סגור
טנקים משוריינים של צה"ל ב רצועת עזה מלחמת עזה 15.11.2023
טנקים של צה"ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה"ל)

ביידן חתם: אושר הסיוע האמריקאי לישראל - 14 מיליארד דולר

חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן, בהיקף כולל של 95 מיליארד דולר, אושרה ברוב גדול בסנאט - והנשיא האמריקאי חתם על החוק; כ–10 מיליארד דולר יופנו לתוכניות סיוע הומניטרי לתושבי רצועת עזה

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן חתם הערב (רביעי) על חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן; זאת לאחר שהלילה אישר הסנאט האמריקאי את החוק בנושא, בהצבעה סופית, וברוב של 79 מול 18.
למרות הביקורת על ישראל המושמעת בחלקים במפלגה הדמוקרטית, 15 מ-18 המתנגדים בסנאט למתן הסיוע היו מהמפלגה הרפובליקאית, ושלושה הם מחוקקים דמוקרטים.
ביידן, שלחץ במשך חודשים על אישור הסיוע, אמר כי מדובר בהיבט קריטי של תפיסת הביטחון הלאומי של ארה"ב. הוא הוסיף כי החבילה תסייע בין היתר "לחדש את ההגנה האווירית של ישראל", וציין כי הסיוע "יגדיל משמעותית גם את הסיוע ההומניטרי לתושבי רצועת עזה. ישראל חייבת להבטיח שהסיוע יגיע לפלסטינים ללא דיחוי".
בשבוע שעבר אישר בית הנבחרים את חבילת הסיוע, שעומדת על 95 מיליארד דולר. מתוך סכום זה, הסיוע לישראל עומד על כ-14 מיליארד דולר. כ-9–10 מיליארד דולר יופנו לתוכניות סיוע הומניטרי לתושבי רצועת עזה וכ-2.5 מיליארד דולר עבור הכוחות שמחזיק צבא ארה"ב במזרח התיכון. הסיוע לאוקראינה עומד על כ-61 מיליארד דולר, ולטייוואן - על כ-8 מיליארד דולר.
מתוך כספי הסיוע המיוחד לישראל כ-5.5 מיליארד דולר יופנו להאצת תהליכי הייצור וההצטיידות במיירטים של מערכות ההגנה "כיפת ברזל" ו"קלע דוד" של רפאל. מאז פרוץ המלחמה ישראל עשתה שימוש נרחב במיירטים של מערכות הגנה אלה ויש צורך בהגדלת המלאים שלהם לקראת תרחישי הסלמה נוספים באזור.
מדובר במיירטים המיוצרים בידי רפאל, שמחזיקה בתשתיות ייצור גם בארה"ב מתוקף שיתופי הפעולה שלה עם התעשיות הביטחוניות האמריקאיות. סכום זה אמור לכלול גם את האצת תוכנית הפיתוח של מערכת ההגנה באמצעות לייזר רב-עצמה "מגן אור", גם היא של רפאל.