סגור
financial times
פריטים של דיור בכלבו הרודס בלונדון
פריטים של דיור, בכלבו הרודס בלונדון. בגדי נוחות ממותגים לצעירים (צילום: רויטרס)

דור ה־Z וכסף חדש בהודו ימנפו את מגזר היוקרה ב־2023

למרות סכנה של מיתון גלובלי, מחקר צופה כי ענקיות היוקרה ובראשן LVMH ייהנו מצמיחה בשנה הבאה אחרי שהמגפה הרגילה את הצרכנים לאי־יציבות כלכלית. בניגוד ל־2008, צרכנים לא מתביישים להחצין מותרות

צרכנים צפויים להמשיך ולרכוש מוצרי יוקרה למרות האפשרות למיתון עולמי ויסייעו בהרחבת המגזר ששוויו 353 מיליארד יורו ב־3%-8% לפחות בשנה הבאה - כך לפי נתוני מחקר חדש. התחזית שפרסמו אנליסטים בחברת המחקר ביין בשיתוף עם עמיתים בחברת אלטאגאמה מגיעה בעקבות שנה חזקה נוספת עבור שוק מוצרי היוקרה, עם עלייה של 15% במכירות ב־2021 וב־2022, זאת ברקע זינוק עולמי באינפלציה וסגרים ממושכים בסין. עם זאת, רוב הצמיחה - כ־60% ממנה - נרשמה בשל עליות מחירים של תיקים ומוצרי יוקרה אחרים - כך לפי מחברי הדו"ח.
מנהלי חברות היוקרה הפגינו אופטימיות זהירה בשיחות אחרונות שקיימו עם משקיעים במקביל לפרסום הדו"חות הפיננסיים. כך, החברה המובילה במגזר, LVMH, דיווחה על זינוק של 19% במכירות ברבעון השלישי לעומת הרבעון המקביל אשתקד, בעוד חברת קרינג שבבעלותה גוצ'י, והמתחרה שלה הרמס הציגו שתיהן עליות של 14% בהכנסות.
"ההיחלשות הכלכלית טרם נכנסה להילוך גבוה, אם בכלל זה יקרה", אמר ז'אן ז'אק גויוני, סמנכ"ל הכספים של LVMH בשיחה עם משקיעים בחודש שעבר.
אף כי מגזר היוקרה איננו חסין בפני מיתון, הוא עמיד יותר לזעזועים פיננסיים מכפי שהיה בתקופת המשבר הגלובלי של 2008-9, כך לפי קלאודיה ד'ארפיציו, שותפה בביין, שאמרה את הדברים ל"פייננשל טיימס". הסיבה לכך היא שהיקף גדול יותר של מכירות מרוכז כעת בקרב האולטרה־עשירים שהכנסתם הפנויה לא צפויה להיות מושפעת ממשבר כלכלי.
לפי המחקר, 2% העליונים של צרכני היוקרה מייצגים 40% מכלל המכירות בהשוואה ל־35% ב־2009, ציינה ד'ארפיציו. "הלקוחות הללו שימשו מנוף משמעותי של חסינות והם לא בהכרח עושים את הקניות שלהם בחנויות. הם יותר בעניין של אירועים פרטיים, קניות אישיות. המותגים יכולים לעבוד אתם גם כשהחנויות סגורות", היא הוסיפה.
רוח גבית המנשבת בעקבות המגפה מפצה גם היא על הירידה באמון הצרכנים. מגפת הקורונה הרגילה את הצרכנים "לסביבה כלכלית לא יציבה", מציינת ד'ארפיציו. יתרה מכך, החיסכון שהצטבר במהלך המגפה - ועומד על סכום גלובלי של 3 טריליון דולר - עודד גם הוא רכישות יוקרה לאחר שלקוחות ביקשו לרענן את המלתחה. בניגוד למשבר 2008-9, הצרכנים גם לא מתביישים כעת להציג לראווה את המותרות שרכשו.
למרות ששוק היוקרה הסיני טרם התאושש מהמגפה, הרי שאם סין תגמיש את מדיניות האפס קורונה ואת מגבלות הנסיעה, מכירות היוקרה קרוב לוודאי יגיעו לקצה העליון של תחזית הצמיחה של ביין בשנה הבאה, כלומר בין 6% ל־8%. בשבוע שעבר, בייג'ינג מיתנה את חובת הסגר עבור מי שבאו במגע ישיר עם חולי קורונה וכן עבור נוסעים בינלאומיים, למרות שהמדיניות הרחבה של אפס קורונה נותרה בעינה.
צמיחת שוק היוקרה הגלובלי צפויה להתעצם אחרי 2023, ולפי תחזיות ביין תירשם עלייה מצרפית של 60% במכירות בשנים 2022 עד 2030. בעוד לא תהיה "סין נוספת" שתתמרץ עלייה משמעותית בהוצאות, אנשים שהונם צומח, במדינות כמו הודו, דרום קוריאה ומקסיקו יוסיפו כ־10 מיליון לקוחות יוקרה חדשים בשנה.
צעירים ישחקו גם הם תפקיד מפתח, כאשר בני דור ה־Z, ילידי 1997-2012, צפויים לייצג כשליש מכלל רכישות היוקרה עד סוף העשור הנוכחי. הצעירים הללו נכנסים לשוק בגיל צעיר יותר מקודמיהם בני דור המילניום ומתחילים לרכוש מוצרי יוקרה בסביבות גיל 15 לעומת 18־20 עבור המילניאלס. ביין מייחסים את הטרנד הזה לאסטרטגיות התקשורת החזקות של המותגים ולהתרחבות של קטגוריות המוצרים, למשל, לאימוניות או בגדי נוחות הנצרכים על ידי בני נוער. שלא כמו הדורות הקודמים שהעדיפו להימנע מהמותגים שהוריהם רוכשים, הצעירים בני דור ה־Z גם אוהבים את אותם מותגי יוקרה כמו המבוגרים - ואלה חדשות טובות לחברות המובילות במגזר.