סגור

המו"מ בין קייב למוסקבה יעבור לטורקיה. מקרון נגד דברי ביידן: "להימנע מהסלמה"

כשברקע נמשכים הקרבות ואחרי שרוסיה הצהירה על סיום "השלב הראשון" בפעילותה באוקראינה, הודיעה הממשלה בקייב כי השיחות להפסקת אש יתחדשו מחר פנים-אל-פנים בטורקיה. ארדואן טען להסכמה על כמה נקודות מחלוקת, שר החוץ האוקראיני דחה זאת: "אין קונצנזוס". נשיא צרפת מתח ביקורת מרומזת על ביידן, שאמר כי פוטין "לא יכול להישאר בשלטון" – ועורר הדים בעולם: "לא הייתי משתמש במילים כאלו, עלינו למנוע אובדן שליטה"

אחרי ימים ארוכים שבהם התנהל בעצלתיים המשא ומתן להפסקת אש בין רוסיה לאוקראינה, הערב (ראשון) הודיעה הממשלה האוקראינית כי נציגי הצדדים ייפגשו מחר פנים-אל-פנים בטורקיה. חבר המשלחת האוקראינית למו"מ, דויד ארחמיה, מסר כי סוכם היום שהשיחות ייערכו בארצו של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן – שכמו ראש ממשלת ישראל נפתלי בנט מנסה לתווך בין הצדדים – ממחר ועד יום רביעי.
ארחמיה לא ציין היכן השיחות ייערכו בטורקיה. השליח הרוסי למו"מ, ולדימיר מדינסקי, אמר היום מצדו כי הן יחלו רק מחרתיים, ולא ציין שהן ייערכו בטורקיה. זו, נזכיר, כבר אירחה בשטחה מפגש ראשון מתחילת המלחמה – ואחרון עד כה – בין שרי החוץ של אוקראינה ורוסיה, אך המפגש ההוא מלפני כשלושה שבועות בין דמיטרו קולבה האוקראיני לסרגיי לברוב הרוסי לא הניב פריצת דרך כלשהי – כמו גם שאר השיחות שנערכו בבלארוס או מרחוק, בשיחות וידאו.

3 צפייה בגלריה
שרידי כלי רכב צבאי של רוסיה בסומי
שרידי כלי רכב צבאי של רוסיה בסומי
שרידי כלי רכב צבאי של רוסיה בסומי, בסוף השבוע
(AFP)
עד כה הצליחו הצדדים להגיע להסכמות רק בדבר הקמת מסדרונות הומניטריים לפינוי תושבים מערים נצורות, אך קייב טענה שוב ושוב כי גם במקרים הללו רוסיה הפרה את הסיכומים והמשיכה להפגיז, ומוסקבה סיפקה אף היא האשמות דומות. מוקדם יותר השבוע טען הנשיא הטורקי ארדואן כי עד עתה הגיעו האוקראינים והרוסים להסכמה על ארבע סוגיות מתוך שש שעלו במו"מ: הישארותה של אוקראינה מחוץ לברית נאט"ו, שימוש בשפה הרוסית בתוך אוקראינה, ופירוזה לצד קבלת ערבויות ביטחוניות. עם זאת, שר החוץ האוקראיני קולבה טען בסוף השבוע שלא הושג "קונצנוס" כלשהו על אף אחת מנקודות המחלוקת המרכזיות מול רוסיה.
ההודעה על העברת המשא ומתן לטורקיה מגיעה כשברקע ממשיכים בעולם לנסות ולהבין את פשר משמעות ההצהרה של מוסקבה ביום שישי האחרון, ולפיה סיימה את "השלב הראשון" של מה שהיא מכנה "מבצע צבאי מיוחד" באוקראינה. מעתה, הכריזה, היא תתמקד בפעילות בחבל דונבאס שבמזרח המדינה, מעוזם של הבדלנים הפרו-רוסים – שלפי רוסיה הצליחו לאורך החודש האחרון לכבוש שטחים נוספים בשני המחוזות מהם שמורכב החבל, דונייצק ולוהנסק. בעולם היו מי שפירשו זאת כניסיון רוסי "לרדת מהעץ" שעליו טיפס הנשיא ולדימיר פוטין, כשהכריז בתחילת הפלישה על יעדים דרמטיים כמו "דה-נאציפיקציה" של אוקראינה כולה. זאת, לנוכח הכישלונות שעמם מתמודד הצבא הרוסי בשטח וחוסר יכולתו להשיג יעדים מרכזיים – להערכת המערב – ובראשם כיתור הבירה קייב (מוסקבה הכחישה בהצהרה שלה בסוף השבוע שזה היה היעד שלה בקרבות באזור).
פרשנים אחרים, וגורמים באוקראינה עצמה, הזהירו כי ייתכן שמדובר בתעלול רוסי, וכי רוסיה עשויה כעת לאסוף כוחות חדשים ולארגן מחדש את הכוחות הקיימים שלה, במטרה לצאת למתקפה נרחבת נוספת – אולי בניסיון מחודש לכתר את קייב. המתקפות הרוסיות, יש להדגיש, נמשכו לאורך סוף השבוע ברחבי אוקראינה, ובין היתר הופצץ אתמול מתקן דלק בעיר לבוב שבמערב המדינה, במה שאולי היה מתקפה סמלית לנוכח ביקורו של הנשיא האמריקני ג'ו ביידן בפולין השכנה.

יחידות רוסיות בצ'רנוביל "חזרו לבלארוס"

ההפגזות הרוסיות נמשכות גם באזור קייב, חרף הטענות של האוקראינים על הצלחות מרשימות בקרבות בינם לבין הרוסים באזור הזה – טענות שאותן מגבים גם גורמי ביטחון במערב, ולפיהם הרוסים נסוגים בחלק מהאזורים ליד קייב, ובאזורים אחרים "מתחפרים" בעמדות הגנתיות. ב"ניו יורק טיימס" דווח בצהריים כי אתמול הופגזה העיירה בויארקה שליד הבירה, לראשונה מאז הפלישה הרוסית, וחמישה בני אדם נפצעו במתקפה הזו. קרבות קשים מתחוללים כעת גם באירפין שממערב לקייב, ולפי הדיווח ב"טיימס" אתמול אף נרשמה תקרית אחת לפחות שבה חיילים אוקראינים פתחו בירי באמצעות רובים באחת משכונותיה החיצוניות של הבירה עצמה, לעבר מה שנטען כי היה כוח ריגול רוסי.
3 צפייה בגלריה
הרס בחרקוב. אוקראינה תתמקד רק בדונבאס?
הרס בחרקוב. אוקראינה תתמקד רק בדונבאס?
הרס בחרקוב. אוקראינה תתמקד רק בדונבאס?
(AP)
הצבא האוקראיני דיווח בצהריים כי מספר יחידות של צבא רוסיה, שהוצבו באזור הסגור של הכור המושבת בצ'רנוביל, מצפון לקייב, החלו לסגת אחורה וחצו חזרה את הגבול עם בלארוס. בצבא האוקראיני הדגישו כי מדובר בנסיגה חלקית בלבד, וטענו כי היא נעשית על רקע אבידות כבדות של הרוסים בקרבות. בהודעה שפרסם הועלתה האפשרות שמטרת הנסיגה החלקית היא התארגנות מחדש של הכוחות – לקראת האפשרות כאמור של ניסיון מחודש לכיתור קייב.
קרבות נמשכים גם באזורים אחרים באוקראינה, בעיקר במזרח ובדרום. אתמול טען הצבא האוקראיני כי הצליח לשחרר כמה יישובים במתקפת-נגד סמוך לעיר המופגזת חרקוב שבצפון-מזרח המדינה, וכן יישובים כ-100 ק"מ צפונית-מערבית לעיר הנצורה מריופול, שבדרום-מזרח אוקראינה. גם מחרסון שבדרום, העיר הגדולה ביותר שעד כה נכבשה על ידי הרוסים, מגיעים כעת דיווחים על קרבות בין הצדדים.

מקרון ימשיך לדבר עם פוטין

בינתיים, אמירתו אמש של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ולפיה פוטין לא יכול להישאר עוד בשלטון ממשיכה לעורר הדים בעולם, כשגורמים במערב מביעים חשש כי היא תביא רק להסלמה במתיחות. אחר הצהריים הזהיר מכך גם נשיא צרפת עמנואל מקרון, שאמר לתקשורת בארצו כי לא היה עושה שימוש באותן מילים שבהן משתמש כעת ביידן, שבימים האחרונים כינה את פוטין גם "פושע מלחמה", "דיקטטור רצחני" ו"קצב". לדברי מקרון, אמירות שכאלו פוגעות ביכולת לשמור על ערוץ תקשורת פתוח מול פוטין, במטרה להביא להפסקת אש.
"אנחנו צריכים להיצמד לעובדות, לעשות הכול כדי שהסיטואציה לא תצא מכלל שליטה", אמר מקרון לערוץ הטלוויזיה France-3. "לא הייתי משתמש במינוחים הללו, בגלל שאני ממשיך לדבר עם הנשיא פוטין – וכיוון שמה שאנחנו רוצים לעשות, באופן קולקטיבי, הוא לעצור את המלחמה שרוסיה פתחה באוקראינה, מבלי לנהל מלחמה ומבלי להביא להסלמה".
מקרון הדגיש כי ארה"ב היא בעלת ברית חשובה של צרפת, אך הוסיף: "אנחנו חולקים הרבה ערכים משותפים, אבל אלו שחיים ליד רוסיה הם האירופים". מקרון, נזכיר, ניסה למצב עצמו כמתווך מרכזי בין המערב לנשיא רוסיה עוד בתקופה המתוחה שקדמה לפלישה הרוסית, ובאותה עת אף נפגש עם פוטין בקרמלין. מאז הפלישה שוחח עמו כמה פעמים בטלפון, והיום או מחר הוא צפוי לשוחח עמו פעם נוספת, ולדבריו ינסה במהלכה לקדם פתיחת מסדרון הומניטרי לפינוי תושבים ממריופול הנצורה, שחווה את המשבר ההומניטרי החמור ביותר באוקראינה.
3 צפייה בגלריה
ביידן ומקרון בוועידת נאט"ו בשבוע שעבר
ביידן ומקרון בוועידת נאט"ו בשבוע שעבר
ביידן ומקרון בוועידת נאט"ו בשבוע שעבר, בבריסל. "להימנע מהסלמה"
(EPA)
את הדברים השנויים במחלוקת של ביידן, נזכיר, הוא השמיע אמש בנאום שנשא בטירה המלכותית בוורשה, אירוע שבו חתם ביקור הזדהות בן ארבעה ימים ביבשת אירופה בצל המלחמה באוקראינה. כשביידן דיבר על פוטין הוא אמר "למען האל, האיש הזה לא יכול להישאר בשלטון". דבריו הוצגו מיד בתקשורת העולמית כקריאה להחלפת המשטר ברוסיה, אבל בתוך זמן קצר פרסם הבית הלבן הודעה שבה טען כי הנשיא לא קרא לשינוי המשטר, אלא התכוון שאסור לאפשר לפוטין ליהנות משליטה בשכנותיה של רוסיה. ההודעה גרמה להרמת-גבות בהתחשב בכך שביידן אמר את הדברים במהלך נאום שהוכן מראש ושכל מילה שתוכננה בו נבחרה בקפידה.
בעולם מזהירים כי הצהרת ביידן אמש עלולה לשמש את מוסקבה כדי לטעון שצדקה לאורך כל הדרך כשטענה כי וושינגטון מנסה להתערב בענייניה הפנימיים. כבר בעשור הקודם, נזכיר, טען פוטין כי מזכירת המדינה דאז הילרי קלינטון עמדה מאחורי ההפגנות הגדולות נגדו ברוסיה ב-2012. לפי הערכות זו אחת הסיבות לכך שהורה לאנשיו לשבש את מערכת הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016 ולהביא לניצחונו של דונלד טראמפ עליה. כעת, כך טוענים דיפלומטים ופרשנים, עלולה הצהרת ביידן לדחוק עוד יותר את פוטין לפינה, להגביר את הלחץ עליו – ולגרום לו להגדיל את הסיכון.
אמש, דקות אחרי הצהרת הנשיא האמריקני, מסר דוברו של פוטין דמיטרי פסקוב תגובה ראשונה על הקריאה הנפיצה, ואמר: "ביידן לא מחליט, נשיא רוסיה נבחר על-ידי הרוסים". בהמשך היום הוא עשוי למסור תגובה נרחבת יותר. אמירה נחרצת יותר השמיע הערב האוליגרך הרוסי אולג דריפסקה, שטען כי נאומו של ביידן מעיד על "התגייסות אידיאלוגית נוראית" שמתבצעת כעת, "מצד כל הצדדים" כלשונו, באופן שעלול לדבריו למנוע את סיום המלחמה בזמן הקרוב – ולגרור אותה על פני כמה שנים. דריפסקה ציין כי חשב בתחילה שהסכסוך, אותו הגדיר "משוגע", היה יכול להסתיים באמצעות המשא ומתן כבר לפני שלושה שבועות.
בהצהרה נוספת שעלולה להסלים את המתיחות אמר הבוקר לאוניד פסצ'ניק, ממנהיגי המורדים הפרו-רוסים במחוז לוהנסק, כי אנשיו עשויים לקיים בשטח שבשליטתם משאל עם על האפשרות לצרף את המחוז הבדלני לרוסיה. מוסקבה, נזכיר, הכירה באזורי המורדים בלוהנסק ודונייצק כ"רפובליקות עממיות" – כלומר מדינות עצמאיות – ערב פלישתה לאוקראינה, והיא מאשימה את הממשלה בקייב ברצח עם נגד תושביו הרוסים והפרו-רוסים של החבל. אוקראינה והמערב דוחים את ההאשמות הללו בתוקף, ומדגישים כי מדובר רק בתירוץ רוסי לפלישה.

שרים לשלום בעולם: "אנרגיה מיוחדת"

במשרד החוץ האוקראיני הבהירו אחר הצהריים כי קייב לא תסכים בשום פנים ואופן למשאל עם שכזה, כפי שערכה רוסיה גם בחצי האי קרים ארחי סיפוחו ב-2014. "כל משאלי העם המזויפים בשטחים הכבושים חסרי משמעות ואין להם תוקף משפטי", מסר משרד החוץ בקייב. "במקום זאת, רוסיה תתמוד עם תגובה חריפה אף יותר של הקהילה הבינלאומית, ועם בידוד עולמי הולך וגובר".
בתוך כך, הערב הודיעו הרשויות ברוסיה כי הן אוסרות על כלי תקשורת במדינה לפרסם ריאיון שהעניק להם הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי. מדובר בריאיון הראשון שהעניק זלנסקי לתקשורת הרוסית מאז תחילת המלחמה. הרשויות הרוסיות לא סיפקו הסבר רשמי לאיסור על פרסום הריאיון, אך מאז תחילת הפלישה מנהל משטר פוטין מבצע דיכוי של ממש נגד כל סוג של ביקורת נגד המלחמה או אף כינויה כמלחמה, ולא "מבצע צבאי מיוחד" כפי שמוסקבה מגדירה אותה. אלפי מפגינים נעצרו, וחוק חדש מאפשר לשלוח לכלא, עד ל-15 שנה, כל מי שיפיץ לכאורה "פייק ניוז" על פעילות הצבא הרוסי.
לצד הפגנות התמיכה באוקראינה, שנערכו בסוף השבוע בערים ברחבי העולם, הבוקר נערכה מחווה יוצאת דופן כאות הזדהות עם העם האוקראיני: יותר מ-1,000 מקהלות מקומיות בכמה מדינות השתתפו יחדיו באירוע מוזיקלי שבו קראו לשלום באוקראינה. המופע שנוהל על ידי "ארגון המקהלות הספרדי למען השלום" שודר בשידור חי ביוטיוב, והשתתפו בו מקהלות מספרד, פורטוגל, בריטניה, איטליה ומקיסקו. במדריד, מאות התאספו לצורך המחווה המוזיקלית במוזיאון ריינה סופיה, כשחלקם נושאים עמם שלטים ובהם כתוב "שלום", בעוד אחרים מנופפים בסרטים בצבעי כחול-צהוב, צבעו של דגל הלאום האוקראיני. "זה מאוד נוגע ללב, אני רגיל לשירת מקהלות כבר שנים ארוכות, אבל זה מרגש. זה יוצר אנרגיה מיוחדת שאני מקווה שתעזור לאנשים שסובלים כעת", אמר לסוכנות הידיעות רויטרס מייטה מרטין, אחד המשתתפים במקהלה ששרה בבירה הספרדית.