סגור
פסולת חלל
פסולת חלל. "סיכון פוטנציאלי להתנגשויות". (צילום: יחצ)

לראשונה: ארה"ב הטילה קנס על חברה שלא פינתה פסולת חלל

חברת דיש נטוורק נקנסה ב-150 אלף דולר לאחר שלא פינתה לוויין ישן. לפי נאס"א, יש יותר מ-25 אלף חלקי פסולת חלל באורך של יותר מ-10 ס"מ: "אפילו שבב של צבע יכול להיות קטלני לאסטרונאוט שמטייל בחלל"

ועדת התקשורת הפדרלית (FCC) בארצות הברית קנסה את דיש נטוורק (Dish Network) ב-150 אלף דולר בגין אי פינוי של לוויין ישן. החברה הודתה באחריותה ללוויין והסכימה לפעול לפי "תוכנית ציות" ל-FCC.
זבל חלל, הנקרא רשמית פסולת חלל, מורכב מחלקי טכנולוגיה כמו לוויינים ישנים וחלקי חלליות שאינם בשימוש. פסולת זו נמצאת במסלול שסביב כדור הארץ ועלולה לגרום להתנגשויות. לפי ה-FCC, הלוויין של דיש מהווה סיכון פוטנציאלי ללוויינים אחרים המקיפים את כדור הארץ בגובה שבו הוא נמצא.
הלוויין של דיש ששוגר לראשונה ב-2002, היה במסלול גיאוסטציונרי (מסלול מעגלי סביב כדור הארץ מעל קו המשווה), המתחיל בגובה של 36 אלף ק"מ מעל פני כדור הארץ. בסוף חייו של הלוויין ב-2022, נדרשה דיש להרחיק אותו כ-300 ק"מ מכדור הארץ, אך הסתפקה בהרחקה של 11 ק"מ בלבד.
"ככל שפעולות הלוויין הופכות נפוצות יותר וכלכלת החלל מואצת, עלינו להיות בטוחים שהמפעילים עומדים בהתחייבויותיהם", אמר ראש לשכת האכיפה של ה-FCC, לויאן איגל. "זהו הסדר פורץ דרך המבהיר של-FCC יש סמכות ויכולת לאכוף את חוקי פסולת החלל החשובים מאוד", הוסיף.
הקנס של 150 אלף דולר הוא חלק זעיר מההכנסות הכוללות של דיש, שעמדו על 16.7 מיליארד דולר ב-2022. עם זאת, הקנס עדיין עשוי להשפיע על מפעילי לוויינים אחרים, אמרה ד"ר מייגן ארגו, מרצה בכירה לאסטרופיזיקה באוניברסיטת מרכז לנקשייר. "העובדה שבפעם הראשונה הם השתמשו בסמכויות הרגולטוריות שלהם עשויה בהחלט לגרום לשאר התעשייה לשים לב", ציינה ארגו. "עצם העובדה שהם אכפו פעם אחת אומרת שהם צפויים להמשיך לאכוף. ככל שיש יותר דברים במסלול, כך יש יותר סיכון להתנגש בהם ולגרום לפסולת לנוע במהירות גבוהה ולהמשיך לפגוע בלוויינים אחרים, וכך לתגובת מפולת", הוסיפה.
ההערכה היא שיותר מ-10,000 לוויינים שוגרו לחלל מאז ששוגר הראשון ב-1957 - למעלה ממחציתם יצאו מכלל שימוש. לפי נאס"א, יש יותר מ-25 אלף חלקים של פסולת חלל באורך של יותר מ-10 ס"מ כל אחד. מנהל נאס"א ביל נלסון אמר ל-BBC ביולי שזבל חלל הוא "בעיה גדולה", שבעקבותיה היה צורך להרחיק את תחנת החלל הבינלאומית מהפסולת העוברת על פניה. "אפילו שבב של צבע... שמגיע לכיוון הלא נכון במהירות של 28 אלף ק"מ לשעה, יכול לפגוע באסטרונאוט שעושה טיול בחלל. זה יכול להיות קטלני", אמר.