סגור
מטוס של אמריקן איירליינס בלוס אנג'לס
מטוס של אמריקן איירליינס בלוס אנג'לס (צילום: REUTERS/Mike Blake)

FT
חברות התעופה מעלות מחירים בקצב כפול מהאינפלציה

הביקושים מתאוששים והתעשייה נהנתה מזינוק ברווחים מאז סיום המגפה. בדיקת 600 נתיבים הראתה עלייה ממוצעת של 27.4% במחירי הכרטיסים לאחר שהחברות גלגלו לנוסעים את עלויות הדלק וכוח האדם הגדלות

מחירי הטיסות מטפסים בקצב כפול מהאינפלציה, זאת בשעה שחברות התעופה גורפות רווחים נאים מהביקוש הגדל, שמתגלה כחסין בפני המשבר הכלכלי.
לפי ניתוח שערך "פייננשל טיימס" לנתוני חברת המחקר Cirium, מחירי הטיסות הממוצעים ביותר מ־600 הנתיבים הפופולריים ביותר בעולם עלו בפברואר בשיעור שנתי של 27.4%. זהו החודש האחרון שעבורו הנתונים זמינים, והוא מייצג חמישה חודשים של צמיחה דו־ספרתית רציפה. לשם השוואה, האינפלציה בארה"ב, הנחשבת למדד עבור האינפלציה העולמית בכלכלות המפותחות, עלתה בשיעור הנמוך בחצי לאורך אותו זמן.
ניתוח הנתונים בוצע במחירי נתיבי טיסה שגבו תעריפים ממוצעים לכיוון אחד במחלקת תיירות, לא כולל מסים. הממצאים חשפו העלאות מחירים משמעותיות בנתיבים רבים בהשוואה לרמות שקדמו למגפה. כך, למשל, המחיר הממוצע של טיסה לכיוון אחד במחלקת תיירים משדה התעופה הית'רו בלונדון ל־JFK בניו יורק עמד בפברואר על 343 דולר, גבוה ב־23% לעומת פברואר 2019. תעריפי הטיסות בין ניו יורק וסינגפור היו גבוהים ב־45% ועמדו על 887 דולר, בעוד מחיר כרטיס מדובאי לפרנקפורט היה גבוה ב־51% והסתכם ב־360 דולר.
ב־60 נתיבים שעוברים בצפון אמריקה, מתוך מעל 300 נתיבים, נקבע שיא חדש במחירים ב־12 החודשים האחרונים, בהם שבעה נתיבים שבהם נקבע השיא החדש בפברואר. מחירי הטיסות בין מיאמי וברידג'טאון בברבדוס זינקו ב־126% לעומת פברואר שעבר, ומחירי הטיסות בין לוס אנג'לס למקסיקו סיטי כמעט והוכפלו — השינוי השנתי החד ביותר מאז 2014, השנה הראשונה שעבורה המידע זמין.
הנכונות של הנוסעים לשלם את התעריפים הגבוהים מדגישה את ההתאוששות המהירה בביקושים בשנה החולפת ואת האופן שבו חברות התעופה נהנו מזינוק חד ברווחים מאז סיום המגפה. "לחברות התעופה נגמרות המטאפורות המוגזמות לתיאור הביקושים הערים", אמר האנליסט אלכס ארווינג מחברת המחקר ברנסטין. אמריקן איירליינס דיווחה על הכנסות שיא ברבעון הראשון, בעוד לופטהנזה העריכה כי הרווח המותאם יעקוף באביב את הרמות של 2019. IAG, החברה־האם של בריטיש איירווייז, ואייר פראנס פרסמו גם הן השבוע תחזיות חזקות לעונת הקיץ.
הביקוש הגבוה מגיע בתקופה שבה חברות התעופה מגלגלות לצרכנים את העלויות הגדלות, כולל דלק, כוח אדם והדולר החזק במקרה של חברות שאינן אמריקאיות. המחירים עלו גם מכיוון שחברות תעופה רבות לא מיהרו להחזיר את לוח הטיסות מלפני המגפה, בין השאר בשל מחסור עולמי במטוסים. לפי אנליסטים, ההיצע המוגבל יחסית של מושבים בתקופה של ביקוש גבוה הוא אחת הסיבות לעליות המחירים. "זה באינטרס שלנו להציע מחירים תחרותיים", אמר לואיס גאלאגו, מנכ"ל IAG. בה בעת, לדבריו, החברות חייבות לגלגל הלאה את העלויות הגדלות בסביבה של "אינפלציה גבוהה".
חברות התעופה לרוב חוזות את הביקוש "בדיוק רב". כלומר, הן יודעות שנה מראש אילו טיסות יהיו מלאות, ובהתאם יכולות לגבות תעריפים גבוהים יותר כשהכרטיסים יוצאים לשוק, כך לפי אוליבר רנסון, מנהל חברת הייעוץ רווניו אקונומיקס. עם זאת, הקורונה סיבכה את המודל, ודפוסי הביקוש עדיין נזילים, כך שחברות התעופה חזרו במקרים רבים למודל בסיסי יותר, הקובע מחירים גבוהים למזמינים ברגע האחרון.
חברות התעופה נמנו עם הנפגעות הגדולות ביותר של המגפה וכעת הן משקמות את המאזנים שלהן לאחר שהפסידו סכום מצרפי של קרוב ל־200 מיליארד דולר בשנים 2022-2020, כך לפי נתוני ארגון חברות התעופה הבינלאומיות (יאט"א).
מחירי הכרטיסים הגבוהים מגיעים ברקע ביקורת גוברת כלפי חברות המנצלות את האינפלציה הגואה כתירוץ להעלאות מחירים, תופעה שזכתה להגדרה "גרידפלציה" (greedflation).
רורי בולנד מארגון זכויות הצרכנים הבריטי Which? אמר כי הצרכנים לא צריכים להמשיך ולסבול משיבושים נרחבים כפי שחוו בשנה שעברה. "המחירים והרווחים בחברות תעופה רבות מזנקים, כך שהצרכנים צריכים לפחות לקבל בתמורה שירות הולם", אמר. עם זאת, יו אייטקן, סגן נשיא לטיסות אסטרטגיות ושותפויות בתעשייה, באתר השוואת המחירים Skyscanner, אמר שיש עדיין מקום ל"מבצעים" שכן התעריפים לא עולים בצורה אחידה בתעשייה כולה. "אפילו במהלך עונות שיא כמו הקיץ המחירים לא עולים בכל הנתיבים ולא באותו השיעור", ציין.
בהכנת הכתבה השתתפו פיליפ גאורגיאדיס, פטריק מתורין וכריס קמפבל