סגור
משבר אקלים

דו"ח חדש: שמונה השנים האחרונות היו החמות ביותר אי פעם

עליית גובה פני הים מאיצה, הפשרת הקרחונים באירופה שוברת שיאים ומזג אוויר קיצוני גורם להרס ומשפיע על חיי מיליונים. דו"ח של ארגון המטאורולוגיה העולמי שהתפרסם היום עם פתיחת ועידת האקלים של האו"ם בשארם א–שייח’ מזהיר כי הרע עוד לפנינו

שמונה השנים האחרונות מסתמנות כחמות ביותר שתועדו אי פעם, וגזי החממה שהצטברו באטמוספרה בשל הפעילות האנושית מאיצים את עליית גובה פני הים ומובילים את המסת הקרחונים הקריטיים ליציבות האקלימית של מערכות כדור הארץ לשיאים חדשים. הטמפרטורה המטפסת נותנת אותותיה באירועי מזג אוויר קיצוניים ״מפקיסטן ועד פורטו ריקו״. כך, לפי דו"ח הביניים של מצב האקלים הגלובלי של ארגון המטאורולוגיה העולמי (wmo) של האו״ם, שהתפרסם היום לרגל פתיחת ועידת האקלים העולמית של האו״ם בשארם־א־שייח’ שבמצרים, שבה ינאמו בימים הקרובים מנהיגים מקצוות העולם. לפי הארגון, ״זה רק עניין של זמן עד שעוד שנה תוכתר כחמה ביותר שתועדה מעולם״.
ארגון המטאורולוגיה העולמי מעריך שהטמפרטורה העולמית הממוצעת בשנת 2022 שתסתיים בעוד חודשיים, תהיה כ־1.15 מעלות צלזיוס מעל הממוצע בעידן הטרום־תעשייתי (1900-1850). היא תסתכם כשנה החמישית או השישית החמה ביותר בהיסטוריה, בשל תופעת האל נינה, ש"ציננה" אותה במעט. אך לא מדובר במגמה ארוכת טווח, כאשר כל שנה מאז 2016 היתה אחת החמות שתועדו מאז החלו מדידות הטמפרטורה.
בשנים האחרונות ההתחממות הגלובלית הגואה גורמת למזג אוויר קיצוני להיות חמור יותר ושכיח יותר ברחבי העולם. קצב עליית גובה פני הים הוכפל מאז שנת 1993, ועלה לשיא חדש השנה, עם כמעט 10 מ״מ מאז ינואר 2020. השנתיים וחצי האחרונות לבדן תרמו 10% לעלייה הכוללת מאז החלו המדידות הלווייניות, לפני כ־30 שנה. הקרחונים, ההכרחיים ליציבות המערכת האקלימית והאקולוגית בכדור הארץ, מאבדים מאסה. בשוויץ 6% מנפח הקרח בקרחון אבדו בין 2021 ל־2022, על פי מדידות ראשוניות. האוקיינוס, האוגר 90% מהחום המצטבר מפליטת גזי החממה, הגיע בשנת 2021 לרמות שיא של התחממות והוא צפוי להמשיך ולהתחמם. גלי חום ימיים הופכים תכופים יותר, וב־2022 כ־55% משטח האוקיינוס חוו לפחות גל חום ימי אחד. בנוסף, בשבוע שעבר קבע דוח האו״ם שאין בנמצא דרך אמינה לבלימת ההתחממות במעלה וחצי, לאור חידלון הממשלות.

1 צפייה בגלריה
אינפו התחממות כדור הארץ שוברת שיאים
אינפו התחממות כדור הארץ שוברת שיאים
אינפו התחממות כדור הארץ שוברת שיאים

מטרת הוועידה בשארם־א־שייח’ היא לרכז מאמצים גלובליים לבלימת עליית הטמפרטורה כך שלא תחצה את סף המעלה וחצי עד סוף המאה, ובכך להקטין את הנזקים הפוטנציאלים. אך פחמן דו־חמצני, מתאן ותחמוצות חנקן נמצאים כעת ברמות שיא באטמוספירה, והעלייה השנתית בריכוזי המתאן, היתה הגבוהה ביותר שנרשמה בהיסטוריה. לדברי מזכ״ל ארגון המטאורולוגיה, פרופ׳ פטרי טאאלאס, ״יש לנו רמות כה גבוהות של פחמן דו־חמצני באטמוספירה כעת, עד שהשגת ה־1.5 מעלות צלזיוס של הסכם פריז, בקושי בהישג יד״.
השנה סיפקה הצצה כואבת לשגרה של אירועי קיצון. במזרח אפריקה, כמות המשקעים היתה מתחת לממוצע במשך 4 עונות רטובות רצופות, והיא הארוכה ביותר מזה 40 שנה. לפי האינדיקציות, גם העונה, תושבי האזור לא ירוו נחת. הבצורת הממושכת מחמירה עוד יותר את מצבי חוסר הביטחון התזונתי בקניה, סומליה ואתיופיה, כאשר כ־19 מיליון בני אדם כבר התמודדו עם אי־ביטחון תזונתי לפני יוני 2022. בפקיסטן, לאחר גל חום שובר שיאים שטף את המדינה גשם שובר שיאים, והוביל להצפות נרחבות. כ־1,700 בני אדם מצאו את מותם ו־33 מיליון בני אדם הושפעו מנזקי ההצפות. 7.9 מיליון בני אדם נעקרו מבתיהם.
לדברי פרופ׳ דניאל רוזנפלד, מומחה במדעי האטמוספירה מהאוניברסיטה העברית וחבר בפאנל המדענים הבין־ממשלתי לשינויי האקלים של האו״ם (ipcc), ״הדו"ח אכן משקף את העובדה שקצב הפליטות מאיץ בעוד שכולם מדברים על הצורך המיידי בהאטה דרסטית. ללא קיום ההבטחות שנתנו בוועידות האקלים, הטמפרטורה עלולה לעלות עד סוף המאה בכ־4.5 מעלות - פי 3 מן הערך של 1.5 מעלות. מי הים יעלו בכמטר אחד, וייתכן ואף הרבה יותר אם תהיה התמוטטות מהירה של הקרחונים בגרינלנד ובאנטארקטיקה . גלי חום קטלניים יהיו שכיחים. מגה בצורות ושטפונות יהיו שכיחים תהיה בעיה גדולה של פליטי אקלים שתגמד את בעיות ההגירה שכיום כבר מהוות אתגר גדול מאוד לאירופה. למעשה לאף אחד בעולם אין מושג איך נגיע לאפס פליטות ב־2050״.