הערכות: בלאק פריידיי בארצות הברית ישבור שיאים, ועונת החגים תחצה רף היסטורי
יום המבצעים נפתח על רקע מכסי טראמפ והחשש מעליות מחירים. לפי תחזית של אדובי, הרכישות המקוונות בארה"ב מהיום ועד יום שני יעלו ב-8.3% לעומת שנה שעברה ויסתכמו ב-11.7 מיליארד דולר, ועונת החגים כולה שמסתיימת בסילבסטר עשויה לחצות לראשונה את רף הטריליון דולר
"בלאק פריידיי" יצא לדרך. מדובר ביום של הנחות ומבצעים המתקיים ביום שישי הרביעי בחודש נובמבר, יום לאחר ארוחת חג ההודיה, ונחשב לתחילת עונת הקניות בארה"ב הנמשכת עד אחרי הסילבסטר. נתוני הקניות מהווים מעין מדד לבריאות הכלכלה, והשנה הם מעוררים במיוחד סקרנות בשל המכסים שהטיל דונלד טראמפ.
בלאק פריידיי: זינוק של 21% בישראל
הישראלים הוציאו עד הצהריים כמעט מיליארד שקל
על פי נתוני שבא, הוצאות האשראי של הישראלים עמדו בין 8:00 ל-14:00 על 989 מיליון שקל
לכתבה המלאה
בלאק פריידיי עבר שינויים לאורך השנים, ובעוד שבמקור הוא הוקדש למכירות פיזיות, כשלקניות מקוונות ניתן יום נפרד – סייבר מנדיי – כיום ההנחות חלות על כל סוגי הקניות. בהתאם, הוא גם הוארך מעבר ליום אחד בלבד. כך, בוולמארט יצאו החודש בשלושה סבבי מבצעים שונים, ואילו אירועי בלאק פריידיי של טארגט נמשכים שבוע.
לפי תחזיות שאספו ב-CNBC, המכירות השנה ישברו שוב שיאים. כך, באדובי מעריכים כי המכירות יעלו ב-8.3% לעומת השנה שעברה, אז הסתכמו ב-10.8 מיליארד דולר ל-11.7 מיליארד דולר השנה. עבור כלל עונת החגים, באיגוד הקמעונאים הארצי מעריכים כי המכירות יעקפו לראשונה את רף הטריליון דולר. באיגוד הקמעונאים אף מעריכים כי מספר שיא של 187 מיליון אנשים, שהם יותר ממחצית האוכלוסייה האמריקאית, יערכו קניות לאורך סוף השבוע של החג, הנמשך עד יום שני.
המכירות השנה יוצאות לדרך על רקע המכסים שהשית טראמפ על מרבית היבוא לארה"ב. לדבריו של אריק גוזיק מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת מונטנה, הקמעונאים כבר ספגו חלק מהמכסים על מנת להימנע מהעלאות מחירים, ולכן לא יוכלו להציע הנחות עמוקות כפי שנהגו בעבר, זאת אם הם רוצים להגיע לרווחיות. "יהיו מבצעים טובים, אבל הם יהיו מוגבלים, ועלינו להיות מציאותיים יותר", אמר. "בעבר, אפשר היה לצפות להנחות של 40%-50%, אך השנה נסתפק בסביבות 20%-30%". בדומה, סקר שערכו בדלויט מצא שהצרכנים יוציאו השנה בממוצע 622 דולר עד יום שני, ירידה של 4% לעומת השנה שעברה. בסקר נפרד, 85% מהצרכנים אמרו שהם מצפים למחירים גבוהים יותר למתנות החג השנה בגלל המכסים.
גם בקרב הרשתות התייחסו למצבם של הצרכנים לנוכח אי הוודאות הכלכלי. "אנחנו יודעים שהצרכנים זהירים. הסנטימנט הוא בשפל של שלוש שנים, לנוכח חששות על עבודות, מחירים ומכסים", אמר ריק גומז, סמנכ"ל המסחר בטארגט. "מה שאנחנו רואים זה בעיקר אי ודאות בשוק וחשש של אנשים מהמחירים הגבוהים", הוסיף לופין סקלי מדלויט. לעומת זאת, רשת מוצרי החשמל והאלקטרוניקה בסט ביי דיווחה השבוע כי הביקוש גבוה במיוחד למחשבים, לפטופים וסמארטפונים המוצעים בהנחות. גם קמעונאיות הבגדים גאפ ואברקרומבי אנד פיץ' פרסמו תחזיות אופטימיות.
עם זאת, מחקר חדש שערכה חברת WalletHub, מצא כי 36% מהפריטים המוצעים בהנחות בבלאק פריידיי למעשה לא נמכרים במחירים נמוכים מכפי שנמכרו בתאריכים 27 באוקטובר עד 17 בנובמבר. "הקמעונאים משנים כל הזמן את המחירים, כך שהם יכולים לארוז מחדש משהו ולהגיד שהוא במבצע של בלאק פריידיי, כשבפועל הוא באותה הנחה כפי שהיה לפני מספר שבועות", אמרה ל-CNBC מומחית הצריכה אנדריאה וורוך.































