סגור
שיכונים בעיר נאנג'ינג במזרח סין משבר נדל"ן דירות
שיכונים בעיר נאנג'ינג במזרח סין (צילום: Costfoto/Nurphoto Via GETTY)

דיווח: סין תרכוש מיליוני בתים ריקים כדי להציל את חברות הנדל״ן

לפי בלומברג, הממשלה בסין שוקלת הצעה שתחייב את הרשויות המקומיות ברחבי המדינה לרכוש מיליוני בתים שלא הצליחו להימכר. מלאי הבתים הלא מכורים טיפס בסין לשיא של 8 שנים - היקף המכירות בשוק המגורים נפל ב-47% בשליש הראשון של 2024

הממשלה הסינית שוקלת רעיונות שאפתניים לחילוץ סקטור הנדל"ן מהמשבר אליו נקלע. לפי דיווח בבלומברג, אחת ההצעות שעלתה לדיון תחייב את הרשויות המקומיות ברחבי המדינה לרכוש מיליוני בתים שלא הצליחו להימכר.
לדברי אנשים המעורים בנושא שביקשו להישאר בעילום שם, מועצת המדינה פנתה למספר מחוזות ורשויות לקבלת משוב על התוכנית הראשונית. סין אמנם התנסתה כבר עם מספר תוכניות פיילוט שנועדו להיפטר מהמלאי העודף של בתים בסיוע מימון ממשלתי, אך זו התוכנית השאפתנית והרחבה ביותר מסוגה.
לפי המקורבים, חברות בבעלות הממשלות המקומיות יתבקשו לעזור במימון הרכישה של בתים שעומדים ריקים, מקבלנים שנקלעו לקשיים. הרכישה תתבצע תמחיר מוזל ותוך שימוש בהלוואות מצד הבנקים הממשלתיים. רבים מהנכסים יומרו לאחר המכירה לדיור בר השגה.
מקורבים ציינו כי בממשלה עדיין דנים בפרטים הסופיים של התוכנית ובודקים אם היא בכלל ישימה, כך שקרוב לוודאי יעברו חודשים לפני שהיא תקבל אור ירוק. ממשרד הדיור לא הגיבו על הדיווח.
המשבר בשוק הנדל"ן הפך לאחת מנקודות התורפה הבולטות של הכלכלה הסינית. בשליש הראשון של 2024 (ינואר-אפריל) נרשמה נפילה של 47% במכירות בשוק הדיור, ומלאי הבתים שלא נמכרו חג קרוב לשיא של 8 שנים. יתרה מכך, המשבר המתמשך עלול להוביל לכך ש-5 מיליון אנשים יאבדו את העבודות שלהם.
לדבריו של ריימונד צ'נג, שעומד בראש חטיבת מחקר הנדל"ן בחברת CGS International Securities, התוכנית תוכל "להזרים נזילות ישירות לחברות הנדל"ן ולשפר את מצבן הפיננסי, ובו בזמן תפחית את המלאי העודף". עוד הוסיף כי מדובר בתוכנית שתטיב עם כל הצדדים. "אך היא דורשת הון רב – לפחות טריליון יואן כדי שההשפעה תהיה משמעותית יותר". אם כי, לפי חלק מההערכות, תג המחיר יהיה גבוה אף יותר ויעמוד על 2 טריליון יואן (277 מיליארד דולר).
פירוש הדבר כי התוכנית תגדיל אף יותר את רמות החוב של הממשלות המקומיות, שכבר זינקו בשנה שעברה ל-56% מהתוצר. התוכנית גם תערער את המאזנים של הבנקים, שמתמודדים גם כך עם עלייה בהלוואות רעילות.
יוזמות נוספות שנועדו לעודד רכישת בתים כוללות תוכניות "טרייד אין" שהושקו ביותר מ-50 ערים בסין, ומציעות לתושבים תמריצים למכור בתים ישנים ולהשתדרג לנכסים חדשים. בדומה, בעיר הנגזהאו הסירו את כל המגבלות על רכישות נדל"ן למגורים.
בבסיס היוזמות הללו ההערכה כי שוק הנדל"ן הסיני יתייצב רק לאחר שיצטמצם הפער בין ההיצע והביקוש. מלאי הבתים שלא נמכרו טיפס בשנה שעברה ליותר מ-334 מיליון מ"ר – הרמה הגבוהה ביותר מאז החל התיעוד ב-2016.