סגור
מלחמת עזה סוללה של כיפת ברזל
מלחמת עזה סוללה של כיפת ברזל (צילום: דובר צה"ל)

מכיפת ברזל ועד קלע דוד: מה כוללת חבילת הסיוע מארה״ב?

לפי דיווח בסוכנות בלומברג, חבילת הסיוע, בהיקף 14 מיליארד דולר, תרחיב את יכולות ההגנה של ישראל מפני טילים; וול סטריט ג'ורנל: הממשל האמריקאי מתכוון גם להעביר לישראל פצצות מדויקות מסוג Spice בשווי 320 מיליון דולר

חבילת הסיוע המוצעת של ממשל ביידן לישראל בשווי של 14 מיליארד דולר תרחיב משמעותית את יכולות ההגנה מפני טילים, כולל הכפלת כמות המשגרים של כיפת הברזל והגדלת ההוצאות האמריקאיות על המערכת, כך לפי דיווח בסוכנות בלומברג המתבסס על בכירים בממשל שביקשו להישאר בעילום שם.
לדבריהם, החבילה כוללת מימון לבניית עד מאה משגרים נוספים לכיפת ברזל ולפחות 14 אלף מיירטי טמי"ר (טיל היירוט המשוגר ממערכת כיפת ברזל). כיום, עשר סוללות כיפת ברזל הקיימות כוללות כל אחת בין 3 ל-4 משגרים, 20 טילי יירוט טמי"ר ומכ"מ. לפיכך, להערכתו של ווס רומבאו מהמרכז למחקר אסטרטגי ובינלאומי, כמות המשגרים שתועבר מצביעה על הקמת כ-25 סוללות חדשות. אולם הוא ציין כי חלק מהציוד החדש קרוב לוודאי שיחליף סוללות קיימות ולא בהכרח יוסיף עוד יכולות.
ממשרד ההגנה האמריקאי והשגרירות הישראלית בוושינגטון סרבו לספק פרטים ספציפיים על הנושא.
חבילת הסיוע תטיב עם רפאל – מערכות לחימה מתקדמות וכן עם ענקית הביטחון האמריקאית RTX, שבבעלותה רייתיאון, ופראט אנד וויטני ותספק את הרכיבים לטילים. ישראל וארה"ב חתמו ב-2014 על הסכם לייצור משותף שמאפשר לייצר את הרכיבים למערכת בארה"ב.
החיזוק לכיפת ברזל מתווסף לכלל הסיוע האמריקאי מאז מתקפת החמאס, שכולל עד כה פצצות חכמות תוצרת בואינג, ייעוץ בנושא החטופים וגישה קלה יותר לעתודות הצבא האזוריות של ארה"ב הממוקמות בישראל.
לפי הדיווח, הבקשה למימון מערכות ההגנה מפני טילים מסתכמת ב-4 מיליארד דולר שיתחלקו בין כיפת ברזל ומערכת קלע דוד. בפנטגון אישרו כי 3 מיליארד דולר מיועדים לכיפת ברזל ומיליארד דולר לקלע דוד, שיממנו רכישת 650 מיירטים וציוד נלווה המיוצרים גם כן בידי RTX. מאז 2005 הקצה הקונגרס מעל 2.4 מיליארד דולר לפיתוח קלע דוד.
במקביל, בוול סטריט ג'ורנל דיווחו כי הממשל האמריקאי מתכוון גם להעביר לישראל פצצות מדויקות מסוג Spice בשווי 320 מיליון דולר. הממשל העביר כבר בשבוע שעבר בקשה הודעה רשמית לראשי הקונגרס על הכוונה להעביר את הפצצות המיועדות למטוסי קרב. לפי ההסכם, רפאל ארה"ב תעביר את הפצצות לחברה האם הישראלית, רפאל מערכות לחימה מתקדמות, לשימוש בידי משרד הביטחון. התוכנית כוללת גם הענקת תמיכה וסיוע בהרכבה, בבדיקות והעברת טכנולוגיות נוספות הקשורות לשימוש בנשק. הממשל כבר העביר נשק זהה לישראל בשווי 402 מיליון דולר ב-2020. לפי אנשים המעורים בנושא, ישראל ביקשה את העברת הטילים עוד לפני מתקפת החמאס.