סגור
שוטרים ומפגינים בהתפרעויות פרו פלסטיניות בקמפוס UCLA
שוטרים ומפגינים, השבוע ב־UCLA. "ביידן צריך לגנות את תומכי חמאס" (צילום: Etienne LAURENT / AFP)

FT
"קשה למצוא דלק טוב יותר לרפובליקנים מההפגנות בקמפוסים"

חצי שנה לפני הבחירות לנשיאות, ההתפרעויות הפרו־פלסטיניות דחקו לשוליים את משפטו של דונלד טראמפ וליבו טענות על חולשתו של ביידן. אנליסט: "המחאות משרתות את הנרטיב שלפיו טראמפ מגיע כדי לסדר את הבלגן"

רפובליקנים מנצלים את המהומות שפרצו באוניברסיטאות ברחבי ארצות הברית להשתלחות בנשיא ג'ו ביידן. לטענתם, משום שכשל בבלימת המחאות נגד המלחמה בעזה, ארצות הברית תחת מנהיגותו מצטיירת כמאבדת שליטה.
ההתפרעויות בקמפוסים מדגישות את המתיחות הקיימת במפלגה הדמוקרטית בכל הנוגע לתגובת ביידן למלחמה והסיטו את תשומת הלב ממשפטו של דונלד טראמפ — הנשיא לשעבר והמועמד הרפובליקני לנשיאות, שמואשם בזיוף מסמכים בפרשת דמי שתיקה. "הדמוקרטים ניסו לעשות עניין גדול מכתבי האישום נגד טראמפ אבל אלה התגמדו מול המחאות", הסביר ג'ון פיהרי, אסטרטג של המפלגה הרפובליקנית.
בעוד תמונות של שוטרים הפושטים על בניינים שעליהם השתלטו מפגינים באוניברסיטת קולומביה ושל מפגינים התוקפים את המאהל הפרו־פלסטיני באוניברסיטת קליפורניה כבשו את הכותרות בשבוע האחרון, טראמפ ניצל הפוגה במשפטו לטובת עצרות תמיכה בוויסקונסין. הוא קרא לראשי האוניברסיטאות "לפרק מיד את המאהלים, לחסל את הקיצונים ולהחזיר את הקמפוסים שלנו לכל הסטודנטים הנורמליים שרוצים מקום בטוח ללמוד בו". טראמפ שיבח גם את הפשיטה של רשויות החוק בניו יורק. "המשטרה הגיעה ובתוך שעתיים הכל נגמר. היה פשוט מקסים לראות את זה".
בדומה, בפוקס ניוז, אחד המגישים השמרנים אמר שהמראות בקמפוסים מזכירים מדינת "עולם שלישי", כאשר הגישה הכללית של הפרשנים מהימין היתה תקיפת פוליטיקאים דמוקרטים בשל המחאות. "נשיא ארצות הברית לשעבר עומד למשפט, והבריונים האלה עושים מהומות", אמר מייק האקבי, לשעבר מושל ארקנסו, שהתארח בתוכנית.
בבית הלבן פעלו להרחיק את עצמם מהמחאות האלימות ביותר, ובהודעה רשמית גינו "שיח שנאה מסוכן" בציינם כי על ההפגנות להיות "לא אלימות, וחוקיות". לפי קארין ז'אן־פייר, דוברת הבית הלבן, הנשיא יישא השבוע נאום על אנטישמיות ומקבל בקביעות עדכונים על המחאות.
ועדיין, הרפובליקנים מנצלים את המהומות כדי להציג את ביידן כחלש וכמי שמסרב להתעמת עם מבקריו מהשמאל ולכן נמנע מהצהרות לוחמניות. "מתי הנשיא בכבודו ובעצמו ולא דובריו יגנה את העזתים הקטנים האלה אכולי השנאה?", אמר הסנטור הרפובליקני טום קוטון. "הנשיא ביידן צריך לגנות את תומכי חמאס בקמפוסים מבלי להתחמק מהצהרות על כך שישראל נלחמת במלחמה צודקת למען הישרדותה".
להערכת פיהרי, הבעיה של ביידן היא "שאיש לא מתייחס אליו" והמפגינים לא חוששים ממנו. "הוא צריך לתמוך בחוק וסדר. הוא כמו הורה שנותן לילדים עוד ממתקים כדי להרגיעם".
יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון הרפובליקני מיהר להגיע לאוניברסיטת קולומביה כדי להציג מסר פוליטי ברור נגד המוחים, מיד לאחר שבקונגרס אישרו את חבילת הסיוע לאוקראינה, שנחשבה שנויה במחלוקת במפלגתו וכמעט הובילה להדחתו. "קשה למצוא דלק טוב יותר לרפובליקנים ממחאות שמאל בקמפוסים", אמר קייל קונדיק, אנליסט במרכז לפוליטיקה באוניברסיטת וירג'יניה. "זה משרת את הנרטיב הרחב יותר שלהם סביב הבחירות, שלפיו טראמפ מגיע כדי לסדר את הבלגן".
ההשלכות הפוליטיות מעוררות השוואות למחאות נגד מלחמת וייטנאם, שהאירו באור שלילי את הוועדה הדמוקרטית ב־1968 ועזרו לסלול את דרכו של ריצ'רד ניקסון לניצחון נגד יוברט המפרי בבחירות שהתקיימו באותה שנה. כעת, פחות מארבעה חודשים לפני הוועדה הדמוקרטית, ביידן מהלך על חבל דק בין גינוי המחאות להרחקת פרוגרסיבים צעירים, שלקולם הוא זקוק.
ארגון הסטודנטים The College Democrats of America המקושר עם הוועדה הדמוקרטית הלאומית, הודיע השבוע כי הוא תומך בכהונה שנייה לביידן, אך הוסיף כי לסטודנטים יש את "ההבנה המוסרית לראות את המלחמה כפי שהיא: הרסנית, לא מוצדקת וגורמת לרצח עם". בארגון העבירו ביקורת נגד הרפובליקנים בטענה שהם "מגדירים את כל המוחים כאחוזי שנאה", וגם ביקרו את אסטרטגיית "חיבוק הדוב" של ביידן כלפי ראש הממשלה נתניהו. עם זאת, מתקפת הרפובליקנים לא בהכרח תניב תוצאות. ניסיונות קודמים שעשו ב־2020 ובבחירות האמצע ב־2022 להציג את ביידן והדמוקרטים כבלתי כשירים לשמור על החוק והסדר לא התגלו כיעילים במיוחד, ובמרבית המקרים, נושאים אחרים תפסו את מרכז הבמה. יתרה מזאת, הדמוקרטים מאשימים את הרפובליקנים בצביעות ומציינים כי רבים מהם הגנו על המהומות בגבעת הקפיטול ב־6 בינואר 2021. הם גם מצטטים את אחד המשפטים השנויים במחלוקת של טראמפ, שלפיו היו "אנשים טובים בשני הצדדים" בהפגנה גזענית בשרלוטסוויל ב־2017.
קונדיק ציין כי אף שההפגנות הן נושא "נוח" לרפובליקנים, ההערכה היא עדיין למרוץ צמוד. לפי סקר FiveThirtyEight, טראמפ מוביל ב־0.7% על פני ביידן.