, "באופן מיוחד אלה שמיטיבים עם בעלי ההכנסה הגבוהה".
ההצעות שעומדות על הפרק כוללות, בין השאר, את ביטול מדרגת המס העליונה כמו גם את ההגבלות החלות על בונוסים לבנקאים. "אנחנו מתמקדים בשיפור איכות החיים עבור כולם", הדגיש משרד האוצר. בתגובה להמלצות קרן המטבע טען שר הברקזיט לשעבר לורד פרוסט, המקורב לראשת הממשלה ליז טראס, כי גישתה של קרן המטבע הביאה לאורך השנים לצמיחה איטית ולפריון נמוך. "הדרך היחידה קדימה עבור בריטניה היא מסים נמוכים יותר, הגבלה על הוצאות ורפורמה כלכלית משמעותית", אמר בראיון לתקשורת המקומית.
התגובות הזורמות מגורמים פיננסיים ועסקיים בעולם מראות, עם זאת, כי פרוסט נמצא בדעת מיעוט. היועץ הכלכלי של הבית הלבן בריאן דיס, שצוטט בסוכנות רויטרס, ציין כי לא הופתע מהתגובות השליליות של השווקים להודעה הבריטית וכי חשוב להתמקד ב"משמעת פיסקאלית".
גם עצם הודעתה של קרן המטבע עורר סערה. מרק סובל, לשעבר גורם רשמי במשרד האוצר האמריקאי ונציג בקרן, שצוטט ב"פייננשל טיימס", ציין כי ההודעה היתה "חריגה בחריפותה" אך כי הוא תומך בהחלטת הקרן לומר את האמת. עדנאן מזאריי, לשעבר סגן יו"ר הקרן, תיאר את ההודעה כ"חזקה", והוסיף כי הארגון "מודאג במיוחד מהסיכונים של זליגת המשבר", אפשרות שאותה תיאר כ"מוחשית".